Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 14 WRZEŚNIA 2016

 

Jadłospisy w przedszkolu – normy żywieniowe

 

Opracowała: Małgorzata Korsar, dietetyczka, doktorantka w Katedrze Higieny Żywienia Człowieka na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu Człowieka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach (Dz.U. z 2016 r. poz. 1154).

 

Dzieciństwo jest kluczowym okresem dla zdrowia i rozwoju młodego człowieka, dlatego w tym czasie szczególnie istotne jest pokrycie zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze oraz wyuczenie zachowań mających pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie. Przedszkole jako placówka oświatowa jest idealnym miejscem do kreowania prawidłowych nawyków żywieniowych i korygowania ewentualnych błędów, które mogą pojawić się już u maluchów.

 

Przedszkole dysponuje kilkoma narzędziami, które mogą pomóc osiągnąć ten cel. Jednym z nich jest oczywiście serwowanie dobrze skomponowanych i atrakcyjnych posiłków. Wydaje się, że rosnąca świadomość i wiedza społeczeństwa na temat prawidłowego żywienia w ostatnich latach pozytywnie wpłynęła na jakość menu oferowanego w przedszkolach. Nadal jednak wiele zakorzenionych przyzwyczajeń czy przekonań utrudnia wprowadzenie potrzebnych zmian.

 

Wartościowy jadłospis przygotowany dla dzieci przedszkolnych powinien charakteryzować się odpowiednio dobraną do zapotrzebowania wartością energetyczną i odżywczą. Ważna jest również różnorodność i atrakcyjność zawartych w nim produktów i potraw, serwowanych w odpowiednich porcjach. W celu skomponowania dobrego jadłospisu konieczne jest przestrzeganie wyznaczonych norm i oficjalnych zaleceń. Musimy bowiem pamiętać, że nie tylko niedobór, ale też nadmiar pewnych składników może być zagrożeniem dla zdrowia dziecka.

 

Normy żywieniowe

 

Normy żywienia człowieka dla ludności polskiej, jak wskazuje Instytut Żywności i Żywienia, są standardem, określającym zgodnie z aktualnym stanem wiedzy ilość energii i składników odżywczych potrzebnych do zaspokojenia potrzeb żywieniowych. Znowelizowane normy z 2012 r. zostały opracowane z wyodrębnieniem grup demograficznych, w tym również dzieci w wieku przedszkolnym. Powinny one stanowić punkt wyjścia do stworzenia dobrze zbilansowanych jadłospisów we wszystkich zakładach żywienia zbiorowego.

 

Prawidłowe odczytanie zawartych w normach danych należy rozpocząć od wybrania przedziału wiekowego grupy dzieci, dla których komponujemy jadłospis. Do dziewiątego roku życia normy nie uwzględniają podziału według płci, a dla wieku od roku do sześciu lat – również poziomu aktywności fizycznej. Kolejnym etapem jest wybranie odpowiednich poziomów spożycia. Dla żywienia zbiorowego prawidłowe będzie skorzystanie z poziomu zalecanego spożycia RDA (Recommended Dietary Allowances). Dzięki temu istnieje gwarancja pokrycia przez jadłospis również poziomu EAR (Estimated Average Requirement) – średniego zapotrzebowania grupy, który wykorzystywany jest raczej do oceny spożycia i występowania niedoborów.