OPUBLIKOWANO: 3 CZERWCA 2016
Promocja i reklama w placówkach niepublicznych
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
- Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.),
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
Niepubliczne jednostki oświatowe (szkoły, przedszkola, poradnie psychologiczno-pedagogiczne) jako podmioty komercyjne podejmują działalność reklamową czy też promocyjną. Reklama oraz promocja mają służyć pozyskaniu klientów – zwiększeniu grona potencjalnych osób, które będą korzystały ze świadczeń oferowanych przez placówkę, co w konsekwencji oznacza zwiększenie przychodów z prowadzonej działalności.
Wydatki
Placówki niepubliczne funkcjonują na podobnych zasadach jak przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą o charakterze zarobkowym prowadzoną we własnym imieniu, bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły (art. 5a pkt 6 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W związku z tym niepubliczne jednostki oświatowe, świadcząc usługi za opłatą, uzyskują dochód co do zasady podlegający opodatkowaniu. Ich dochody są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych – w zależności od formy prawnej, w której są prowadzone.
To, czy wydatki na reklamę oraz promocję będą stanowiły koszt podatkowy jednostki, obniżający przychód zwolniony z podatku dochodowego (tj. przychód uzyskany i przeznaczony na cele oświatowe jednostki), zależy od tego, czy reklama i promocja służą celom oświatowym, czy też wyłącznie komercyjnym (mają zwiększać zyski placówki).
Zwolnienie podatkowe dla placówki
Dochody jednostek niepublicznych, które prowadzone są w formie osób prawnych (np. placówki prowadzone przez fundacje, stowarzyszenia lub prowadzone w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością), mogą podlegać zwolnieniu z podatków dochodowych, o ile przeznaczone są na cele oświatowo-wychowawcze (zwolnienie przedmiotowe). Stanowi o tym przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym zwalnia się z podatku wyłącznie tę część dochodów, która przeznaczone jest na cale oświatowe (związane z kształceniem i wychowaniem). Zwolnienie to nie dotyczy jednak osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie niepublicznej placówki oświatowej (w Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak podobnego zwolnienia).
W świetle ww. przepisów wydatki jednostki niepublicznej na reklamę i promocję nie mogą obniżać przychodu zwolnionego z podatku dochodowego, tzn. wydatki te nie są w żaden sposób związane z celami oświatowymi, a jedynie mają charakter komercyjny – mają zachęcić klientów lub potencjalnych klientów jednostki do kontynuowania bądź rozpoczęcia współpracy z placówką. Tym samym placówka zwiększa swoje dochody. Wydatki na reklamę i promocję należy zatem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów placówki.
Reklama jako koszt podatkowy
Możliwość zaliczenia wydatków na reklamę czy promocję jednostki oświatowej wynika wprost z art. 15 ust. 1Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz z art. 22 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle tych przepisów kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów, które na mocy przepisów odrębnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
W praktyce, aby dany wydatek (w tym przypadku wydatki na reklamę i promocję) stanowił koszt podatkowy, dyrektor placówki oświatowej odpowiadający za prawidłowe rozliczenia podatkowe jednostki powinien stwierdzić, że wydatek spełnia łącznie poniższe warunki:
- został poniesiony przez podatnika (placówkę), tj. w ostatecznym rozrachunku został pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą – reklama/promocja służy reklamowaniu usług placówki oświatowej,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów – reklama/promocja ma na celu pozyskanie klientów i tym samy zwiększenie przychodów,


