OPUBLIKOWANO: 23 MARCA 2016
Dotacje dla przedszkolaków bez polskiego obywatelstwa
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
- Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526),
- Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1187 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1264).
Ustawa o systemie oświaty zawiera w art. 94a regulację szczególną, dotyczącą praw osób niebędących obywatelami polskimi do korzystania z edukacji w jednostkach tworzących polski system edukacji, w tym w przedszkolach.
Przepis ten w praktyce daje podstawy do ubiegania się o dotację również na uczęszczające do przedszkola dziecko niemające polskiego obywatelstwa. Co więcej, prawo do takiej dotacji obejmuje przedszkola publiczne niesamorządowe, jak i przedszkola niepubliczne, aczkolwiek nie w równym stopniu.
Prawa obcokrajowców
Zgodnie z art. 94a ust. 1 uso. osoby niebędące obywatelami polskimi korzystają z nauki i opieki w publicznych przedszkolach lub publicznych innych formach wychowania przedszkolnego, a także w niepublicznych przedszkolach, o których mowa w art. 90 ust. 1b, i niepublicznych innych formach wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 90 ust. 1c, a podlegające obowiązkowi szkolnemu korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, publicznych szkołach artystycznych oraz w placówkach, w tym placówkach artystycznych, na warunkach dotyczących obywateli polskich.
Zauważyć należy, że przepis ten składa się z dwóch części, odnoszących się do różnych grup odbiorców jego norm. Pierwsza z nich przyznaje osobom niebędącym obywatelami polskimi prawo do korzystania z nauki i opieki w przedszkolach czy innych formach wychowania przedszkolnego, z kolei w drugiej części przepis ten wskazuje, że osoby niebędące obywatelami polskimi, a podlegające obowiązkowi szkolnemu, korzystają z nauki i opieki w szkołach publicznych. Zauważyć należy, że do obydwu tych grup osób odnosi się ostatnia część przywołanej regulacji, zgodnie z którą korzystają one z nauki i opieki na warunkach dotyczących obywateli polskich.
Oczywiście z punktu widzenia omawianego tematu istotna jest wyłącznie pierwsza z wymienionych grup, czyli dzieci w wieku przedszkolnym. Jeżeli nie są obywatelami polskimi, to na podstawie regulacji art. 94a uso. mają prawo do korzystania z nauki i opieki w jednostkach systemu oświaty na warunkach dotyczących obywateli polskich. Przepis ten w praktyce zrównuje prawa uczniów niebędących obywatelami polskimi z uczniami mającymi takie obywatelstwo, a co równie istotne, owo zrównanie w prawach następuje bez konieczności spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków formalnych


