OPUBLIKOWANO: 3 CZERWCA 2016
Badanie opinii rodziców o przedszkolu – ankiety
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270).
Placówki przedszkolne, nawet jeśli nie narzekają na brak chętnych, muszą dbać o tzw. public relations. Chcąc przyciągnąć potencjalnych klientów, konkurują z sobą, oferując interesujące programy, zaspokajając coraz wyższe oczekiwania rodziców i dzieci. Ponadto promują swoje usługi, czyli tworzą odpowiedni wizerunek placówki w środowisku. By go wypracować, trzeba zacząć od analizy swoich mocnych i słabych stron – aby wiedzieć, w czym jesteśmy dobrzy, a co jeszcze trzeba poprawić, nad czym popracować. Znając atuty i minusy placówki, jej możliwości i zagrożenia, można nie tylko stworzyć plan jej rozwoju, ale także ją promować. A przede wszystkim uczynić miejscem jeszcze bardziej przyjaznym dzieciom – bo to jest główny cel ewaluowania naszych działań.
Prawidłowa współpraca, oparta na realizacji wspólnie wyznaczonych celów, jest możliwa tylko we współdziałaniu z rodziną – podstawowym środowiskiem wychowawczym dziecka. Partnerstwo przedszkola i rodziców to m.in. współpraca z radą rodziców, wspólne rozmowy na zebraniach, konsultacje indywidualne, spotkania ze specjalistami (np. psychologiem czy logopedą), udział rodziców w zajęciach codziennych, a także uroczystości, koncerty czy inne imprezy oraz pomoc przy ich organizowaniu.
Można – a nawet należy – zwiększać zaangażowanie rodziców w sprawy przedszkola poprzez wychodzenie naprzeciw ich oczekiwaniom i potrzebom. A będzie to możliwe wówczas, gdy dobrze je poznamy. Najczęściej używanym w tym celu narzędziem jest badanie opinii rodziców poprzez ankiety, rozmowy, wywiady.
Warto opracować w przedszkolu zasady organizacji wewnętrznego mierzenia jakości jego pracy. Należy do tego przygotować: arkusze obserwacji, arkusze badań dokumentów lub prac dzieci, arkusze analiz danych statystycznych, ankiety dla nauczycieli i rodziców czy arkusze wizyt diagnozujących. Trzeba również ustalić procedurę mierzenia jakości, częstotliwość prowadzenia ewaluacji i wskaźniki podlegające monitorowaniu w poszczególnych grupach. Szczególnie ważnym elementem mierzenia jakości jest analiza osiągnięć dzieci. Badanie umiejętności przedszkolaków odbywa się w czasie zabawy i nie jest dla nich stresujące. Ważne, by rada pedagogiczna przeanalizowała wyniki wewnętrznego mierzenia jakości, wyciągnęła wnioski i wprowadzała je w życie w następnych latach.
Oprócz wewnętrznego mierzenia jakości pracy każda placówka zobligowana jest do ewaluacji wewnętrznej. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego


