Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 20 KWIETNIA 2016

ZKTUALIZOWANO: 21 GRUDNIA 2017

 

Sieć współpracy i samokształcenia

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2016 r. poz. 1591).

 

Zgodnie z § 2 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych do zadań poradni należy m.in. realizowanie działań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych. Forma, w jakiej zadania te mają być wykonywane, została określona w § 9 ust. 2 pkt 10 Rozporządzenia, a więc poprzez organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, o których mowa w § 5 ust. 2, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń. Nadmienić należy, że specjaliści, którzy zostali wymienieni w § 5 ust. 2, do którego odwołuje się przywołana regulacja, to psycholodzy, pedagodzy i logopedzi. Forma w postaci sieci współpracy i samokształcenia ma służyć również realizacji zadań wymienionych w § 9 ust. 1 Rozporządzenia, wśród których wymienić można m.in. udzielanie nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych, psychologom, pedagogom i logopedom, pomocy w:

 

  • rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I–III szkoły podstawowej,
  • planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
  • rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów.

 

Ponadto sieć współpracy i samokształcenia służy również udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, o których mowa w § 5 ust. 2, pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, a także udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.

 

Ważne jest również, że w wykonywaniu opisywanych zadań poradnie psychologiczno-pedagogiczne będą wspierane przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli