Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 3 CZERWCA 2016

 

Obowiązki dyrektora przedszkola na koniec roku szkolnego

 

Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektor przedszkola niepublicznego, nauczyciel języka polskiego, autorka artykułów o zarządzaniu w oświacie, współautorka i redaktorka książek dla dzieci oraz tekstów poradnikowych dotyczących wychowania dzieci

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013 r. poz. 393),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
  • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. z 2011 r. Nr 14 poz. 67 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2014 r. poz. 1170 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002 r. Nr 56 poz. 506 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 sierpnia 2012 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki artystyczne (Dz.U. z 2012 r. poz. 999),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U. z 1997 r. Nr 88 poz. 553 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2135 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1202 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 260).

 

Czerwiec to czas wytężonej pracy dla dyrektora. Następuje spiętrzenie zadań i obowiązków wynikających zarówno z przepisów prawa, jak i z przyjętych w przedszkolu zwyczajów, m.in. organizacja zakończenia roku szkolnego, festyny, spotkania z rodzicami. Te wszystkie działania to jednocześnie praktyczny sprawdzian dla kierującego placówką z zakresu menedżerskich umiejętności i znajomości prawa.

 

Zamykanie dziesięciu miesięcy pracy stanie się efektywne, jeżeli wykorzystamy je do analizy działań przedszkola w różnych obszarach. Im bardziej holistycznie i wnikliwie zostanie ona przeprowadzona, tym późniejsze wyciąganie z niej wniosków stanie się wiarygodniejsze i bardziej pragmatyczne. Przy żadnej z „czerwcowych czynności” dyrektor nie może zapomnieć, że patrzy wstecz po to, by… spojrzeć w przód. Analiza i wnioskowanie towarzyszące zamykaniu roku szkolnego to podwaliny planowania nowego roku. A nie od dziś wiadomo, że złe planowanie to planowanie porażki.

 

Ukoronowaniem pracy dyrektora związanej z końcem roku szkolnego jest sierpniowa rada pedagogiczna, z której nauczyciele powinni wyjść z poczuciem, że rozpoczynając nowy rok szkolny, znają nowe cele rozwoju przedszkola, wiedzą, co w swojej pracy poprawić i jakie działania kontynuować.

 

Zadania związane z działalnością wychowawczo-dydaktyczną

 

Zacznijmy od tematyki najbliższej nauczycielskiemu sercu dyrektora. Trzeba ocenić, jak zostały zrealizowane działania wychowawczo-dydaktyczne, związane z nadzorem pedagogicznym. W przypadku placówek niepublicznych o wielu terminach decyduje sam dyrektor. Warto dokładnie spisać, co należy sprawdzić.

 

Zauważmy też, że wszystkie wymienione poniżej zadania to jednocześnie zagadnienia do poruszenia podczas posiedzenia rady pedagogicznej – rady analitycznej (do końca czerwca).

 

Zadania i obowiązki

Podstawa prawna

Sprawdzenie stopnia realizacji arkusza organizacji przedszkola:

  • Czy i w jaki sposób nauczyciele i dyrektor zrealizowali wskazane w nim zadania?
  • Czy zadania te zostały zaplanowane właściwie i są zgodne z potrzebami dzieci?
  • Jakie zalecenia należy sformułować na nowy rok przedszkolny?

 

Ponadto warto zastanowić się, czy:

  • ramowy rozkład dnia odpowiada na potrzeby dzieci i nie stanowi przeszkody w realizacji podstawy programowej zgodnie z ministerialnymi zaleceniami,
  • plan pracy nauczycieli jest efektywny i wykorzystuje specyficzne umiejętności poszczególnych nauczycieli,
  • plan uroczystości i imprez przedszkolnych jest atrakcyjny dla rodziców oraz czy pomaga realizować wytyczone cele,
  • plan zajęć dodatkowych nie jest nazbyt przeciążony,
  • zajęcia zachęcają dzieci do aktywności,
  • dobrze sprawdzają się miejsca ekspozycji prac dzieci i ogłoszeń dla rodziców,
  • zrealizowano zadania wyznaczone przez reformę oświaty,
  • prawo wewnętrzne przedszkola jest zgodne z obowiązującymi przepisami

Statut placówki

Sprawdzenie stopnia realizacji planów działań wspierających i innych planów pracy indywidualnej, w tym:

 

  • prawidłowości przeprowadzenia diagnozy pięcio- i sześciolatków,
  • procesu formułowania informacji o gotowości szkolnej.

 

Trzeba mieć pewność, że nie jest w placówce tak, że powstają ładnie brzmiące dokumenty, a nie idą za tym konkretne działania.

 

Warto zweryfikować, czy ustalony we wrześniu harmonogram pracy i liczba godzin przeznaczonych na pomoc psychologiczno-
-pedagogicznej są wystarczające i odpowiadają potrzebom wychowanków i nauczycieli. Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej to także okazja do weryfikacji metod pracy i sprawdzenia, czy wiedza nauczycieli oraz specjalistów odpowiada potrzebom naszej placówki

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.)