Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 18 STYCZNIA 2016
ZAKTUALIZOWANO: 6 LISTOPADA 2017 

 

Nowe Rozporządzenie w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania


 

Opracował: Marcin Majchrzak, radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie


 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. z 2015 r. poz. 1872),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. z 2017 r. poz. 1606),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578).


 

1 września 2017 r. weszło w życie nowe rozporządzenie regulujące zasady funkcjonowania placówek oświatowych. Wydanie nowego aktu prawnego było konieczne ze względu na wejście w życie Ustawy Prawo oświatowe, a tym samym wprowadzenie nowego upoważnienia do wydania przepisów wykonawczych regulujących szczegółowe zasady funkcjonowania placówek oświatowych. Nowe Rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 123 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 Ustawy Prawo oświatowe.
 

Należy zaznaczyć, że choć mamy do czynienia z całkiem nowym aktem prawnym, to jednak większość przewidzianych w nim rozwiązań powiela te, które były określone w Rozporządzeniu z 2 listopada 2015 r. Poniżej wskazano najważniejsze zmiany wprowadzone w stosunku do dotychczasowego rozporządzenia.
 

Rezygnacja ze szczegółowego definiowania ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych
 

W aktualnym stanie prawnym przeznaczenie ww. ośrodków określa art. 2 pkt 7 Ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie z tym przepisem system oświaty obejmuje m.in. ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze umożliwiające dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną jest niepełnosprawność intelektualna, realizację, odpowiednio, obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki. Tym samym nie było konieczne, by nowe Rozporządzenie wskazywało w sposób szczegółowy, dla jakich grup dzieci i młodzieży niepełnosprawnych są przeznaczone takie ośrodki.
 

Uwzględnienie typów szkół działających w nowym ustroju szkolnym

 
Ustawa Prawo oświatowe zmieniła od 1 września 2017 r. kształt ustroju szkolnego. Dotychczasowe szkoły sześcioletnie zostały przekształcone w ośmioletnie szkoły podstawowe, rozpoczęto również wygaszanie gimnazjów. Dotychczasowe szkoły ponadgimnazjalne zostały zastąpione nowymi typami szkół ponadpodstawowych:
 

  • od 1 września rozpoczęły funkcjonowanie branżowe szkoły I stopnia, szkoły policealne i szkoły specjalne przysposabiające do pracy,