OPUBLIKOWANO: 5 LUTEGO 2016
ZAKTUALIZOWANO: 6 LISTOPADA 2017
Finansowanie działalności niepublicznych ośrodków wychowawczych
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. z 2017 r. poz. 1606),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).
Zgodnie z art. 172 ust. 2 pkt 6 Ustawy Prawo oświatowe statut placówki niepublicznej powinien określać m.in. sposób pozyskiwania środków finansowych na jej działalność. Podstawowym źródłem finansowania jest oczywiście dotacja otrzymywana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, ale poza nią organ prowadzący może wskazać praktycznie dowolne sposoby pozyskiwania dodatkowych środków na funkcjonowanie placówki. Taka swoboda wynika z faktu, że zasady prowadzenia gospodarki finansowej placówek niepublicznych, a zatem nieprowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, określa organ prowadzący daną placówkę.
Zwrócić tu również należy uwagę na treść art. 174 ust. 1 Prawa oświatowego, stosownie do którego do niepublicznych placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7 i 8, stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 123 ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem przepisów określających wysokość i zasady odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach. Niepubliczne placówki, o których mowa w art. 2 pkt 7 i 8 uso., to m.in. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania szczególnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania. Do tych jednostek stosujemy przepisy wydane na podstawie art. 123 ust. 1 pkt 1, czyli regulacje Rozporządzenia w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
Co jednak istotne, do placówek niepublicznych nie stosujemy zawartych w tym Rozporządzeniu przepisów określających wysokość i zasady odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w placówkach. Chodzi tu w szczególności o § 78 Rozporządzenia, zgodnie z którym rodzice dzieci i młodzieży przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych oraz ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych wnoszą opłatę za posiłki w stołówce ośrodka równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie. Nie oznacza to oczywiście, że w tych placówkach nie można pobierać opłat za wyżywienie, lecz że wysokość tej opłaty w placówce niepublicznej nie jest ustalona poprzez przywołaną regulację Rozporządzenia. Opłata za posiłki nie musi być więc równa wysokości kosztów surowca, tylko wyższa – czyli przynosić placówce niepublicznej wyraźny zysk.
Jak wyżej wspomniano, statuty niepublicznych ośrodków wychowawczych mogą przewidywać również inne źródła finansowania – choćby w postaci opłat (czesnego) pobieranych od rodziców czy też darowizn.
Dotacje na dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju
Jakkolwiek prawo do dotacji wynika z treści art. 90 uso., czyli przyznane zostało ośrodkom wychowawczym z mocy aktu wyższej rangi niż statut, statut ośrodka powinien takie źródło finansowania wyraźnie wymieniać.
Zgodnie z ust. 1a tego przepisu niepubliczne przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze oraz poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które zgodnie z art. 127 ust. 5 Ustawy Prawo oświatowe


