OPUBLIKOWANO: 24 CZERWCA 2016
Nowe rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2014 r. poz. 803 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2016 r. poz. 895),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2016 r. poz. 896).
17 czerwca 2016 r. Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska podpisała dwa rozporządzenia – zmieniające Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół oraz zmieniające Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie z 27 sierpnia 2012 r. wprowadza zmiany w:
- podstawie programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego,
- podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych.
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu nowelizacji głównym jej celem jest dostosowanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych do zmian w systemie oświaty związanych z przywróceniem obowiązku szkolnego dla dzieci siedmioletnich.
Uzasadnienie wskazuje, że objęcie dzieci sześcioletnich obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym wymaga uwzględnienia w podstawie programowej wychowania przedszkolnego umiejętności z zakresu czytania i przygotowania dzieci do nabywania umiejętności pisania, a także umiejętności matematycznych niezbędnych do podjęcia nauki w szkole. Wiadomości i umiejętności opanowane przez dzieci w toku wychowania przedszkolnego stanowią bazę do dalszej nauki w szkole podstawowej. Z tego powodu konieczna stała się zmiana podstawy programowej wychowania przedszkolnego w zakresie włączenia do katalogu wymagań umiejętności czytania i liczenia. W podstawie programowej wychowania przedszkolnego wymagania w przedmiotowym zakresie zostały odpowiednio podwyższone, czego konsekwencją jest również modyfikacja zalecanych warunków i sposobu realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, gdzie proponuje się zmiany dotyczące zalecanych proporcji zagospodarowania czasu przebywania dziecka w przedszkolu oraz innej formie wychowania przedszkolnego (w rozliczeniu tygodniowym) przeznaczonego na różnego typu zajęcia dydaktyczne realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego.
W podstawie programowej wychowania przedszkolnego modyfikacjom ulegają również zapisy określające zalecane warunki i sposób realizacji podstawy w zakresie dotyczącym edukacji polonistycznej i edukacji matematycznej.
Szczegółowe regulacje
Pierwsza ze zmian polega na rozbudowaniu katalogu celów wychowania przedszkolnego o punkt obejmujący kształtowanie u dzieci umiejętności czytania i przygotowanie dzieci do nabywania umiejętności pisania. Zgodnie z nową podstawą wychowanie przedszkolne obejmuje tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania) – obszar 14. Dziecko kończące wychowanie przedszkolne:
- potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki;
- potrafi uważnie postrzegać (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;
- dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania lub innymi zdolnościami i sprawnościami niezbędnymi do skutecznego komunikowania się z innymi;


