OPUBLIKOWANO: 11 LUTEGO 2018
Obowiązek prowadzenia stron BIP w przedszkolu niepublicznym
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483 ze zm.),
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1764 ze zm.),
- Ustawa z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz.U. z 2016 r. poz. 352),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz.U. z 2007 r. Nr 10 poz. 68),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 108 ze zm.).
Obowiązek prowadzenia stron BIP jest bezpośrednio związany z prawem obywateli do informacji o działalności organów władzy publicznej, w tym jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego, jeśli wykonują one zadania władzy publicznej, a także jeśli gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Wskazując na obowiązek prowadzenia stron BIP, w pierwszej kolejności trzeba się zastanowić, czy dyrektorzy przedszkoli niepublicznych są podmiotami zobowiązanymi mocą ustawy do udostępniania informacji publicznej, w szczególności poprzez prowadzenie stron BIP.
Prawo dostępu do informacji publicznej wynika wprost z art. 61 Konstytucji RP. Konkretyzacją tego prawa zajmuje się m.in. Ustawa o dostępie do informacji publicznej, gdzie w myśl art. 1 każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu Ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonym w tym akcie prawnym. Ponadto na podstawie art. 2 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej każdemu przysługuje, z zastrzeżeniem art. 5, prawo dostępu do informacji publicznej, co jednocześnie nie oznacza, że każdy podmiot jest zobligowany do jej udostępniania. Realizacja tego prawa spoczywa bowiem na określonych w ww. Ustawie podmiotach. I tak, zgodnie z art. 4 ust. 1, obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności:
- organy władzy publicznej,
- organy samorządów gospodarczych i zawodowych,
- podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa,
- podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego,
- podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Krąg podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji publicznej jest zatem szeroki i z całą pewnością obejmuje zarówno przedszkola publiczne, jak i niepubliczne – jeśli otrzymują na swoją działalność środki publiczne. Powyższe potwierdza także orzecznictwo sądowe. Przykładowo, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu stwierdził, że „dyrektor przedszkola publicznego wykonuje zadania publiczne związane z realizacją prawa dzieci do wychowania i opieki, odpowiedniej do wieku i osiągniętego rozwoju. Stanowi integralną część systemu oświaty i edukacji. Wykonując zadania publiczne, dysponuje majątkiem publicznym, chociażby z tego względu, że zajęcia odbywają się na terenie przedszkola. Stąd też ciąży na nim obowiązek udzielania informacji, które spełniają kryterium przedmiotowe informacji publicznej” (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 5 czerwca 2012 r., II SA/Op 109/12).
Należy podkreślić, że przepisy Ustawy o dostępie do informacji publicznej dają możliwość wystąpienia z wnioskiem o udzielenie informacji publicznej każdemu, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 maja 2015 r., II SAB/Wa 308/15). Oznacza to, że osoba zainteresowana, składając wniosek o udzielenie informacji publicznej, nie musi podawać, w jakim celu żądana informacja jest jej potrzebna. Jedynie w przypadku żądania udostępnienia informacji publicznej przetworzonej konieczne jest wykazanie, że jej udostępnienie jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. Z kolei użyte w art. 2 ww. Ustawy słowo „każdy” należy rozumieć jako każdy człowiek (osoba fizyczna) i każda osoba prawna albo każda jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, np. organizacja społeczna.
W myśl art. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu Ustawy i jako taka podlega ona udostępnieniu na zasadach i w trybie przewidzianych w Ustawie o dostępie do informacji publicznej


