Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 10 LUTEGO 2016

ZAKTUALIZOWANO: 29 LISTOPADA 2017 

 

Pracownicy niepedagogiczni zatrudniani w poradniach psychologiczno-pedagogicznych 

 

Opracował: Marcin Majchrzak, radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 902 ze zm.),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1786).

 

Podstawowymi zadaniami realizowanymi przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne są te związane z diagnozowaniem dzieci i uczniów oraz udzielaniem im bezpośredniej pomocy przez wykwalifikowanych do tego specjalistów. Należy jednak pamiętać, że organizacja pracy poradni nie może opierać się wyłącznie na pracownikach pedagogicznych. Bardzo istotną rolę w pracy poradni odgrywają pracownicy administracji i obsługi, bez których sprawne udzielanie pomocy uczniom przez specjalistów byłoby faktycznie niemożliwe.

 

W przypadku publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych pracownicy obsługi i administracji są zatrudniani na podstawie ogólnych przepisów prawa pracy zawartych w Ustawie Kodeks pracy, z uwzględnieniem przepisów regulujących zasady zatrudniania pracowników samorządowych – zawartych w Ustawie o pracownikach samorządowych. W przypadku niepublicznych poradni należy stosować ogólne przepisy prawa pracy. Oznacza to, że zasady zatrudniania pracowników niepedagogicznych, zatrudnianych zwłaszcza w publicznych poradniach, będą różnić się od zasad zatrudniania pracowników pedagogicznych.

 

Zakres stanowisk pracowników niepedagogicznych będzie uzależniony od potrzeb organizacyjnych poszczególnych poradni. W przypadku poradni publicznych należy mieć na uwadze brzmienie Rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, które określa m.in. wykazy stanowisk pracowników samorządowych oraz minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach. Stanowiska interesujące dla poradni zostały zamieszczone w tabeli IV część H załącznika nr 3 do tego Rozporządzenia. Zdarza się również, że szczegółowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania pracownika, bądź wymaganych kwalifikacji, zostały określone w odrębnych przepisach (np. w przypadku głównego księgowego). Co do zasady pracowników niepedagogicznych można podzielić na pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych (w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych) oraz na stanowiskach pomocniczych i obsługi. Najważniejsze stanowiska pracowników niepedagogicznych, które mogą znaleźć się w poradni, przedstawia poniższa tabela.

 

Stanowisko

Wymagane wykształcenie

Wymagany staż pracy w latach

Przykładowy zakres obowiązków

Stanowiska urzędnicze

Główny księgowy

Określone wg odrębnych przepisów – art. 54 ust. 2 Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077)

  1. Prowadzenie rachunkowości jednostki,
  2. Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
  3. Dokonywanie wstępnej kontroli:
  1. zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
  2. kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych

Referent

Średnie

Brak

W zależności od potrzeb poradni może to być np.:

 

  1. praca z dokumentacją finansowo-księgową i pracowniczą,
  2. sporządzanie sprawozdań,
  3. wystawianie zaświadczeń pracowniczych,
  4. prowadzenie archiwum,
  5. sporządzanie umów cywilnoprawnych

Stanowiska pomocnicze i obsługi

Sekretarka

Średnie

Brak

W zależności od potrzeb poradni może to być np.:

 

  1. prowadzenie sekretariatu,
  2. przyjmowanie i ewidencjonowanie korespondencji,
  3. prowadzenie bazy danych osób obsługiwanych,
  4. rejestracja wniosków,
  5. przekazywanie informacji, orzeczeń i opinii rodzicom,
  6. przechowywanie pieczątek,
  7. udzielanie informacji interesantom

Dozorca/woźny

Podstawowe

Brak

W zależności od potrzeb poradni może to być np.:

 

  1. utrzymywanie czystości i porządku w pomieszczeniach,
  2. doręczanie pism urzędowych wysyłanych przez poradnię,
  3. piecza nad bezpieczeństwem budynku,
  4. opieka nad szatnią,
  5. czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci

Sprzątaczka

Podstawowe

Brak

W zależności od potrzeb poradni może to być np.:

 

  1. utrzymywanie w czystości pomieszczeń poradni,
  2. zgłaszanie zauważonych uszkodzeń i niesprawności w wyposażeniu i braków w środkach utrzymania higieny,
  3. dbanie o oszczędne wykorzystywanie energii elektrycznej – wyłączenie zbędnego oświetlenia i urządzeń po zakończeniu dnia pracy,