Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan nadzoru pedagogicznego
Szkoły Podstawowej ……………………………………………………………
w roku szkolnym 2019/2020
(wzór)
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148),
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.),
• Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658).
I. Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy Prawo oświatowe, w trybie planowanych lub doraźnych działań.
II. Formami nadzoru pedagogicznego są:
1. Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzana w celu doskonalenia jakości pracy szkoły.
2. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły.
3. Wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
• diagnozę pracy szkoły lub placówki,
• planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
• prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.
4. Monitorowanie pracy szkoły.
III. Źródła planowania nadzoru:
1. Wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w ubiegłym roku szkolnym:
• poprawa efektów nauczania poprzez:
o pełną realizację podstawy programowej,
o zapewnienie nauczycielom właściwej bazy lokalowej i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji podstawy programowej i wybranych programów nauczania,
o systematyczny nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły nad prawidłową realizacją zadań wykonywanych przez nauczycieli, w szczególności dotyczących właściwie dobranych i skutecznych metod pracy,
o organizację zajęć dodatkowych uwzględniających potrzeby, uzdolnienia i zainteresowań uczniów.
2. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa:
• ewaluacja:
o kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne,
o szkoła lub placówka wspomagają rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji,
o rodzice są partnerami szkoły lub placówki;
• kontrola:
o zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach;
• monitorowanie:
o realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole,
o prowadzenie działalności innowacyjnej,
o kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych,
o przechodzenie uczniów ze szkół ogólnodostępnych do szkół specjalnych.
3. Plan nadzoru kuratora oświaty:
• ewaluacja,
• kontrola,
• wspomaganie,
• monitorowanie.
4. Zadania dyrektora szkoły związane ze sprawowanym nadzorem pedagogicznym w świetle Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego:
• ewaluacja (w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności),
• kontrola,
• wspomaganie,
• planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
• prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad,
• monitorowanie,
• analiza dokumentacji przebiegu nauczania,
• obserwacja prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej szkoły lub placówki,
• opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego (z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku szkolnego oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa).
Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2019/2020
Lp. Zakres realizacji – forma nadzoru Numer załącznika Uwagi
1. Przedmiot i termin ewaluacji wewnętrznej 1
2. Ocena pracy nauczycieli 2
3. Obserwacja zajęć nauczycieli 3
4. Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN 4
5. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa 5
6. Nadzór nad realizacją podstawy programowej 6
7. Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego 7
Przedmiotem ewaluacji wewnętrznej będzie:
1. Szkoła lub placówka wspomagają rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji:
• rozpoznawanie możliwości psychofizycznych i potrzeb rozwojowych, sposobów uczenia się oraz sytuacji społecznej każdego ucznia,
• indywidualizowanie procesu edukacji w odniesieniu do potrzeb uczniów,
• współpraca nauczycieli w zakresie przezwyciężania trudności ucznia wynikającej z jego sytuacji społecznej,
• nauczyciele organizują zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz rewalidacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością, dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki:
• współdecydowanie rodziców w sprawach szkoły lub placówki,
• uczestniczenie rodziców w działaniach podejmowanych na rzecz szkoły.
3. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się:
• planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole,
• współpraca nauczycieli, w tym nauczycieli pracujących w jednym oddziale, w zakresie planowania, organizowania, realizowania i modyfikowania procesów edukacyjnych,
• nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy,
• uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania,
• nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału,
• sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój,
• nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się.
4. Realizacja podstawy programowej w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji:
• systematyczne monitorowanie realizacji podstawy programowej,
• analiza programów nauczania w zakresie uwzględniania osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego,
• analiza osiągnięć każdego ucznia z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych,
• ewaluacja skuteczności podejmowanych działań dydaktyczno-wychowawczych.
5. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne:
• realizowanie działań wychowawczo-profilaktycznych, w tym mających na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań dostosowanych do potrzeb uczniów i środowiska,
• zapewnienie uczniom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego,
• przestrzeganie przez uczniów i pracowników szkoły zasad zachowania i wzajemnych relacji w szkole.
