OPUBLIKOWANO: 13 MAJA 2016
Podsumowanie działań szkoły niepublicznej po drugiej połowie roku szkolnego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U z 2015 r. poz. 1270),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2015 r. poz.1214).
Szkoły niepubliczne mają całkowitą niezależność w zakresie planowania swojej pracy i sposobu przygotowania sprawozdania ze swej działalności. Zarówno Ustawa o systemie oświaty, jak i Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego nie precyzują, w jaki sposób dyrektor szkoły niepublicznej powinien przygotować podsumowanie roku szkolnego. Autonomia szkoły niepublicznej, określona w przepisach oświatowych, powoduje, że to prawo wewnątrzszkolne (statut, zarządzenia dyrektora) powinno określić zarówno sposób planowania pracy placówki, jak i sposób podsumowania jej działalności. Sprawozdawczość może zostać określona przez organ prowadzący (właściciela szkoły).
Ogólne zasady
Zasadniczo w szkołach i placówkach niepublicznych – podobnie jak w szkołach i placówkach publicznych – pracę podsumowuje się dwa razy w roku, tj. po pierwszym półroczu i na koniec roku szkolnego. Planowanie pracy musi uwzględnić wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku, dlatego podsumowanie działań szkoły niepublicznej powinno zostać przygotowane i przedstawione zgodnie z jej statutem. Ponieważ Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek wskazuje, że również szkoły niepubliczne powinny stosować zasady współdziałania dyrektora i nauczycieli, podsumowanie działań przygotowuje dyrektor wspólnie z nauczycielami, a następnie przedstawia je radzie pedagogicznej. W związku z tym przed końcem roku szkolnego należy dokonać weryfikacji realizowanego planu nadzoru pod kątem ilościowym i jakościowym – tak, by wyniki i wnioski przedstawione radzie pedagogicznej stały się jednocześnie podstawą do realizacji nowego planu nadzoru. Takie podsumowanie powinno mieć przede wszystkim charakter samooceny i autoewaluacji pracy dyrektora w zakresie nadzoru, ale może też stanowić element kontroli podległych mu nauczycieli w zakresie realizowanych przez nich zadań. Dotyczy to szczególnie nauczycieli zaangażowanych w pracę zespołów ewaluacyjnych i analitycznych.
Sprawozdanie ilościowe


