OPUBLIKOWANO: 13 MAJA 2016
Promocja i reklama w placówkach niepublicznych
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
- Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.),
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
Niepubliczne jednostki oświatowe (szkoły, przedszkola, poradnie psychologiczno-pedagogiczne) jako podmioty komercyjne podejmują działalność reklamową czy też promocyjną. Reklama oraz promocja mają służyć pozyskaniu klientów – zwiększeniu grona potencjalnych osób, które będą korzystały ze świadczeń oferowanych przez placówkę, co w konsekwencji oznacza zwiększenie przychodów z prowadzonej działalności.
Wydatki
Placówki niepubliczne funkcjonują na podobnych zasadach jak przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą o charakterze zarobkowym prowadzoną we własnym imieniu, bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły (art. 5a pkt 6 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W związku z tym niepubliczne jednostki oświatowe, świadcząc usługi (realizacja obowiązku szkolnego, przedszkolnego oraz obowiązku nauki) za opłatą, uzyskują dochód co do zasady podlegający opodatkowaniu. Ich dochody są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych – w zależności od formy prawnej, w której są prowadzone.
To, czy wydatki na reklamę oraz promocję będą stanowiły koszt podatkowy jednostki, obniżający przychód zwolniony z podatku dochodowego (tj. przychód uzyskany i przeznaczony na cele oświatowe jednostki), zależy od tego, czy reklama i promocja służą celom oświatowym, czy też wyłącznie komercyjnym (mają zwiększać zyski placówki).
Zwolnienie podatkowe dla placówki
Dochody jednostek niepublicznych, które prowadzone są w formie osób prawnych (np. placówki prowadzone przez fundacje, stowarzyszenia lub prowadzone w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością), mogą podlegać zwolnieniu z podatków dochodowych, o ile przeznaczone są na cele oświatowo-wychowawcze (zwolnienie przedmiotowe). Stanowi o tym przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym zwalnia się z podatku wyłącznie tę część dochodów, która przeznaczone jest na cale oświatowe (związane z kształceniem i wychowaniem). Zwolnienie to nie dotyczy jednak osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie niepublicznej placówki oświatowej (w Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak podobnego zwolnienia).
W świetle ww. przepisów wydatki jednostki niepublicznej na reklamę i promocję nie mogą obniżać przychodu zwolnionego z podatku dochodowego, tzn. wydatki te nie są w żaden sposób związane z celami oświatowymi, a jedynie mają charakter komercyjny – mają zachęcić klientów lub potencjalnych klientów jednostki do kontynuowania bądź rozpoczęcia współpracy z placówką. Tym samym placówka zwiększa swoje dochody. Wydatki na reklamę i promocję należy zatem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów placówki.
Reklama jako koszt podatkowy
Możliwość zaliczenia wydatków na reklamę czy promocję jednostki oświatowej wynika wprost z art. 15 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz z art. 22 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle tych przepisów kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów, które na mocy przepisów odrębnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
W praktyce, aby dany wydatek (w tym przypadku wydatki na reklamę i promocję) stanowił koszt podatkowy, dyrektor placówki oświatowej odpowiadający za prawidłowe rozliczenia podatkowe jednostki powinien stwierdzić, że wydatek spełnia łącznie poniższe warunki:
- został poniesiony przez podatnika (placówkę), tj. w ostatecznym rozrachunku został pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą – reklama/promocja służy reklamowaniu usług placówki oświatowej,