Kontrola dotyczy przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa regulujących działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz inną działalność statutową szkoły, z uwzględnieniem:
• realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania,
• przestrzegania praw dziecka oraz upowszechniania wiedzy o tych prawach,
• zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
• kontroli prowadzonej przez nauczycieli dokumentacji pedagogicznej i dokumentacji obserwacji dzieci,
• monitorowania wybranych obszarów pracy nauczycieli,
• zgodności z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach.
Wspomaganie nauczycieli ma na celu:
• organizowanie szkoleń i narad zgodnie z potrzebami szkoły,
• opracowanie planu WDN,
• finansowe wspieranie i motywowanie do podnoszenia kwalifikacji oraz rozwoju zawodowego,
• inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych,
• pomoc nauczycielom w zdobyciu kolejnego stopnia awansu zawodowego.
Monitorowanie:
• monitorowanie podstawy programowej,
• realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole,
• prowadzenie działalności innowacyjnej,
• kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych.
Załącznik nr 1
Przedmiot i termin ewaluacji wewnętrznej
Lp. Przedmiot ewaluacji Terminy Osoby odpowiedzialne
1. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji Wrzesień–październik Dyrektor, zespół ewaluacyjny
2. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki Październik Dyrektor, zespół ewaluacyjny
3. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się Listopad–grudzień Dyrektor, zespół ewaluacyjny
4. Realizacja podstawy programowej w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji Styczeń–luty Dyrektor, zespół ewaluacyjny
5. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne Marzec Dyrektor, zespół ewaluacyjny
Wstępna diagnoza
Lp. Przedmiot ewaluacji wewnętrznej Wstępna diagnoza
Tak Nie Brak informacji Źródło informacji
1. Szkoła lub placówka wspomagają rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
2. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki
3. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
4. Realizacja podstawy programowej w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji
5. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
Projekt ewaluacji nr 1
Realizacja podstawy programowej w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków
i sposobów realizacji
Zdefiniowanie celów ewaluacji Realizacja podstawy programowej przez wszystkich nauczycieli
Określenie odbiorców ewaluacji Dyrektor szkoły, nauczyciele, rodzice, uczniowie
Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) • czas realizacji ewaluacji: dwa miesiące (styczeń–luty),
• wyniki potrzebne w pierwszych miesiącach roku szkolnego,
• koszt papieru, tonera,
• wyniki ewaluacji z poprzedniego roku szkolnego
Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Dwie osoby – nauczyciele wychowawcy lub:
• nauczyciel jako koordynator ewaluacji,
• pedagog, psycholog (jeżeli są zatrudnieni w szkole).
Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacji, zbierać dane oraz pisać raport
Określenie przedmiotu ewaluacji Realizacja podstawy programowej w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji
Sformułowanie pytań kluczowych (badawczych) 1. W jaki sposób nauczyciele realizują cele określone w podstawie programowej?
2. W jaki sposób nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej?
3. W jaki sposób organizacja zespołów nauczycielskich sprzyja realizacji podstawy programowej?
4. W jaki sposób nauczyciele wykorzystują podstawę programową wcześniejszych etapów edukacyjnych?
Określenie kryteriów ewaluacji 1. Nauczyciele odnoszą się w codziennej pracy z uczniami do elementów podstawy programowej.
2. Monitorowanie realizacji podstawy przeprowadza się w perspektywie każdego ucznia.
3. Nauczyciele i uczniowie współpracują w procesie uczenia się.
4. Nauczyciele znają podstawę programową poprzednich i następnych etapów kształcenia.
5. Zespół nauczycieli uczących w szkole jest odpowiedzialny za realizację całości podstawy programowej
Dobór metod badawczych Analiza dokumentów, ankieta dla nauczyciela, ankieta dla rodziców, ankieta dla uczniów, obserwacja zajęć
Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) • styczeń – opracowanie koncepcji ewaluacji, analiza dokumentów,
• luty – zebranie informacji od uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektora szkoły,
• koniec lutego – raport ewaluacyjny
Określenie formy raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej szkoły, najważniejsze wyniki przedstawiane są rodzicom na zebraniach
Projekt ewaluacji nr 2
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
Zdefiniowanie celów ewaluacji Planowanie procesów edukacyjnych jest efektem zespołowej pracy nauczycieli
Określenie odbiorców ewaluacji Dyrektor szkoły, nauczyciele, uczniowie, rodzice
Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) • czas realizacji ewaluacji: dwa miesiące (wrzesień, październik),
• wyniki potrzebne przed rozpoczęciem drugiego półrocza,
• koszt papieru, tonera
Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Trzy osoby – nauczyciele wychowawcy lub:
• nauczyciel jako koordynator ewaluacji,
• pedagog, psycholog.
Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacji, zbierać dane oraz pisać raport
Określenie przedmiotu ewaluacji Ocena działań szkoły dotycząca współdziałania nauczycieli w zakresie organizacji procesów edukacyjnych
Sformułowanie pytań kluczowych (badawczych) 1. W jaki sposób planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole służą rozwojowi uczniów?
2. W jaki sposób nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych?
3. Czy współpraca nauczycieli służy rozwojowi uczniów?
4. Co świadczy o tym, że uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania?
5. Które metody pracy, stosowane przez nauczycieli, są dopasowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału?
6. W jaki sposób nauczyciele informują uczniów o postępach w nauce?
7. W jaki sposób ocenianie pomaga uczniom uczyć się i planować ich indywidualny rozwój?
8. Czy nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się?
9. Czy kształtowanie u uczniów umiejętności uczenia się jest w szkole powszechne?
Określenie kryteriów ewaluacji 1. Planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole lub placówce służą rozwojowi uczniów.
2. Nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych.
3. Nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy.
4. Uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania.
5. Nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału.
6. Sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój.
7. Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się.
8. Nauczyciele kształtują u uczniów umiejętność uczenia się
Dobór metod badawczych Ankieta dla nauczyciela, ankieta dla rodziców, obserwacja zajęć, wywiad z dyrektorem – kwestionariusz, ankieta i rozmowy z uczniami
Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) • 15–30 września – opracowanie koncepcji ewaluacji,
• 12–30 października – zebranie informacji od uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektora szkoły,
• 20 listopada – raport ewaluacyjny
Określenie formy raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej szkoły, najważniejsze wyniki przedstawiane są rodzicom na zebraniach
Załącznik nr 2
Ocena pracy nauczycieli
Lp. Rodzaj oceny Zakres realizacji Terminy Osoby Organizacja badań, techniki pozyskiwania informacji / narzędzia
1. Ocena pracy nauczyciela Dokumentowanie pracy nauczycieli niezbędne do dokonania oceny pracy Cały rok szkolny Trzech nauczycieli Obserwacja zajęć
2. Ocena dorobku zawodowego Dokumentowanie działań nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego:
• ocena planów rozwoju pod kątem zgodności z koncepcją pracy szkoły,
• ocena projektów i programów edukacyjnych,
• wykorzystanie przez nauczycieli technologii komputerowej Cały rok szkolny Nauczyciele odbywający staż Kontrola działań nauczyciela opiekuna stażu, kontrola dokumentacji związanej z awansem zawodowym na stopień nauczyciela mianowanego, obserwacje, ankietowanie
Załącznik nr 3
Obserwacja zajęć nauczycieli
Cel obserwacji Tematyka obserwacji
Ocena efektów pracy nauczyciela w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego.
Cele obserwacji zajęć:
• gromadzenie informacji o pracy nauczyciela i stopniu realizacji przez niego zadań edukacyjnych,
• wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli oraz wzajemne dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem,
• diagnoza realizacji wybranych zadań edukacyjnych,
• ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego na podstawie bezpośredniej obserwacji umiejętności, postaw i prezentowanej wiedzy uczniów.
Obserwacji mogą podlegać:
• zajęcia z uczniami, spotkania z rodzicami, imprezy szkolne 1. Kształtowanie u uczniów umiejętności uczenia się.
2. Tworzenie atmosfery sprzyjającej uczeniu się.
3. Informowanie uczniów o celach uczenia się.
4. Dostosowanie metod pracy do potrzeb ucznia, grupy i oddziału.
5. Diagnozowanie potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów, sposobów uczenia się oraz sytuacji społecznej każdego ucznia.
