Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 12 PAŹDZIERNIKA 2018

 

Awans zawodowy w przedszkolu niepublicznym – sytuacje problemowe

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574).

 

Zdobywanie kolejnych stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, w tym nauczycieli pełniących funkcje dyrektorów przedszkoli, jest podstawowym uprawnieniem gwarantowanym przez Kartę nauczyciela we wszystkich jednostkach organizacyjnych systemu oświaty.

 

Regulacje dotyczące awansu zawodowego, zawarte w art. 91b ust. 2 pkt 3 i 4 KN w powiązaniu z art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 1 ust. 2 pkt 2 tego aktu, przesądzają o tym, iż zapisy art. 9 do 9i mają zastosowanie nie tylko do nauczycieli i dyrektorów przedszkoli samorządowych, lecz również do nauczycieli, w tym pełniących funkcję dyrektora, zatrudnionych w przedszkolach publicznych niesamorządowych oraz w przedszkolach niepublicznych. Ograniczeniem dla możliwości odbywania awansu zawodowego jest natomiast wymiar etatu danego nauczyciela, ponieważ przepisy dotyczące awansu stosujemy wyłącznie do tych nauczycieli, którzy są zatrudnieni w wymiarze co najmniej 1/2 etatu. Sam fakt, że do nauczycieli przedszkoli niepublicznych stosuje się regulacje Karty nauczyciela odnoszące się do awansu zawodowego, nie oznacza jednak, że w rzeczywistości zawsze będzie istniała praktyczna możliwość jego realizacji. Problemy z odbywaniem stażu mogą się bowiem pojawić przede wszystkim w przypadku przedszkoli niezatrudniających nauczycieli mających wyższe stopnie awansu zawodowego.

 

Awans zawodowy dyrektora przedszkola

 

Karta nauczyciela zawiera przepis szczególny dotyczący uzyskiwania kolejnego stopnia awansu przez dyrektorów, w tym dyrektorów przedszkoli niepublicznych. Mowa tu o art. 9e ust. 1, zgodnie z którym dyrektor posiadający na tym stanowisku nieprzerwany okres pracy wynoszący co najmniej trzy lata, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora – co najmniej dwa lata, oraz legitymujący się wyróżniającą oceną pracy może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego po upływie pięciu lat od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora – po upływie czterech lat.

 

Oczywiście regulacja ta ma zastosowanie wyłącznie do tych dyrektorów, którzy już mają stopień awansu nauczyciela mianowanego, pozostaje więc w związku z art. 62 Ustawy Prawo oświatowe, przyznającym prawo do pełnienia funkcji dyrektora tylko nauczycielom mianowanym i dyplomowanym. Podkreślić jednak należy, że regulacja art. 62 określa wyłącznie podstawowe wymagania kwalifikacyjne dyrektorów jednostek publicznych, nie ma zatem zastosowania do nauczycieli pełniących funkcję dyrektora w przedszkolach niepublicznych. Do nich nie stosujemy tych minimalnych wymagań kwalifikacyjnych, co oznacza, że dyrektorem niepublicznego przedszkola może również zostać nauczyciel niemający jeszcze stopnia awansu nauczyciela mianowanego. Nie ulega wątpliwości, że nauczyciel ten ma prawo do odbywania awansu zawodowego, o czym przesądzają przywołane na wstępie przepisy nauczycielskiej pragmatyki służbowej, można jednak zadać sobie pytanie o praktyczną realizację tego prawa, gdyż regulacje Karty nauczyciela wydają się w tym względzie niedostosowane do specyficznej sytuacji prawnej takich nauczycieli. Regulacja art. 9e ust. 1 Karty nauczyciela umożliwia osiągnięcie kolejnego stopnia awansu przez dyrektora bez konieczności odbywania stażu, lecz nie pomoże w zdobyciu kolejnego stopnia awansu tym dyrektorom zatrudnionym w przedszkolach niepublicznych, którzy mają stopień nauczyciela kontraktowego lub są jeszcze stażystami.

 

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego