Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan nadzoru pedagogicznego Liceum Ogólnokształcącego …………………………………………………………… w roku szkolnym 2019/2020 (wzór) Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.), • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.), • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2017 r. poz. 1611). Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020: • Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych. • Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych. • Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. • Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów. • Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego. • Tworzenie oferty programowej w kształceniu zawodowym. Wdrażanie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego. I. Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy Prawo oświatowe, w trybie planowanych lub doraźnych działań. II. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: 1. Przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły, kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły. 2. Wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: • diagnozę pracy szkoły lub placówki, • planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, • prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad. 3. Monitoruje pracę szkoły. III. Źródła planowania nadzoru: 1. Wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w ubiegłym roku szkolnym: • poprawa efektów nauczania poprzez: o pełną realizację podstawy programowej, o zapewnienie nauczycielom właściwej bazy lokalowej i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji podstawy programowej i wybranych programów nauczania, o systematyczny nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły nad prawidłową realizacją zadań wykonywanych przez nauczycieli, w szczególności dotyczących właściwie dobranych i skutecznych metod pracy, o organizację zajęć dodatkowych uwzględniającą potrzeby, uzdolnienia i zainteresowania uczniów. 2. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa: • ewaluacja: o kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne, o szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji, o rodzice są partnerami szkoły lub placówki; • kontrola: o zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach, o zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia; • monitorowanie: o realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole, o kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych. 3. Plan nadzoru kuratora oświaty: • ewaluacja, • kontrola, • wspomaganie, • monitorowanie. 4. Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego, Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, Ustawa Prawo oświatowe: • procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się, • uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej, • szkoła wspomaga rozwój uczniów, uwzględniając ich indywidualną sytuację, • rodzice są partnerami szkoły, • realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania, • przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przepisów dotyczących obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki, • przestrzeganie statutu szkoły. Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2019/2020 Lp. Zakres realizacji – forma nadzoru Numer załącznika Uwagi 1. Przedmiot i temat ewaluacji wewnętrznej 1 2. Ocena pracy nauczycieli 2 3. Obserwacja zajęć nauczycieli 3 4. Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN 4 5. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa 5 6. Harmonogram poprawy efektów nauczania 6 7. Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego 7 Przedmiotem ewaluacji wewnętrznej będzie: 1. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji: • rozpoznawanie możliwości psychofizycznych i potrzeb rozwojowych, sposobów uczenia się oraz sytuacji społecznej każdego ucznia, • indywidualizowanie procesu edukacji w odniesieniu do potrzeb uczniów, • współpraca nauczycieli w zakresie przezwyciężania trudności ucznia wynikającej z jego sytuacji społecznej, • nauczyciele organizują zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością, dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej 2. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki: • współdecydowanie rodziców w sprawach szkoły lub placówki, • uczestniczenie w podejmowanych działaniach na rzecz szkoły. 3. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się: • planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole, • współpraca nauczycieli, w tym nauczycieli pracujących w jednym oddziale, w zakresie planowania, organizowania, realizowania i modyfikowania procesów edukacyjnych, • nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy, • uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania, • nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału, • sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój, • nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się. 4. Realizacja podstawy programowej w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji: • systematyczne monitorowanie realizacji podstawy programowej, • analiza programów nauczania w zakresie uwzględniania osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego, • analiza osiągnięć każdego ucznia z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, • ewaluacja skuteczności podejmowanych działań dydaktyczno-wychowawczych. 5. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne: • realizowanie działań wychowawczych i profilaktycznych, w tym mających na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań dostosowanych do potrzeb uczniów i środowiska, • zapewnienie uczniom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego, • przestrzeganie przez uczniów i pracowników szkoły zasad zachowania i wzajemnych relacji w szkole. Kontrola dotyczy przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa regulujących działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz innej działalności statutowej szkoły, z uwzględnieniem: • realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania, • przestrzegania praw dziecka oraz upowszechniania wiedzy o tych prawach, • zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, • kontroli prowadzonej przez nauczycieli dokumentacji pedagogicznej i dokumentacji obserwacji dzieci, • monitorowania wybranych obszarów pracy nauczycieli, • zgodności z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach, • zgodności z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia. Wspomaganie nauczycieli ma na celu: • organizowanie szkoleń i narad zgodnie z potrzebami szkoły, • opracowanie planu WDN, • finansowe wspieranie i motywowanie do podnoszenia kwalifikacji oraz rozwoju zawodowego, • inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych, • pomoc nauczycielom w zdobyciu kolejnego stopnia awansu zawodowego. Monitorowanie: • monitorowanie podstawy programowej, • realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole, • kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych. Załącznik nr 1 Przedmiot i termin ewaluacji wewnętrznej Lp. Przedmiot ewaluacji Terminy Osoby odpowiedzialne 1. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji listopad–grudzień dyrektor, zespół ewaluacyjny 2. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki październik dyrektor, zespół ewaluacyjny 3. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się wrzesień–październik dyrektor, zespół ewaluacyjny 4. Realizacja podstawy programowej w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji styczeń–luty dyrektor, zespół ewaluacyjny 5. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne marzec dyrektor, zespół ewaluacyjny Wstępna diagnoza Lp. Przedmiot ewaluacji wewnętrznej Wstępna diagnoza Tak Nie Brak informacji Źródło informacji 1. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji 2. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki 3. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się 4. Realizacja podstawy programowej w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji 5. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne 6. Ocena efektywności pracy zespołów nauczycielskich Projekt ewaluacji nr 1 Realizacja podstawy programowej w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji Zdefiniowanie celów ewaluacji Realizacja podstawy programowej przez wszystkich nauczycieli Określenie odbiorców ewaluacji Dyrektor szkoły, nauczyciele, rodzice, uczniowie Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) • czas realizacji ewaluacji: dwa miesiące (styczeń, luty), • wyniki potrzebne w pierwszych miesiącach roku szkolnego, • koszt papieru, tonera, • wyniki ewaluacji z poprzedniego roku szkolnego Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Dwie osoby – nauczyciele-wychowawcy lub: • nauczyciel jako koordynator ewaluacji, • pedagog, psycholog (jeżeli są zatrudnieni w szkole). Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacji, zbierać dane oraz pisać raport Określenie przedmiotu ewaluacji Realizacja podstawy programowej w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji Sformułowanie pytań kluczowych (badawczych) 1. W jaki sposób nauczyciele realizują cele określone w podstawie programowej? 2. W jaki sposób nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej? 3. W jaki sposób organizacja zespołów nauczycielskich sprzyja realizacji podstawy programowej? 4. W jaki sposób nauczyciele wykorzystują podstawę programową z wcześniejszych etapów edukacyjnych? Określenie kryteriów ewaluacji 1. Nauczyciele odnoszą się w codziennej pracy z uczniami do elementów podstawy programowej. 2. Monitorowanie realizacji podstawy przeprowadza się w perspektywie każdego ucznia. 3. Nauczyciele i uczniowie współpracują w procesie uczenia się. 4. Nauczyciele znają podstawę programową poprzednich i następnych etapów kształcenia. 5. Zespół nauczycieli uczących w szkole jest odpowiedzialny za realizację całości podstawy programowej Dobór metod badawczych Analiza dokumentów, ankieta dla nauczyciela, ankieta dla rodziców, ankieta dla uczniów, obserwacja zajęć Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) • styczeń – opracowanie koncepcji ewaluacji, analiza dokumentów, • luty – zebranie informacji od uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektora szkoły, • koniec lutego – raport ewaluacyjny Określenie formatu raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej szkoły, najważniejsze wyniki przedstawione są rodzicom na zebraniach Projekt ewaluacji nr 2 Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się Zdefiniowanie celów ewaluacji Planowanie procesów edukacyjnych jest efektem zespołowej pracy nauczycieli Określenie odbiorców ewaluacji Dyrektor szkoły, nauczyciele, uczniowie, rodzice Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) • czas realizacji ewaluacji: dwa miesiące (wrzesień, październik), • wyniki potrzebne przed rozpoczęciem drugiego półrocza, • koszt papieru, tonera Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Trzy osoby – nauczyciele-wychowawcy lub: • nauczyciel jako koordynator ewaluacji, • pedagog, psycholog. Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacji, zbierać dane oraz pisać raport Określenie przedmiotu ewaluacji Ocena działań szkoły w zakresie współdziałania nauczycieli dotyczącego organizacji procesów edukacyjnych Sformułowanie pytań kluczowych (badawczych) 1. W jaki sposób planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole służy rozwojowi uczniów? 2. W jaki sposób nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych? 3. Czy współpraca nauczycieli służy rozwojowi uczniów? 4. Co świadczy o tym, że uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania? 5. Które metody pracy nauczycieli są dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału? 6. W jaki sposób nauczyciele informują uczniów o ich postępach w nauce? 7. W jaki sposób ocenianie pomaga uczniom uczyć się i planować ich indywidualny rozwój? 8. Czy nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się? 9. Czy kształtowanie u uczniów umiejętności uczenia się jest w szkole powszechne? Określenie kryteriów ewaluacji 1. Planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole lub placówce służy rozwojowi uczniów. 2. Nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych. 3. Nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy. 4. Uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania. 5. Nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału. 6. Sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój. 7. Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się. 8. Nauczyciele kształtują u uczniów umiejętność uczenia się Dobór metod badawczych Ankieta dla nauczyciela, ankieta dla rodziców, obserwacja zajęć, wywiad z dyrektorem – kwestionariusz, ankieta i rozmowy z uczniami Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) • 16–27 września – opracowanie koncepcji ewaluacji, • 12–30 października – zebranie informacji od uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektora szkoły, • 20 listopada – raport ewaluacyjny Określenie formatu raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej szkoły, najważniejsze wyniki przedstawione są rodzicom na zebraniach Załącznik nr 2 Ocena pracy nauczycieli Lp. Rodzaj oceny Zakres realizacji Terminy Osoby Organizacja badań, techniki pozyskiwania informacji/narzędzia 1. Ocena pracy nauczyciela Dokumentowanie pracy nauczycieli niezbędne do dokonania oceny pracy Cały rok szkolny Trzech nauczycieli Obserwacja zajęć 2. Ocena dorobku zawodowego Dokumentowanie działań nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego: • ocena planów rozwoju pod kątem zgodności z koncepcją pracy szkoły, • ocena projektów i programów edukacyjnych, • wykorzystanie przez nauczycieli technologii informacyjno-komunikacyjnej Cały rok szkolny Nauczyciele odbywający staż Kontrola działań nauczyciela opiekuna stażu, kontrola dokumentacji związanej z awansem zawodowym na stopień nauczyciela mianowanego, obserwacje, ankietowanie Załącznik nr 3 Obserwacja zajęć nauczycieli Cel obserwacji Tematyka obserwacji Ocena efektów pracy nauczyciela w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego. Cele obserwacji: • gromadzenie informacji o pracy nauczyciela i stopniu realizacji przez niego zadań edukacyjnych, • wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli oraz wzajemne dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem, • diagnoza realizacji wybranych zadań edukacyjnych, • ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego, na podstawie bezpośredniej obserwacji umiejętności, postaw i prezentowanej wiedzy uczniów. Obserwacji mogą podlegać: • zajęcia z uczniami, spotkania z rodzicami, imprezy szkolne 1. Kształtowanie u uczniów umiejętności uczenia się. 2. Tworzenie atmosfery sprzyjającej uczeniu się. 3. Informowanie uczniów o celach uczenia się. 4. Dostosowanie metod pracy do potrzeb ucznia, grupy i oddziału. 5. Diagnozowanie potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów, sposobów uczenia się oraz sytuacji społecznej każdego ucznia. 6. Angażowanie wszystkich uczniów podczas zajęć. 7. Zachęcanie każdego ucznia do podejmowania różnorodnych aktywności. 8. Umiejętność pracy zespołowej. 9. Realizacja podstawy programowej. 10. Stosowanie metod aktywizujących uczniów. 11. Poziom osiągania przez nauczyciela wyznaczonych celów. 12. Wykorzystanie czasu zajęć edukacyjnych. 13. Stosowanie pomocy dydaktycznych. 14. Celowość zadawania prac domowych – dostosowanie do indywidualnych możliwości ucznia Plan obserwacji lekcji i zajęć pozalekcyjnych w roku szkolnym 2019/2020 Lp. Imię i nazwisko nauczyciela IX X XI XII I II III IV V VI Uwagi 1. X 2. X 3. X 4. X 5. X 6. X 7. X 8. X Załącznik nr 4 Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN Lp. Formy doskonalenia zawodowego Tematyka szkolenia Liczba nauczycieli Planowany termin 1. Warsztaty metodyczne Jak postępować z uczniami przewlekle chorymi? Wszyscy pracownicy Październik 2. Warsztaty metodyczne Jak skutecznie zachęcać uczniów do aktywności na rzecz własnego rozwoju i rozwoju uczniów? Wszyscy nauczyciele Listopad 3. Warsztaty metodyczne Praca z nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi Wszyscy nauczyciele Grudzień 4. Konferencja Zasady współpracy z organizacjami pozarządowymi Wszyscy nauczyciele Styczeń 5. Warsztaty metodyczne Skuteczne sposoby zachęcania uczniów do czytania Wszyscy nauczyciele Luty 6. Konferencja Promocja i budowanie pozytywnego wizerunku szkoły 5 Marzec 7. Warsztaty metodyczne Bezpieczeństwo w szkole Wszyscy nauczyciele Kwiecień 8. Warsztaty metodyczne Ocenianie kształtujące Wszyscy nauczyciele Maj Załącznik nr 5 Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły Czynności kontrolne Termin Dokumentacja Osoba kontrolująca Kontrola dokumentacji wychowawczej Cały rok szkolny Dokumenty prowadzone przez wychowawców Dyrektor Kontrola systematyczności oceniania Cały rok szkolny Dzienniki lekcyjne i dzienniki innych zajęć Dyrektor Kontrola prowadzenia dokumentacji nauczania Listopad Księgi uczniów, księgi ewidencji, arkusze nauczania Dyrektor Kontrola realizacji programów nauczania/podstawy programowej Cały rok szkolny Podstawa programowa, program nauczania, plan nauczania Dyrektor Kontrola dokumentacji wycieczek szkolnych Każdorazowo Szczegółowa dokumentacja wszystkich wycieczek – zgodnie z arkuszem kontroli Dyrektor Kontrola stanu technicznego obiektu szkoły Cały rok szkolny Dokumentacja techniczna, protokoły, przeglądy Dyrektor Załącznik nr 6 Harmonogram poprawy efektów nauczania Etapy monitorowania postępów uczniów Forma Klasa Termin Diagnoza uczniów klasy I Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego i ósmoklasisty. Analiza testów diagnozujących. Diagnoza aspiracji edukacyjnych uczniów I I I Do 15 września Do 30 września 30 października Ocenianie wewnątrzszkolne Ewaluacja systemu oceniania w zakresie przekazywania informacji zwrotnej, stosowania elementów oceniania kształtującego I– IV Cały rok Analiza wyników nauczania Posiedzenia rady pedagogicznej I–IV Śródroczne i roczne podsumowanie wyników nauczania Wewnątrzszkolne badanie osiągnięć uczniów w zakresie opanowania podstawy programowej Test sprawdzający na każdym poziomie kształcenia I–II Maj–czerwiec Realizacja podstawy programowej – wybrane kompetencje i efekty kształcenia Obserwacja diagnozująca I–IV Cały rok Analiza i interpretacja wyników egzaminów zewnętrznych Opracowanie wniosków i rekomendacji wynikających z analizy wyników egzaminów IV Sierpień–listopad 2019 r. Analiza postępów uczniów Analiza osiągnięć uczniów w kontekście przyrostu kompetencji za dany rok szkolny I–IV Sierpień–listopad 2019 r. Załącznik nr 7 Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego Lp. Termin Prawidłowość realizacji Problemy w realizacji Kryteria sukcesu 1. Październik Poprawa współpracy w zespołach nauczycielskich 2. Listopad Organizacja zajęć dodatkowych uwzględniająca potrzeby, uzdolnienia i zainteresowania uczniów 3. Styczeń Prawidłowa realizacja zadań wykonywanych przez nauczycieli, w szczególności dotyczących właściwie dobranych i skutecznych metod pracy 4. Marzec Realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole 5. Maj Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych