STAN PRAWNY NA 4 PAŹDZIERNIKA 2024
Statut jest jednym z podstawowych elementów zgłoszenia, jakie osoba zakładająca niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną składa do organu ewidencyjnego, czyli powiatu. Co warto wiedzieć na ten temat?
Zgodnie z art. 8 ust. 2 Ustawy Prawo oświatowe placówki, w tym poradnie psychologiczno-pedagogiczne, mogą być zakładane i prowadzone przez:
- jednostkę samorządu terytorialnego,
- inną osobę prawną,
- osobę fizyczną.
Regulacja art. 8 ust. 3 zawiera jednak bardzo istotne ograniczenie praw samorządu, bowiem zgodnie z tym przepisem jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne. Nadmienić tu jednocześnie należy, że zgodnie z art. 8 ust. 16 Ustawy Prawo oświatowe zakładanie i prowadzenie poradni psychologiczno-pedagogicznych należy do zadań własnych powiatu. Kompetencja ta ma istotne znaczenie, ponieważ jednostka samorządu obowiązana do prowadzenia określonego typu placówek jest jednocześnie podmiotem prowadzącym ewidencję tego samego typu placówek niepublicznych. Od 1 września 2017 r. elementy zgłoszenia do ewidencji placówek niepublicznych określa art. 168 Prawa oświatowego. Zgodnie z ust. 4 tego przepisu zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać:
- oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby,
- określenie, odpowiednio, typu i rodzaju szkoły lub placówki oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania,
- wskazanie miejsca prowadzenia placówki oraz informację o warunkach lokalowych zapewniających:
- możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
- realizację innych zadań statutowych,
- bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, spełniające wymagania określone w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, przepisach o ochronie środowiska, przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przepisach techniczno-budowlanych i przepisach o ochronie przeciwpożarowej; spełnienie tych wymagań potwierdza się przez dołączenie do zgłoszenia odpowiednio pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz pozytywnej opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej;
- statut poradni,
- dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w placówce,
- dane niezbędne do wpisania placówki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON).
Statut jest zatem jednym z podstawowych elementów zgłoszenia, jakie osoba zakładająca niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną składa do organu ewidencyjnego, czyli powiatu.
Elementy statutu
Podstawowe elementy statutu placówki niepublicznej, czyli również niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, określa art. 172 Prawa oświatowego, który ma zastosowanie od 1 września 2017 r. Zgodnie z tą regulacją statut powinien określać:
- nazwę, cel placówki oraz jej siedzibę i zadania,
- osobę prowadzącą placówkę,
- organy placówki oraz zakres ich zadań,
- organizację placówki,
- prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów placówki,
- sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność placówki,
- zasady przyjmowania uczniów do placówki.
Przyjęcie przez osobę prowadzącą prawidłowego statutu jest niezwykle istotne. Należy tu zwrócić uwagę na treść art. 168 ust. 12 pkt 2 Prawa oświatowego. Stosownie do tego przepisu organ ewidencyjny, czyli powiat, wydaje decyzję o odmowie wpisu do ewidencji, jeżeli statut poradni jest sprzeczny z obowiązującym prawem i mimo wezwania nie został zmieniony.
Przepis ten zawiera istotną dla organu prowadzącego wskazówkę, stanowiąc, że decyzja o odmowie wpisu do ewidencji nie może być wydana bez wcześniejszego wezwania podmiotu, który stara się o wpis, do zmiany zapisów statutu niezgodnych z obowiązującym prawem. Dla osoby, która będzie prowadziła niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną jest to procedura korzystna, gdyż umożliwia usunięcie uchybień, które wprost zostaną wskazane przez organ ewidencyjny. Oznacza to, że osoba zakładająca poradnię wie, jakie zapisy statutu zostały uznane za niezgodne z prawem.
Dodać należy, że do niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych nie mają zastosowania wprost regulacje Rozporządzenia w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej. Jak sama nazwa tego Rozporządzenia