6. Angażowanie wszystkich uczniów podczas zajęć.
7. Zachęcanie każdego ucznia do podejmowania różnorodnych aktywności.
8. Umiejętność pracy zespołowej.
9. Realizacja podstawy programowej.
10. Stosowanie metod aktywizujących uczniów.
11. Poziom osiągania przez nauczyciela wyznaczonych celów.
12. Wykorzystanie czasu zajęć edukacyjnych.
13. Stosowanie pomocy dydaktycznych.
14. Celowość zadawania prac domowych – dostosowanie do indywidualnych możliwości ucznia
Plan obserwacji lekcji i zajęć pozalekcyjnych w roku szkolnym 2019/2020
Lp. Imię i nazwisko nauczyciela IX X XI XII I II III IV V VI Uwagi
1. X
2. X
3. X
4. X
5. X
6. X
7. X
8. X
Załącznik nr 4
Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN
Lp. Formy doskonalenia zawodowego Tematyka szkolenia Liczba nauczycieli Planowany
termin
1. Warsztaty metodyczne Diagnozowanie specyficznych trudności w uczeniu się w pracy z wychowankami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym 10 Październik
2. Warsztaty metodyczne Jak skutecznie zachęcać uczniów do aktywności? Wszyscy nauczyciele Listopad
3. Warsztaty metodyczne Praca z nowoczesnymi technologiami 5 Grudzień
4. Warsztaty metodyczne Bezpieczeństwo w szkole 5 Styczeń
5. Konferencja Matematyka w edukacji wczesnoszkolnej 2 Styczeń
6. Warsztaty metodyczne Skuteczne sposoby zachęcania uczniów do czytania 2 Luty
7. Warsztaty metodyczne Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach z przedmiotów przyrodniczych 1 Luty
8. Konferencja Promocja i budowanie pozytywnego wizerunku szkoły 4 Marzec
9. Warsztaty metodyczne Wycieczka jako forma nauczania przedmiotów przyrodniczych 2 Kwiecień
10. Warsztaty metodyczne Ocenianie kształtujące 5 Maj
Załącznik nr 5
Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek
Czynności kontrolne Termin Dokumentacja Osoba kontrolująca
Kontrola dokumentacji wychowawczej Cały rok szkolny Dokumenty prowadzone przez wychowawców Dyrektor
Kontrola systematyczności oceniania Cały rok szkolny Dzienniki lekcyjne i dzienniki innych zajęć Dyrektor
Kontrola prowadzenia dokumentacji nauczania Listopad Księgi uczniów, księgi ewidencji, arkusze nauczania Dyrektor
Kontrola realizacji programów nauczania / podstawy programowej Cały rok szkolny Podstawa programowa, program nauczania, plan nauczania Dyrektor
Kontrola dokumentacji wycieczek szkolnych Każdorazowo Szczegółowa dokumentacja wszystkich wycieczek – zgodnie z arkuszem kontroli Dyrektor
Kontrola stanu technicznego obiektu szkoły Cały rok szkolny Dokumentacja techniczna, protokoły, przeglądy Dyrektor
Załącznik nr 6
Nadzór nad realizacją podstawy programowej – cele ogólne kształcenia
Umiejętności Nadzór
Kontrola Ewaluacja Wspomaganie
Umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-
komunikacyjnymi Analiza dokumentów, zapisów w dzienniku 1. Ankieta dla uczniów.
2. Wywiad z nauczycielem informatyki.
3. Obserwacje lekcji:
• wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w sali lekcyjnej, w której odbywają się zajęcia,
• korzystanie ze szkolnej pracowni komputerowej.
4. Systematyczność wykorzystania technologii komputerowej Szkolenie z wykorzystania technologii informacyjno-
komunikacyjnych
Umiejętność uczenia się jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawości świata Analiza planów nauczania Ankieta dla uczniów, wywiad z nauczycielami wybranych przedmiotów, obserwacje zajęć Szkolenie dotyczące aktywnych metod nauczania
Umiejętność pracy zespołowej Analiza planów dydaktycznych Ankieta dla uczniów, wywiad z nauczycielami, obserwacja zajęć Szkolenie z zasad stosowania metody projektu
Załącznik nr 7
Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego
Lp. Termin Prawidłowość realizacji Problemy w realizacji Kryteria sukcesu tak/nie
1. Październik Dostosowanie programów nauczania do potrzeb uczniów
2. Listopad Organizacja zajęć dodatkowych uwzględniająca potrzeby, uzdolnienia i zainteresowania uczniów
3. Styczeń Prowadzenie działalności innowacyjnej
4. Marzec Realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole
5. Maj Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych