Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Statut Niepublicznej Szkoły Podstawowej ………………………………………………………………….. Rozdział 1 Postanowienia ogólne § 1 1. Niepubliczna Szkoła Podstawowa w ………………………………………, zwana dalej „Szkołą”, jest niepubliczną ośmioletnią podstawową szkołą dla dzieci objętych obowiązkiem szkolnym, pracującą w systemie dziennym. 2. Organem prowadzącym Szkołę jest ……………………………. 3. Siedzibą Szkoły jest ……………………………. 4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Kurator Oświaty w ……………………………. 5. Szkoła za podstawę wychowania przyjmuje uniwersalne zasady etyki zawarte w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka. 6. W Szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których statutowym celem jest działalność wychowawcza wśród dzieci albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Szkoły. Rozdział 2 Zadania Szkoły § 2 1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.), Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.) oraz w przepisach szczególnych. 2. Nadrzędnym celem Szkoły jest przygotowanie ucznia do odpowiedzialnego i samodzielnego funkcjonowania we wszystkich dziedzinach życia oraz wyposażenie go w wiedzę i umiejętności pozwalające w przyszłości na swobodne poruszanie się oraz naukę i pracę w krajach UE oraz poza jej granicami. Dążąc do realizacji tego celu, Szkoła zapewnia uczniowi wszechstronny rozwój osobowości, uwzględniając jego indywidualne predyspozycje i zainteresowania. Szkoła zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, moralnego, społecznego i fizycznego. 3. Do zadań Szkoły należy w szczególności: 1) zapewnienie uczniom pełnego rozwoju umysłowego, moralno-emocjonalnego i fizycznego w zgodzie z ich potrzebami oraz możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej, a także wolności światopoglądowej i wyznaniowej, 2) przygotowanie absolwentów do podjęcia dalszej nauki na kolejnych etapach edukacji, 3) zapewnienie uczniom opieki pedagogicznej i zdrowotnej oraz pełnego bezpieczeństwa w Szkole i w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę, 4) umożliwienie uczniom rozwoju ich talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych, sportowych poprzez udział w zajęciach pozalekcyjnych, kołach zainteresowań, warsztatach, konkursach, olimpiadach i wyjściach edukacyjnych, 5) tworzenie warunków do indywidualnego tworzenia zadań pedagogicznych i opiekuńczych w stosunku do każdego dziecka w zależności od jego potrzeb, 6) dążenie do stworzenia właściwych warunków uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, 7) kształtowanie tożsamości narodowej i postaw patriotycznych, 8) kształtowanie świadomości ekologicznej, 9) umożliwienie indywidualnych programów nauczania oraz indywidualnego toku nauczania oraz realizację obowiązku szkolnego poza szkołą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, 10) umożliwienie uczniom zindywidualizowanej nauki w oddziałach, oddziałach łączonych lub zespołach, 11) stwarzanie warunków do nabywania prawidłowych doświadczeń interakcji społecznych i rówieśniczych, ze szczególnym uwzględnieniem integracji międzynarodowej, 12) rozwijanie umiejętności społecznych uczniów poprzez zdobywanie prawidłowych doświadczeń w obszarze współpracy i współdziałaniu zarówno w grupie rówieśniczej, jak i z dorosłymi, 13) współdziałanie z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom. 4. Szkoła prowadzi wychowanie prozdrowotne. 5. Szkoła zapewnia możliwość korzystania z biblioteki szkolnej oraz świetlicy. 6. Szkoła podejmuje działania zabezpieczające uczniów przed dostępem w internecie do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. 7. Szkoła może prowadzić eksperymenty pedagogiczne, zgodnie z regulacjami zawartymi w Ustawie Prawo oświatowe. § 3 1. Szkoła realizuje cele kształcenia i wychowania w drodze wykonywania zadań określonych w podstawach programowych, programie wychowawczo-profilaktycznym, programie poprawy bezpieczeństwa, a w szczególności poprzez: 1) kształtowanie twórczych i aktywnych postaw oraz rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań ucznia, 2) wprowadzanie w świat nauki poprzez poznawanie języka, pojęć i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych, na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie, 3) wprowadzanie w świat kultury i sztuki, 4) wyrabianie nawyków dbałości o rozwój intelektualny i fizyczny, zdrowie, higienę psychofizyczną oraz racjonalny wypoczynek, 5) wprowadzanie ucznia w kontakty społeczne, w tym personalizację życia w grupie rówieśniczej i w szerszej społeczności, 6) współpracę z rodzicami i innymi instytucjami wychowawczymi, 7) stworzenie warunków do współpracy całego zespołu nauczycieli edukujących daną grupę uczniów, 8) wdrożenie wewnątrzszkolnego oceniania uczniów promującego rozwój osobowości. 2. Treści, metody i organizację nauczania oraz wychowania Szkoła dostosowuje do możliwości i potrzeb psychofizycznych uczniów. § 4 1. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami w szczególności poprzez: 1) przestrzeganie obowiązujących regulacji BHP zawartych w szczególności w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.), 2) sprawowanie indywidualnej opieki nad uczniami, którzy takiej opieki potrzebują. 2. Opiekę nad uczniami przebywającymi w Szkole sprawują: 1) podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych – nauczyciele prowadzący te zajęcia, 2) podczas przerw – nauczyciele pełniący dyżury; plan dyżurów nauczycielskich ustala Dyrektor lub wyznaczona przez niego osoba, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć; projekt planu dyżurów przygotowuje osoba wyznaczona przez Dyrektora Szkoły. 3. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem Szkoły, w tym w trakcie wycieczek i wyjść edukacyjnych organizowanych przez Szkołę, sprawują wyznaczeni nauczyciele. 4. Zasady organizowania wycieczek określają przepisy odrębne. § 5 1. Szczególną troską otaczani są uczniowie oddziału zerowego i klas I–III oraz uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 2. Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”. 3. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział przez cały tok nauczania, szczególnie w klasach I–III. 4. Szkoła systematycznie diagnozuje i monitoruje zachowania uczniów. § 6 1. Szkoła współpracuje z rodzicami ucznia (prawnymi opiekunami) w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych. 2. Współpraca z rodzicami odbywa się w szczególności poprzez: 1) informacje bieżące – słowne (spotkania indywidualne), 2) informacje pisemne (dzienniczek ucznia), 3) zebrania ogólne, 4) zebrania klasowe, 5) stały kontakt z rodzicami – szczegółowe zasady ustala wychowawca. 3. Rodzice mają prawo do uzyskania: 1) informacji o zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych w klasie i Szkole, 2) informacji o przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzenia egzaminów, 3) informacji o zachowaniu, postępach i przyczynach trudności w nauce, 4) informacji na temat dalszego kształcenia dziecka. 4. Zebrania z rodzicami odbywają się nie rzadziej niż trzy razy w roku. Rozdział 3 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i kształcenie specjalne § 7 1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia, stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły, a także w środowisku społecznym. 2. Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wynika w szczególności: 1) z niepełnosprawności, 2) z niedostosowania społecznego, 3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym, 4) z zaburzeń zachowania lub emocji, 5) ze szczególnych uzdolnień, 6) ze specyficznych trudności w uczeniu się, 7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych, 8) z choroby przewlekłej, 9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, 10) z niepowodzeń edukacyjnych, 11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi, 12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związaną z wcześniejszym kształceniem za granicą. 3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom. 4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne. 5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły. 6. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy i logopedzi. 7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z: 1) rodzicami uczniów, 2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, 3) placówkami doskonalenia nauczycieli, 4) innymi szkołami i placówkami, 5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, 8. Dyrektor szkoły lub placówki uzgadnia z podmiotami wskazanymi w ust. 7 warunki współpracy. 9. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy: 1) ucznia, 2) rodziców ucznia, 3) dyrektora szkoły, 4) nauczyciela lub specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem, 5) pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej, 6) poradni, 7) asystenta edukacji romskiej, 8) pomocy nauczyciela, 9) pracownika socjalnego, 10) asystenta rodziny, 11) kuratora sądowego, 12) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu, działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. § 8 1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: 1) klas terapeutycznych, 2) zajęć rozwijających uzdolnienia, 3) zajęć rozwijających umiejętności uczenia się, 4) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, 5) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, 6) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych, 7) zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, 8) porad i konsultacji, 9) warsztatów. 2. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń. 3. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8. 4. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5. 5. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4. 6. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10, chyba że zwiększenie liczby uczestników jest uzasadnione potrzebami uczniów. 7. Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w szkole oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu szkoły. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10. § 9 1. Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. 2. Zindywidualizowana ścieżka obejmuje wszystkie zajęcia edukacyjne, które są realizowane: 1) wspólnie z oddziałem szkolnym oraz 2) indywidualnie z uczniem. 3. Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie. 4. Nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem objętym zindywidualizowaną ścieżką podejmują działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia w szkole. § 10 1. Klasy terapeutyczne organizuje się dla uczniów wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej z uwagi na trudności w funkcjonowaniu w szkole lub oddziale, wynikające z zaburzeń rozwojowych lub ze stanu zdrowia, posiadających opinię poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie. 2. Zajęcia w klasach terapeutycznych prowadzą nauczyciele właściwych zajęć edukacyjnych. 3. Nauczanie w klasach terapeutycznych jest prowadzone według realizowanych w danej szkole programów nauczania, z dostosowaniem metod i form ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów. 4. Liczba uczniów w klasie terapeutycznej nie może przekraczać 15. 5. Nauka ucznia w klasie terapeutycznej trwa do czasu złagodzenia albo wyeliminowania trudności w funkcjonowaniu ucznia w szkole lub oddziale, stanowiących powód objęcia ucznia pomocą w tej formie. 6. Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się organizuje się dla uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się. 7. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8. 8. Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć. 9. Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści. § 11 1. Do zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w szkole należy w szczególności: 1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, 2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, 3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły, 4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania, 5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań. 2. Wychowawca klasy lub dyrektor szkoły informuje innych nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeżeli stwierdzi taką potrzebę, oraz we współpracy z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem. 3. W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, dyrektor szkoły ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane. § 12 1. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. 2. Jeśli z wniosków, o których mowa w ust. 1 wynika, że mimo udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia, dyrektor szkoły, za zgodą rodziców ucznia, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia. 3. Wniosek o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia, o którym mowa w ust. 2, zawiera informacje o: 1) rozpoznanych indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, możliwościach psychofizycznych ucznia oraz potencjale rozwojowym ucznia, 2) występujących trudnościach w funkcjonowaniu ucznia w szkole lub szczególnych uzdolnieniach ucznia, 3) działaniach podjętych przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w celu poprawy funkcjonowania ucznia w szkole, formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi w szkole, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy, 4) wnioskach dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia, o których mowa w ust. 1. 4. O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia. 5. O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły niezwłocznie informuje pisemnie, w sposób przyjęty w danej szkole, rodziców ucznia. § 13 1. Do zadań pedagoga i psychologa w szkole należy w szczególności: 1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły, 2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły, 3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb, 4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, 5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym uczniów, 6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych, 7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów, 8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły, b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 2. Do zadań logopedy w szkole należy w szczególności: 1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów, 2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców, nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń, 3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów; 4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły, b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. § 14 1. Szkoła zapewnia: 1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, 2) warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, 3) zajęcia specjalistyczne, 4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne, 5) integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi, 6) przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym. 2. Kształcenie, wychowanie i opieka dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym organizowane są na zasadach określonych w przepisach odrębnych. Rozdział 4 Nauczanie indywidualne § 15 1. Indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony, wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania. 2. Dyrektor szkoły ustala, w uzgodnieniu z organem prowadzącym szkołę, zakres i czas prowadzenia zajęć odpowiednio indywidualnego nauczania. 3. Dyrektor zasięga opinii odpowiednio rodziców ucznia w zakresie czasu prowadzenia zajęć odpowiednio indywidualnego nauczania. 4. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z uczniem przez jednego nauczyciela lub dwóch nauczycieli szkoły, którym dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć. 5. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania nauczycielowi zatrudnionemu w innej szkole. 6. Zajęcia indywidualnego nauczania są prowadzone przez nauczyciela lub nauczycieli w indywidualnym i bezpośrednim kontakcie z dzieckiem lub uczniem. Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu rodzinnym, placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 Ustawy Prawo oświatowe, u rodziny zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej, o których mowa w przepisach odrębnych. 7. W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. 8. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia oraz warunków w miejscu, w którym są organizowane zajęcia indywidualnego nauczania. 9. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych z uczniem wynosi: 1) dla uczniów klas I–III – od 6 do 8 godzin, 2) dla uczniów klas IV–VI – od 8 do 10 godzin, 3) dla uczniów klas VII i VIII – od 10 do 12 godzin. 10. Dyrektor może ustalić tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania wyższy niż maksymalny wymiar określony w ust. 9 za zgodą organu prowadzącego szkołę. 11. W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia ucznia dyrektor szkoły może ustalić, na wniosek rodziców ucznia, tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania niższy niż minimalny wymiar określony w ust. 9. 12. Szczegółowe zasady prowadzenia nauczania indywidualnego określają przepisy odrębne. Rozdział 5 Organy Szkoły § 16 1. Organami Szkoły są: 1) Dyrektor, 2) Rada pedagogiczna. 2. Organy Szkoły działają w ramach kompetencji określonych niniejszym statutem oraz przepisami prawa powszechnie obowiązującego. § 17 1. Powierzenia stanowiska Dyrektora Szkoły oraz odwołania z niego dokonuje organ prowadzący. 2. Dyrektor powoływany jest najpóźniej w ostatnim dniu danego roku szkolnego na czteroletnią kadencję. 3. Dyrektor może być odwołany ze stanowiska przed upływem kadencji zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1040 ze zm.) lub na własną prośbę. § 18 1. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności: 1) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą Szkoły, 2) przygotowanie projektu arkusza organizacji pracy Szkoły w danym roku szkolnym, 3) sprawowanie nadzoru pedagogicznego, 4) sprawowanie opieki nad uczniami, zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki, ochrona przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej poprzez stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego, 5) realizowanie uchwał Rady pedagogicznej, 6) reprezentowanie Szkoły na zewnątrz, 7) współpraca z Radą pedagogiczną oraz organem prowadzącym, 8) dysponowanie środkami finansowymi powierzonymi przez organ prowadzący, w sposób określony w planie finansowym Szkoły, 9) wnioskowanie do organu prowadzącego w sprawie rozwoju bazy materialno technicznej Szkoły. 2. Dyrektor decyduje w szczególności w sprawach: 1) przyjmowania uczniów do Szkoły, jak również skreślania ich z listy uczniów, 2) wnioskowania o zatrudnienie i zwolnienie pracowników Szkoły, 3) organizowania doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego. 3. Dyrektor Szkoły w ramach swoich kompetencji: 1) sprawuje nadzór nad pracownikami Szkoły, 2) określa dobór pracowników pedagogicznych i wnioskuje o ich zatrudnienie, 3) określa warunki pracy i zakres obowiązków nauczycieli i pracowników pedagogicznych Szkoły, po akceptacji organu prowadzącego, 4) wprowadza zmiany w przydziale obowiązków nauczycieli i wychowawców zgodnie z potrzebami Szkoły, w szczególnie uzasadnionych przypadkach także w trakcie roku szkolnego. 4. Dyrektor odpowiada za: 1) zapewnienie właściwej opieki uczniom przebywającym w Szkole, 2) zgodność funkcjonowania Szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego Statutu, 3) właściwą realizację podstawy programowej oraz poziom uzyskiwanych przez Szkołę wyników nauczania, 4) bezpieczeństwo osób znajdujących się na terenie Szkoły, 5) całość dokumentacji Szkoły oraz prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania i pracowniczej zgodnie z odrębnymi przepisami, 6) właściwe przechowywanie druków ścisłego zarachowania i pieczęci, 7) powierzone w ramach planu finansowego Szkoły środki finansowe. § 19 1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. 2. W skład Rady pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Szkoły i wszyscy zatrudnieni w niej nauczyciele. 3. W zebraniach Rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji. 4. W zebraniach Rady pedagogicznej mogą brać udział przedstawiciele organu prowadzącego. Mają oni prawo do głosu doradczego. 5. Osoby biorące udział w zebraniu Rady pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na tym zebraniu, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Szkoły. 6. Przewodniczącym Rady pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły. 7. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebranie Rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie zebrania. 8. Zebrania Rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę potrzeb. 9. Uchwały Rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. 10. Zebrania Rady pedagogicznej są protokołowane. 11. Rada pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności. 12. Dyrektor Szkoły przedstawia Radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. § 20 1. Do kompetencji Rady pedagogicznej należy w szczególności: 1) zatwierdzanie planów pracy Szkoły, 2) zatwierdzanie Szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, programu poprawy bezpieczeństwa dzieci, 3) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, 4) podejmowanie uchwał w sprawach eksperymentów pedagogicznych, po wcześniejszym uzyskaniu akceptacji organu prowadzącego, 5) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli, 6) wyrażanie zgody na egzamin klasyfikacyjny na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej na zajęciach edukacyjnych, 7) uchwalanie statutu Szkoły i jego zmian, 8) promowanie jeden raz w ciągu całego etapu edukacyjnego ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, 9) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów. 2. Rada pedagogiczna współpracuje z Dyrektorem Szkoły oraz organem prowadzącym. Rozdział 6 Organizacja Szkoły § 21 1. Szkoła kształci dzieci na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym. 2. Struktura organizacyjna Szkoły obejmuje klasy I–VIII. 3. Zajęcia w Szkole odbywają się na jedną zmianę. 4. Szkoła może działać przy niepełnej strukturze klas. § 22 1. Termin rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego oraz rozpoczęcia i zakończenia ferii określają przepisy odrębne. 2. Terminy klasyfikacji śródrocznej, rocznej, ferii zimowych oraz wakacji przedstawia we wrześniu nauczycielom, uczniom i rodzicom Dyrektor Szkoły. 3. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze są prowadzone przez pięć dni w tygodniu. Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych ustala Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i podaje do wiadomości na początku roku szkolnego. § 23 1. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział. 2. Maksymalna liczba uczniów w oddziale nie powinna przekraczać 18 osób. 3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut i może być wydłużona do 60 minut przy zachowaniu ogólnego tygodniowego czasu zajęć. 4. Dla uczniów każdej klasy wyznaczony jest nauczyciel wychowawca. 5. Szkoła zapewnia wszystkim dzieciom opiekę dydaktyczno-wychowawczą w godzinach od ……… do ………. 6. Szczegółowe kryteria oceniania z poszczególnych przedmiotów zawarte są w Statucie Szkoły; uczniowie zostają z nimi zapoznani na początku każdego roku szkolnego przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów. 7. Zajęcia z religii/etyki organizowane są na życzenie rodziców lub uczniów, na zasadach określonych w przepisach odrębnych. 8. Po zakończeniu zajęć dydaktycznych Szkoła prowadzi zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań, warsztaty i w tym czasie przejmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów. 9. Godziny funkcjonowania Szkoły określa corocznie Dyrektor w postaci planu zajęć. 10. Przewiduje się możliwość wyodrębnienia grup międzyoddziałowych. 11. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej Szkoły są: 1) zajęcia obowiązkowe, 2) zajęcia fakultatywne, 3) zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, 4) zajęcia korekcyjne. 12. Szkoła organizuje również zajęcia dydaktyczne poza Szkołą w formie wyjść edukacyjnych (np. wycieczek dydaktycznych, warsztatów, wyjść do obiektów kultury). 13. Szkoła zapewnia możliwość korzystania m.in. z: 1) pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem, 2) świetlicy szkolnej, 3) biblioteki, 4) zaplecza sportowo-rekreacyjnego. § 24 1. Do świetlicy przyjmuje się uczniów, którzy pozostają w Szkole dłużej ze względu na: 1) czas pracy rodziców – na wniosek rodziców, 2) organizację dojazdu do Szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w Szkole. 2. Świetlica otwarta jest pięć dni w tygodniu, w godzinach od …… do …….. 3. Uczniom przebywającym w świetlicy zapewnia się opiekę wychowawczą, pomoc w nauce oraz odpowiednie warunki do nauki. 4. Do zadań nauczyciela świetlicy należy: 1) udzielenie pomocy w nauce, 2) organizowanie zabaw, gier w pomieszczeniu i na wolnym powietrzu, 3) współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, wychowawcą klasy, 4) kształtowanie zasad bezpieczeństwa i higieny, 5) rozwijanie zainteresowań uczniów. § 25 1. W Szkole działa biblioteka, z której mogą korzystać uczniowie, nauczyciele oraz inni pracownicy Szkoły po wypełnieniu karty bibliotecznej. 2. Biblioteka otwarta jest przez pięć dni w tygodniu, w godzinach od …… do …….. 