OPUBLIKOWANO: 10 LUTEGO 2016
ZAKTUALIZOWANO: 29 LISTOPADA 2017
Pracownicy niepedagogiczni zatrudniani w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.),
- Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 902 ze zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1786).
Podstawowymi zadaniami realizowanymi przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne są te związane z diagnozowaniem dzieci i uczniów oraz udzielaniem im bezpośredniej pomocy przez wykwalifikowanych do tego specjalistów. Należy jednak pamiętać, że organizacja pracy poradni nie może opierać się wyłącznie na pracownikach pedagogicznych. Bardzo istotną rolę w pracy poradni odgrywają pracownicy administracji i obsługi, bez których sprawne udzielanie pomocy uczniom przez specjalistów byłoby faktycznie niemożliwe.
W przypadku publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych pracownicy obsługi i administracji są zatrudniani na podstawie ogólnych przepisów prawa pracy zawartych w Ustawie Kodeks pracy, z uwzględnieniem przepisów regulujących zasady zatrudniania pracowników samorządowych – zawartych w Ustawie o pracownikach samorządowych. W przypadku niepublicznych poradni należy stosować ogólne przepisy prawa pracy. Oznacza to, że zasady zatrudniania pracowników niepedagogicznych, zatrudnianych zwłaszcza w publicznych poradniach, będą różnić się od zasad zatrudniania pracowników pedagogicznych.
Zakres stanowisk pracowników niepedagogicznych będzie uzależniony od potrzeb organizacyjnych poszczególnych poradni. W przypadku poradni publicznych należy mieć na uwadze brzmienie Rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, które określa m.in. wykazy stanowisk pracowników samorządowych oraz minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach. Stanowiska interesujące dla poradni zostały zamieszczone w tabeli IV część H załącznika nr 3 do tego Rozporządzenia. Zdarza się również, że szczegółowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania pracownika, bądź wymaganych kwalifikacji, zostały określone w odrębnych przepisach (np. w przypadku głównego księgowego). Co do zasady pracowników niepedagogicznych można podzielić na pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych (w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych) oraz na stanowiskach pomocniczych i obsługi. Najważniejsze stanowiska pracowników niepedagogicznych, które mogą znaleźć się w poradni, przedstawia poniższa tabela.
|
Stanowisko |
Wymagane wykształcenie |
Wymagany staż pracy w latach |
Przykładowy zakres obowiązków |
|
Stanowiska urzędnicze |
|||
|
Główny księgowy |
Określone wg odrębnych przepisów – art. 54 ust. 2 Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077) |
|
|
|
Referent |
Średnie |
Brak |
W zależności od potrzeb poradni może to być np.:
|
|
Stanowiska pomocnicze i obsługi |
|||
|
Sekretarka |
Średnie |
Brak |
W zależności od potrzeb poradni może to być np.:
|
|
Dozorca/woźny |
Podstawowe |
Brak |
W zależności od potrzeb poradni może to być np.:
|
|
Sprzątaczka |
Podstawowe |
Brak |
W zależności od potrzeb poradni może to być np.:
|


