OPUBLIKOWANO: 6 KWIETNIA 2016
Unikanie błędów w procesie motywowania pracowników
Motywowanie to proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy postępowania ludzi poprzez tworzenie środków i możliwości realizacji ich systemów wartości oczekiwań do osiągnięcia celów motywującego.
Natomiast system motywacyjny w procesie pracy to całość zabiegów kierownictwa, odnoszących się do personelu, które mają na celu wzbudzenie w pracownikach chęci sprawnego wykonania złożonych zadań.
Zmienne wpływające na motywację pracowniczą możemy podzielić na trzy grupy cech:
- indywidualnych – w postaci zainteresowań, postawy względem siebie czy zajmowanego stanowiska,
- stanowiska – charakteru zadań pracownika, różnorodności zadań, stopienia i zakresu odpowiedzialności,
- sytuacji roboczej – relacji ze współpracownikami, przełożonym, systemu wynagrodzeń oraz kultury organizacji.
Analizując wpływ systemu motywacji na reakcje pracownika, warto przyjrzeć się najpierw typom reakcji pracowników wskazującym na różne formy uczestnictwa pracowników w organizacji.
- pracownik roszczeniowy – posiada niską motywację i duże oczekiwania. Nastawiony jest na osiąganie maksimum korzyści przy możliwie minimalnych nakładach. Pracę traktuje jak zło konieczne a zdania wykonuje tylko wtedy, gdy znajduje się pod ścisłym nadzorem. Nie wykazuje inicjatywy, za to dużo więcej pomysłowości i zaangażowania przejawia w staraniu się o różnego rodzaju dobra będące w gestii pracodawcy,
- pracownik bierny – posiada niską motywację i niewielkie oczekiwania. Nie daje wiele z siebie, pracuje tak, by zapewnić sobie ciągłość pracy, a od pracodawcy spodziewa się jedynie podstawowego wynagrodzenia i świadczeń socjalnych,
- pracownik zaangażowany, wymagający – posiada wysoką motywację i duże oczekiwania. Działa zgodnie z zasadą: „dużo daję – dużo chcę w zamian”. Jeżeli będzie odpowiednio wynagradzany, to jest gotów do intensywnych wysiłków, jest wrażliwy na różne formy nagród. Twórczy w pracy, często znajduje satysfakcję płynącą z wykonywania pracy, z poczucia realizacji ważnych dla siebie wartości,
- pracownik bezinteresowny, zaangażowany


