OPUBLIKOWANO: 12 MAJA 2017
Awans zawodowy w innych formach wychowania przedszkolnego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. z 2010 r. Nr 161 poz. 1080 ze zm.).
- Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz.U. z 2007 r. Nr 181 poz. 1292),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1379 ze zm.),
Zgodnie z art. 2 pkt 1 Ustawy o systemie oświaty do systemu tego należą przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego. Tych ostatnich jednostek organizacyjnych dotyczy Rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania. Akt ten w § 1 stanowi, że wychowanie przedszkolne może być prowadzone w następujących, innych niż przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, formach:
- punktach przedszkolnych, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący,
- zespołach wychowania przedszkolnego, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny w niektóre dni tygodnia, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
Zgodnie z § 8 tego Rozporządzenia nauczyciel prowadzący zajęcia w punkcie lub zespole realizuje program wychowania przedszkolnego. Przebieg działalności wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w punkcie lub zespole w danym roku szkolnym jest dokumentowany w dzienniku zajęć punktu lub zespołu (§ 12).
Punkty przedszkolne i zespoły wychowania przedszkolnego mają zatem za zadanie zrealizować programy przedszkolne, ale jednocześnie Ustawa o systemie oświaty traktuje je jako zupełnie odrębną jednostkę organizacyjną, wymienioną w przywołanym art. 2 obok przedszkoli, szkół czy placówek, chociaż jednocześnie niezaliczającą się do żadnej z nich. Ma to niestety negatywny wpływ na uprawnienia nauczycieli innych form wychowania przedszkolnego, w szczególności uprawnienia związane z możliwością realizacji awansu zawodowego.
Nierówne traktowanie nauczycieli
W piśmie nr ZEW/500/43-1/2010/MP z 28 października 2010 r., adresowanym do Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania, Rzecznik Praw Dziecka zwrócił uwagę na zagadnienie nierównego dostępu do realizacji awansu zawodowego przez nauczycieli zatrudnionych w niepublicznych innych formach wychowania przedszkolnego. Rzecznik zauważył, że Ustawą o zmianie ustawy o systemie oświaty