3. Wypożyczone książki należy zwrócić w terminie 14 dni. Możliwe jest przedłużenie korzystania z konkretnej książki na czas nie dłuższy niż 14 dni. 4. W przypadku zagubienia książki konieczne jest odkupienie takiej samej książki lub innej, wskazanej przez nauczyciela bibliotekarza. 5. Nauczyciel bibliotekarz: 1) gromadzi, opracowuje, przechowuje i ochrania oraz ewidencjonuje materiały biblioteczne, 2) przygotowuje roczny plan działalności biblioteki, 3) ustala stan majątkowy biblioteki, 4) opracowuje listę wydatków na rok kalendarzowy, 5) ponosi odpowiedzialność za stan majątkowy, dokumentację prac biblioteki, ład i porządek w bibliotece, 6) udziela porad w wyborze książek, 7) zachęca do korzystania z biblioteki i czytania książek, 8) informuje nauczycieli wychowawców o postępach czytelniczych uczniów. § 26 1. Celem wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego jest udzielanie uczniom wszechstronnego wsparcia w procesie decyzyjnym wyboru szkoły ponadpodstawowej i kierunku kształcenia. 2. Działania nakierowane osiąganiu celu realizowane są poprzez: 1) prowadzenie grupowych zajęć obowiązkowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas 7 i 8, 2) udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom w zakresie: a) wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów przy wykonywaniu przyszłych zadań zawodowych, b) instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością w życiu zawodowym, c) alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie; 3) upowszechnianie wśród uczniów i rodziców informacji o aktualnym i prognozowanym zapotrzebowaniu na pracowników, średnich zarobkach w poszczególnych branżach oraz dostępnych stypendiach i systemach dofinansowania kształcenia. 3. Doradztwo edukacyjno-zawodowe w Szkole realizowane jest przez wszystkich nauczycieli, a w szczególności przez wychowawców i pedagoga, przy współpracy rodziców oraz placówek, instytucji i zakładów pracy, np. poradni psychologiczno-pedagogicznych, urzędów pracy, Ochotniczych Hufców Pracy, przedstawicieli organizacji zrzeszających pracodawców. 4. Koordynatorem systemu doradztwa zawodowego w Szkole jest pedagog szkolny. 5. Doradztwo edukacyjno-zawodowe w Szkole jest realizowane na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb uczniów za pośrednictwem wielu zróżnicowanych działań, np. zajęcia lekcyjne, zajęcia edukacyjne z doradcą zawodowym, warsztaty, wycieczki zawodoznawcze, targi edukacyjne i pracy, spotkania z przedstawicielami zawodów, przedstawicielami szkół i uczelni, absolwentami, praktyki, wolontariat. 6. Plan działań szkoły z zakresu doradztwa zawodowego na dany rok szkolny opracowuje zespół nauczycieli ds. doradztwa zawodowego. § 27 Za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny w Szkole może być prowadzony dla każdego oddziału dziennik lekcyjny również w formie elektronicznej. Rozdział 7 Prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów Szkoły, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów § 28 1. Nauczyciele i inni pracownicy zatrudniani są na podstawie umowy o pracę. 2. Na stanowiskach pedagogicznych zatrudniani są pracownicy posiadający kwalifikacje określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575 ze zm.). 3. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. 4. Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, czyli liczbę godzin pensum nauczyciela, określa Dyrektor Szkoły. 5. Organ prowadzący może w ramach posiadanych środków finansowych tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska. § 29 1. Obowiązki nauczyciela: 1) prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przydzielonych mu oddziałach, a także realizacja zadań organizacyjnych wyznaczonych w planie pracy Szkoły, 2) zapewnienie bezpieczeństwa powierzonych jego opiece uczniom na zajęciach organizowanych w Szkole i zajęciach organizowanych przez Szkołę, 3) określenie wymagań edukacyjnych z przedmiotu i zapoznanie z nimi uczniów na pierwszych zajęciach lekcyjnych, 4) egzekwowanie od ucznia wiedzy i umiejętności zgodnie z realizowanym programem nauczania, 5) ocenianie osiągnięć uczniów polegające na rozpoznaniu poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia umiejętności i wiadomości w stosunku do wymagań wynikających z programu nauczania oraz formułowanie oceny, 6) doskonalenie umiejętności zawodowych, 7) kontrola przyswajanej przez ucznia wiedzy i umiejętności zgodnie z realizowanym programem nauczania. 2. Wychowawca na początku roku szkolnego zapoznaje uczniów oraz rodziców uczniów z wewnątrzszkolnym ocenianiem oraz zasadami oceniania zachowania. 3. Na miesiąc przed planowanym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady pedagogicznej uczniowie oraz rodzice (opiekunowie) zostają powiadomieni o przewidywanych ocenach, także niedostatecznych, a w tym ostatnim przypadku wymagane jest pisemne potwierdzenie. 4. Nauczyciele mają prawo do: 1) opracowywania i wprowadzania autorskich programów nauczania i wychowywania po uzyskaniu akceptacji Dyrektora, 2) współdecydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach kształcenia uczniów, 3) rzetelnej oceny pracy przez Dyrektora Szkoły, 4) właściwych warunków pracy, 5) korzystania z zasobów szkolnej biblioteczki metodycznej, 6) korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora, Rady Pedagogicznej i innych pracowników Szkoły oraz wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek, 7) uzyskiwania pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, 8) wyróżnień oraz nagród wynikających z regulaminu pracy. 5. Nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za: 1) poziom wyników nauczania i wychowywania powierzonych im uczniów (adekwatnie do możliwości uczniów), 2) bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów w Szkole i na zajęciach organizowanych przez Szkołę oraz wypadki wynikające z niedopełnienia obowiązków nauczycielskich w tym zakresie. 6. Nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania wszystkich poleceń wydanych przez Dyrektora Szkoły związanych z organizacją procesu dydaktyczno-wychowawczego i zadań opiekuńczych. § 30 1. Uczniowie Szkoły mają prawo do: 1) opieki wychowawczej i warunków zapewniających ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, 2) ochrony i poszanowania własnej godności oraz wolności osobistej, wychowania z zasadami higieny pracy umysłowej, zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka, 3) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, ochrony i poszanowania własnej godności, bez względu na osiągane wyniki w nauce, 4) jawnej, umotywowanej i sprawiedliwej oceny, uwzględniającej zarówno stan wiedzy, jak i umiejętności oraz starań, 5) korzystania z pracowni szkolnych zgodnie z obowiązującymi w nich regulaminami, 6) pomocy w przypadku trudności, 7) wzbogacania życia klasy i Szkoły własnymi inicjatywami, zdolnościami i energią, 8) wystąpienia z pisemną skargą do Dyrektora Szkoły w przypadku naruszenia praw ucznia; uczeń lub jego opiekunowie prawni występują do Dyrektora Szkoły, a Dyrektor – po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego – pisemnie informuje strony o zajętym stanowisku i podjętych działaniach. 2. Uczniowie Szkoły mają obowiązek: 1) regularnego uczęszczania na lekcje i wybrane zajęcia pozalekcyjne, 2) systematycznego przygotowywania się do zajęć, rzetelnej pracy podczas lekcji oraz uzupełniania braków w wiadomościach spowodowanych absencją, 3) dbałości o kulturę słowa, estetykę ubioru oraz czystość i porządek pomieszczeń w Szkole i jej otoczeniu, 4) przestrzegania postanowień zawartych w Statucie, 5) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu Szkoły, 6) systematycznego przygotowywania się do zajęć lekcyjnych i oddawania w określonym terminie zadanych prac pisemnych i projektów, 7) przedstawiania w określonym przez wychowawcę terminie pisemnej prośby rodzica ucznia o usprawiedliwienie nieobecności, 8) właściwego zwracania się do nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz pozostałych uczniów, 9) przestrzegania ustalonych przez Dyrektora w odrębnym regulaminie warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie Szkoły, 10) przestrzegania zasad kultury współżycia społecznego, w tym godnego reprezentowania Szkoły, 11) dbałości o swoje życie, zdrowie i higienę, 12) poszanowania mienia i sprzętu szkolnego. § 31 1. Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów w drodze decyzji Dyrektora podjętej na podstawie uchwały Rady pedagogicznej. 2. Skreślenie z listy uczniów może nastąpić w przypadku: 1) rażącego naruszania obowiązków szkolnych, 2) powtarzającego się naruszania postanowień Statutu Szkoły i wewnątrzszkolnych regulaminów, 3) agresywnego zachowania wobec pracowników Szkoły lub innych uczniów (używanie obraźliwego i wulgarnego słownictwa, użycie siły w stosunku do innego ucznia), 4) braku dbałości o dobre imię szkoły (np. wybryki chuligańskie w miejscach publicznych), 5) niszczenia majątku Szkoły lub własności innych uczniów, 6) nieuiszczania obowiązujących w Szkole opłat. 3. W przypadku skreślenia ucznia nie przewiduje się zwrotu opłaty wpisowej, rocznej i czesnego. Rozdział 8 Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność Szkoły § 32 1. Działalność Szkoły finansowana jest z: 1) wpłat wpisowego, 2) wpłat czesnego, 3) dotacji otrzymywanej na podstawie art. 26 Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203 ze zm.), 4) darowizn. 2. Wysokość wpisowego oraz czesnego określa organ prowadzący w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły. 3. Wpłat dokonuje się na konto bankowe Szkoły lub w jej sekretariacie. Rozdział 9 Zasady przyjmowania uczniów do Szkoły § 33 1. Decyzję o przyjęciu ucznia do Szkoły podejmuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii powołanego w tym celu zespołu rekrutacyjnego. 2. Dyrektor Szkoły w każdym roku szkolnym podaje szczegółowe terminy rekrutacji do klasy I. 3. Rekrutacją objęte są wszystkie dzieci, których rodzice (opiekunowie prawni) złożą w sekretariacie kartę zgłoszenia dziecka do Szkoły. 4. Warunkiem przyjęcia do klasy I jest uzyskanie pozytywnego wyniku rozmowy kwalifikacyjnej, dotyczącej: 1) część I – umiejętności programowych wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem dojrzałości szkolnej, 2) część II – wiadomości z zakresu znajomości języka angielskiego oraz predyspozycji do nauki języków obcych. 5. W rozmowie kwalifikacyjnej z kandydatem do klasy I uczestniczy wyznaczony przez Dyrektora Szkoły nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciel języka angielskiego. 6. Rekrutacja do klas II–VIII odbywa się przez cały rok szkolny pod warunkiem dysponowania przez Szkołę wolnymi miejscami w poszczególnych klasach. 7. Warunkiem przyjęcia ucznia do klas II–VIII jest uzyskanie pozytywnego wyniku rozmowy kwalifikacyjnej. 8. Rozmowa kwalifikacyjna, o której mowa w ust. 7, prowadzona jest w dwóch zakresach w formie testu kompetencji dotyczącego: 1) w części I – wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej i matematycznej klasy programowo niższej, 2) w części II – wiadomości z zakresu znajomości języka angielskiego. 9. W rozmowie kwalifikacyjnej z kandydatem do klas II–VIII uczestniczy wyznaczony przez Dyrektora Szkoły nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciel języka angielskiego. 10. Dziecko zostaje wpisane na listę uczniów Szkoły po uiszczeniu przez rodziców wpisowego i podpisaniu zobowiązania płatniczego podpisywanego corocznie przez rodziców. 11. Jeśli dziecko wpisane do Szkoły posiada rodzeństwo, Szkoła gwarantuje pierwszeństwo przy wpisie na listę uczniów tego rodzeństwa. 12. Szczegółowe zasady dotyczące wysokości wpisowego i opłat miesięcznych określa umowa o naukę jako zasada zobowiązania płatniczego podpisywanego corocznie przez rodziców. Rozdział 10 Naruszenie praw uczniów § 34 1. W przypadku naruszenia praw ucznia lub podejrzenia naruszenia praw ucznia uczeń lub jego rodzice mają prawo złożenia skargi do dyrektora szkoły. 2. Skarga, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać opis zdarzenia będącego przyczyną skargi. 3. W celu wyjaśnienia okoliczności sprawy dyrektor powołuje komisję, w skład której wchodzi dyrektor jako przewodniczący oraz dwóch nauczycieli. 4. W skład komisji, o której mowa w ust. 3, nie może wchodzić nauczyciel, wobec którego podniesiono zarzuty w skardze, o której mowa w ust. 1 5. Komisja, o której mowa w ust. 3, dąży do obiektywnego wyjaśnienia okoliczności faktycznych sprawy; w tym celu zbiera wyjaśnienia od pracowników niepedagogicznych oraz pedagogicznych szkoły, uczniów i rodziców, którzy byli świadkami zdarzenia, lub których wyjaśnienia mogą mieć wpływ na ustalenia okoliczności sprawy. 6. Wyniki dokonanych ustaleń komisja, o której mowa w ust. 3, kieruje do dyrektora szkoły. Na podstawie ustaleń dyrektor decyduje o dalszym postępowaniu, w tym ewentualnym wyciągnięciu konsekwencji służbowych wobec pracowników szkoły. Rozdział 11 Organ prowadzący Szkołę § 35 1. Organ prowadzący jest właścicielem, założycielem i organizatorem Szkoły. 2. We wszystkich sprawach związanych z wykonywaniem obowiązków organu prowadzącego Szkołę reprezentuje …………………………………. 3. Organ prowadzący decyduje w sprawach: 1) otwarcia i likwidacji Szkoły (likwidacja następuje z uwzględnieniem zapisu art. 172 ust. 4 Ustawy Prawo oświatowe, 2) powołania i odwołania Dyrektora Szkoły, określenia jego uprawnień i obowiązków oraz zasad wynagrodzenia, 3) ustalania wysokości wpisowego, czesnego. 4. Organ prowadzący w szczególności: 1) zatwierdza Statut Szkoły oraz zmiany, 2) określa budżet Szkoły, 3) zatwierdza projekt planu finansowego Szkoły, 4) prowadzi obsługę finansową Szkoły wraz ze stosowną dokumentacją, 5) może powierzyć prowadzenie finansów Dyrektorowi Szkoły w określonym zakresie, 6) zapewnia warunki lokalowe, organizacyjne i kadrowe dla właściwego funkcjonowania Szkoły oraz bezpieczeństwo pracowników i uczniów uczęszczających do Szkoły. Rozdział 12 Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego uczniów § 36 1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu: 1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie, 2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie mu informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć, 3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju, 4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu, 5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o jego szczególnych uzdolnieniach, 6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno wychowawczej. 2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, 2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania, 3) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, 4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, 5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, 6) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. 3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: 1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w Szkole programów nauczania, 2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w Szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych. 4. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o: 1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, 2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, 3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych. 5. Informacje, o których mowa w ust. 4, nauczyciele i wychowawcy przekazują: 1) uczniom – na zajęciach edukacyjnych i godzinach wychowawczych w pierwszym tygodniu po rozpoczęciu roku szkolnego oraz dokumentują to zapisem w dzienniku lekcyjnym, 2) rodzicom – na klasowych zebraniach rodziców zorganizowanych przez wychowawców najpóźniej do 30 września oraz dokumentują to zapisem w dzienniku lekcyjnym. 6. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu według następujących zasad: 1) uczeń – na zajęciach edukacyjnych, 2) rodzic – na zebraniu klasowym lub indywidualnych spotkaniach z nauczycielem. 7. Dyrektor zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. 8. Dyrektor zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. 9. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa w ust. 7 i 8, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”. 10. Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia: 1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno- -terapeutycznym opracowanym dla ucznia, 2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, 3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, 4) nieposiadającego orzeczenia lub opinii, który objęty jest pomocą psychologiczno pedagogiczną w Szkole – na podstawie ustaleń zawartych w planie działań wspierających opracowanym dla ucznia. 11. W przypadku uczniów szczególnie uzdolnionych nauczyciel przedmiotu poszerza zakres treści nauczania o zagadnienia ponadprogramowe, dostosowując go indywidualnie do potrzeb, zainteresowań i zdolności uczniów. 12. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. 13. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę poprzez: 1) bieżący komentarz ustny, 2) recenzję pod pracą, 3) omówienie zasad oceniania prac pisemnych podczas analizy ich wyników, 4) rozmowę indywidualną z rodzicami w czasie konsultacji, zebrań z rodzicami oraz indywidualnych rozmów w oparciu o wymagania edukacyjne. § 37 Organizacja klasyfikacji śródrocznej i rocznej 1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. 2. Klasyfikację roczną i śródroczną przeprowadza się na pięć dni przed rozpoczęciem ferii zimowych lub letnich, rozpoczęcie których określają odrębne przepisy. 3. Nauczyciele poszczególnych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz wychowawcy klas podsumowują na trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady pedagogicznej osiągnięcia edukacyjne uczniów, wystawiając oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne oraz oceny zachowania. 4. O przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych nauczyciele poszczególnych przedmiotów, a wychowawcy o ocenie zachowania informują w następujący sposób: 1) uczniów – na zajęciach edukacyjnych – ustnie na 5 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady pedagogicznej, a o ocenie niedostatecznej w terminie nie krótszym niż 20 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady pedagogicznej, 2) rodziców – pisemnie w zeszytach przedmiotowych w terminach ustalonych w ust. 4 pkt 1. 5. Rodzice powinni zapoznać się z przewidywanymi ocenami klasyfikacyjnymi śródrocznymi i rocznymi oraz potwierdzić ten fakt swoim podpisem. § 38 Szczegółowe zasady oceniania zachowania 1. Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o: 1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, 2) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. 2. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary: 1) wywiązywanie się ucznia z obowiązków, 2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej, 3) dbałość o honor i tradycje Szkoły, 4) dbałość o piękno mowy ojczystej, 5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób, 6) godne i kulturalne zachowanie się w Szkole i poza nią, 7) okazywanie szacunku innym osobom. 3. W klasach I–III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest oceną opisową. 4. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali: 1) wzorowe, 2) bardzo dobre, 3) dobre, 4) poprawne, 5) nieodpowiednie, 6) naganne. 5. Kryteria wystawiania ocen z zachowania: 1) wzorowe: a) wzorowo wywiązuje się z obowiązków ucznia, kierując się dobrem społeczności szkolnej, b) godnie zachowuje się w Szkole i poza nią, dbając o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób, c) systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia edukacyjne, nie opuszcza zajęć bez usprawiedliwienia, d) z własnej inicjatywy podejmuje działania zmierzające do udzielania pomocy innym, e) inicjuje i wykonuje prace na rzecz klasy, Szkoły i najbliższego otoczenia, f) w życiu codziennym kieruje się uczciwością, jednocześnie reagując na wszelkie przejawy zła, swoim postępowaniem nie narusza godności innych osób, g) dba o piękno mowy ojczystej, wykazując jednocześnie umiejętność taktownego uczestnictwa w dyskusji, h) nie ulega nałogom, stanowiąc swoim przykładem wzorzec pomagający innym w rezygnacji z nich, i) dba o higienę oraz estetykę najbliższego otoczenia, stanowiąc dla innych właściwy wzór do naśladowania, j) przejawia troskę o mienie Szkoły; 2) bardzo dobre: a) wywiązuje się z obowiązków ucznia w sposób niebudzący większych zastrzeżeń, b) nie narusza godności innych osób, wykazując się umiejętnością taktownego uczestnictwa w dyskusji, c) dba o kulturę słowa, d) w relacjach z innymi osobami kieruje się uczciwością, e) rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia, f) dba o schludny wygląd oraz o prządek w najbliższym otoczeniu, g) wywiązuje się z zadań powierzonych przez Szkołę, h) reprezentuje Szkołę na zewnątrz, uczestnicząc w różnorodnych formach działań, takich jak np. konkursy, olimpiady, zawody sportowe oraz inne wynikające ze specyfiki Szkoły, i) stara się przezwyciężać napotykane trudności w nauce; 3) dobre: a) wywiązuje się z obowiązków szkolnych w sposób zadowalający, b) stopień pilności i systematyczności ucznia nie budzi większych zastrzeżeń, c) stara się kierować dobrem społeczności szkolnej, dbając o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób, d) podejmuje, nie zawsze zakończone sukcesem, próby przezwyciężenia trudności w nauce, e) na miarę możliwości psychofizycznych wywiązuje się z powierzonych zadań, f) okazuje szacunek innym osobom, g) w swoim postępowaniu stara się kierować uczciwością, nie naruszając godności innych osób, h) dba o kulturę słowa; 4) poprawne: a) w sposób poprawny wywiązuje się z obowiązków ucznia, b) postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej, dbając o jej bezpieczeństwo i zdrowie, c) okazuje szacunek innym osobom, będąc wzorem do naśladowania dla pozostałych członków społeczności uczniowskiej, d) obowiązki szkolne wykonuje w miarę pilnie i systematycznie, e) podejmuje próby przezwyciężenia napotykanych trudności w nauce i na miarę swoich możliwości rozwija zainteresowania i uzdolnienia, f) stara się wywiązywać z zadań powierzonych mu przez Szkołę i inne organizacje, g) bierze udział w pracach na rzecz klasy, Szkoły i środowiska, h) stara się postępować uczciwie, nie naruszając godności innych osób oraz przejawiając troskę o mienie Szkoły, i) dba o schludny wygląd oraz estetykę otoczenia; 5) nieodpowiednie: a) nieodpowiednio wywiązuje się z obowiązków ucznia, łamiąc zasadę pilności i systematyczności, b) uchybia zasadzie dbałości o kulturę słowa, nie zawsze okazuje szacunek innym osobom, c) nie przejawia postawy wytrwałości i samodzielności w przezwyciężaniu napotykanych trudności w nauce, d) nie przejawia troski o mienie Szkoły, e) w swoim postępowaniu dopuszcza się zachowań nieuczciwych z jednoczesnym brakiem woli poprawy, f) nie wykazuje inicjatywy na forum klasy i społeczności szkolnej, g) ulega nałogom i nie próbuje z nich rezygnować, h) nie dba o estetykę otoczenia, nie spełnia wymogu schludnego wyglądu, i) przejawia lekceważący stosunek do powierzonych mu zadań przez Szkołę i inne organizacje; 6) naganne: a) nie wywiązuje się z obowiązków ucznia, ustawicznie opuszcza zajęcia lekcyjne bez usprawiedliwienia, b) nagminnie łamie zasady systematyczności i punktualności uczęszczania na zajęcia edukacyjne, c) swoim postępowaniem godzi w dobro społeczności uczniowskiej, d) nie dba o kulturę słowa (używa niecenzuralnych słów), e) w swoim postępowaniu nie kieruje się uczciwością, nie reaguje na zło i nie okazuje szacunku innym osobom, f) nie zachowuje się kulturalnie w Szkole i poza nią, g) nie uczestniczy w pracach na rzecz Szkoły, klasy i środowiska oraz nie przejawia chęci uczestniczenia w życiu społeczności uczniowskiej, h) nie przejawia troski o mienie Szkoły, i) uczestniczy w działaniach noszących znamiona wandalizmu, j) w rażący sposób nie dba o estetykę najbliższego otoczenia, nie spełnia wymogu schludnego wyglądu. 6. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie Szkoły. § 39 Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania 1. Uczeń lub jego rodzic przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady pedagogicznej może zwrócić się do Dyrektora z wnioskiem o podwyższenie ustalonej rocznej oceny zachowania. 2. Dyrektor na posiedzeniu Rady pedagogicznej przedstawia wniosek ucznia lub rodzica o ponowne rozpatrzenie rocznej oceny zachowania. 3. Rada pedagogiczna po wysłuchaniu opinii wychowawcy klasy ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania. 4. Rada pedagogiczna może ocenę podwyższyć lub zostawić taka samą, lecz nie może jej obniżyć. § 40 Zasady oceniania bieżącego 1. Uczeń otrzymuje oceny za: 1) prace klasowe sprawdzające wiadomości i umiejętności ucznia z większej partii materiału nauczania, 2) sprawdziany, 3) kartkówki, 4) pracę na lekcji (indywidualną lub grupową), 5) odpowiedzi ustne, 6) przygotowanie do lekcji, 7) prowadzenie zeszytu, 8) posiadanie potrzebnych przyborów, 9) prace domowe, 10) projekty. 2. Terminy prac klasowych i sprawdzianów nauczyciel przedmiotu podaje uczniom do wiadomości z tygodniowym wyprzedzeniem. 3. Kartkówki przeprowadza się bez uprzedniego poinformowania ucznia. Kartkówki nauczyciel sprawdza, ocenia i informuje o wynikach uczniów na najbliższych zajęciach. 4. W ciągu tygodnia uczeń może mieć najwyżej dwie prace klasowe lub dwa sprawdziany. 5. Terminy real