Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 11 LUTEGO 2016
ZAKTUALIZOWANO: 6 LISTOPADA 2017
 

Surdopedagog, tyflopedagog i oligofrenopedagog

 

Opracował: Marcin Majchrzak, radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie
 


Podstawa prawna:
 

  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1189),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. z 2017 r. poz. 1606),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575),
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.).

 
Udzielanie skutecznej pomocy niepełnosprawnym uczniom wymaga często skorzystania z usług wyspecjalizowanego personelu pedagogicznego. Jest to istotne tym bardziej, że każdy rodzaj niepełnosprawności wymaga innych technik pracy z uczniem, które mogą być zdobyte wyłącznie podczas specjalistycznych studiów pogłębiających wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej. Możliwość nawiązania współpracy z tego typu specjalistami zagwarantuje objęcie uczniów niepełnosprawnych skuteczniejszą opieką, dając im szansę na zaspokojenie ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Poniżej znalazły się informacje na temat zatrudniania w placówkach oświatowych surdopedagogów, tyflopedagogów oraz oligofrenopedagogów.
 

Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym wychowanie i opieka specjalna dla uczniów niepełnosprawnych powinny być organizowane m.in. w:
 
 

  • młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,
  • młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,
  • specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych,
  • specjalnych ośrodkach wychowawczych,
  • ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych.

 

Oznacza to, że niemal wszystkie placówki oświatowe, których zasady działania zostały określone w aktualnie obowiązującym Rozporządzeniu w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, są obowiązane do organizowania kształcenia, wychowania i opieki specjalnej dla uczniów niepełnosprawnych.
 

Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ośrodki powinny w tym celu zapewnić:
 
 

  • realizację zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego,
  • warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci lub uczniów,
  • zajęcia specjalistyczne, o których mowa w Rozporządzeniu w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
  • inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci lub uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne,
  • integrację wychowanków ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi lub uczniami pełnosprawnymi,
  • przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.

 

Powyższe zadania powinny być realizowane przez odpowiednio wykwalifikowany w tym celu personel. Zgodnie z § 76 ust. 1 Rozporządzenia z 11 sierpnia 2017 r. zadania spoczywające na placówkach oświatowych realizują nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych, specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć oraz inni pracownicy.