Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 6 KWIETNIA 2016

 

Unikanie błędów w procesie motywowania pracowników

 

Opracowała: Mariola Ejzenchart-Wojkiewicz, psycholog szkolny Szkoły Podstawowej nr 36 i Gimnazjum nr 61 w Poznaniu

 

Motywowanie to proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy postępowania ludzi poprzez tworzenie środków i możliwości realizacji ich systemów wartości oczekiwań do osiągnięcia celów motywującego.

 

Natomiast system motywacyjny w procesie pracy to całość zabiegów kierownictwa, odnoszących się do personelu, które mają na celu wzbudzenie w pracownikach chęci sprawnego wykonania złożonych zadań.

 

Zmienne wpływające na motywację pracowniczą możemy podzielić na trzy grupy cech:

 

  • indywidualnych – w postaci zainteresowań, postawy względem siebie czy zajmowanego stanowiska,
  • stanowiska – charakteru zadań pracownika, różnorodności zadań, stopienia i zakresu odpowiedzialności,
  • sytuacji roboczej – relacji ze współpracownikami, przełożonym, systemu wynagrodzeń oraz kultury organizacji.

 

Analizując wpływ systemu motywacji na reakcje pracownika, warto przyjrzeć się najpierw typom reakcji pracowników wskazującym na różne formy uczestnictwa pracowników w organizacji.

 

  • pracownik roszczeniowy – posiada niską motywację i duże oczekiwania. Nastawiony jest na osiąganie maksimum korzyści przy możliwie minimalnych nakładach. Pracę traktuje jak zło konieczne a zdania wykonuje tylko wtedy, gdy znajduje się pod ścisłym nadzorem. Nie wykazuje inicjatywy, za to dużo więcej pomysłowości i zaangażowania przejawia w staraniu się o różnego rodzaju dobra będące w gestii pracodawcy,
  • pracownik bierny – posiada niską motywację i niewielkie oczekiwania. Nie daje wiele z siebie, pracuje tak, by zapewnić sobie ciągłość pracy, a od pracodawcy spodziewa się jedynie podstawowego wynagrodzenia i świadczeń socjalnych,
  • pracownik zaangażowany, wymagający – posiada wysoką motywację i duże oczekiwania. Działa zgodnie z zasadą: „dużo daję – dużo chcę w zamian”. Jeżeli będzie odpowiednio wynagradzany, to jest gotów do intensywnych wysiłków, jest wrażliwy na różne formy nagród. Twórczy w pracy, często znajduje satysfakcję płynącą z wykonywania pracy, z poczucia realizacji ważnych dla siebie wartości,
  • pracownik bezinteresowny, zaangażowany