OPUBLIKOWANO: 12 KWIETNIA 2016
Podróż służbowa a oddelegowanie – aspekt podatkowy
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.),
- Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 121 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 167),
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2236),
- Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.Urz.UE.L Nr 166),
- Decyzja nr A2 Komisji Administracyjnej do Spraw Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego z 12.06.2009 r. (Dz.U.UE.C.2010.106.5.).
Podróże służbowe oraz oddelegowanie osób zatrudnionych w jednostkach budżetowych (szkołach, przedszkolach publicznych czy też w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych), jak również osób zatrudnionych w oświatowych jednostkach niepublicznych, nie są uregulowane odrębnymi przepisami Ustawy o systemie oświaty czy też w Karcie nauczyciela. Oznacza to, że podróże służbowe oraz oddelegowania nauczycieli, a także pracowników niepedagogicznych są rozliczane na zasadach analogicznych – tj. tak jak w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w każdej innej jednostce.
Pracownicy wysyłani przez pracodawcę do pracy poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, będą odbywali podróże służbowe lub ich podróże będą stanowiły oddelegowanie. Rozróżnienie podróży służbowych od oddelegowania jest bardzo istotne – inne skutki podatkowe mają bowiem podróże służbowe, a inne oddelegowanie. W praktyce rozgraniczenie pomiędzy podróżą służbową i oddelegowaniem powoduje trudności i wątpliwości interpretacyjne. Wynika to z faktu, że przepisy prawa i orzecznictwo sądowe nie rozstrzygają wprost, co należy rozumieć pod tymi dwoma pojęciami.
Podróż służbowa
Przepisy Kodeksu pracy nie zawierają definicji podróży służbowej – ograniczają się jedynie do stwierdzenia, że „pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową” (art. 775 § 1 k.p.). Na podstawie niniejszego przepisu można wskazać cechy podróży służbowej:
- w ramach podróży służbowej pracownik wykonuje zadanie pracownicze związane z zakresem obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku,
- podróż służbowa ma miejsce wyłącznie na polecenie pracodawcy (polecenie o charakterze pracowniczym, którego niewykonanie stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych),
- podróż służbowa odbywa się poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy pracownika.
Oddelegowanie
Kodeks pracy w ogóle nie odnosi się do pojęcia oddelegowania. Jednakże w doktrynie prawa pracy oraz w praktyce gospodarczej przyjęło się, że:
- oddelegowanie trwa od trzech do sześciu miesięcy,
- wyjazd dokonywany jest do miejsca innego niż wskazane w umowie o pracę,
- w przypadku oddelegowania wymagane jest podpisanie aneksu do umowy lub wypowiedzenia zmieniającego (art. 42 § 4 k.p.).
Kryteria odróżniające
Można więc wywnioskować, że kryteria odróżniające podróż służbową od oddelegowania to głównie rodzaj, czas trwania i charakter wykonywanych czynności. W konsekwencji dyrektor placówki oświatowej, wysyłając pracownika w podróż, powinien każdorazowo rozpoznać, czy podróż taka stanowi podróż służbową czy też oddelegowanie. Dyrektor może przy tym kierować się poniższymi kryteriami, tj. podróż służbowa:
- odbywa się, gdy w ramach zwykłych obowiązków pracownika występuje zjawisko niecodzienne, okazjonalne – pracownik w ramach oddelegowania wykonuje inne prace czy zadania niż te, które stanowią jego podstawowy zakres obowiązków pracowniczych wynikających z umowy o pracę,
- jest sporadyczna i ma krótki czas trwania,
- obejmuje wykonanie konkretnie określonego zadania,
- za podstawę ma polecenie służbowe – obowiązek jego wykonania.
Natomiast oddelegowanie:
- wiąże się z wykonywaniem przez pracownika pracy obejmującej zakres jego zwykłych czynności pracowniczych (wynikających z umowy o pracę),
- dotyczy stałej pracy (zazwyczaj za granicą) – co ważne – wykonywanej na rzecz swojego pracodawcy,
- trwa wiele miesięcy (dłużej niż w przypadku podróży służbowej),
- polega na zmianie miejsca wykonywania pracy na określony czas (ale nie stałego miejsca wykonywania pracy), a zmiana ta dokonywana jest za porozumieniem stron (brak czynnika narzucenia miejsca pracy przez pracodawcę).
Zagraniczna podróż służbowa/oddelegowanie – miejsce opodatkowania dochodów pracownika


