OPUBLIKOWANO: 8 LUTEGO 2016
ZAKTUALIZOWANO: 29 LISTOPADA 2017
Kwalifikacje logopedy
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1189 ze zm.),
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2016 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 416 ze zm.).
Rolą poradni psychologiczno-pedagogicznych jest udzielanie dzieciom oraz młodzieży koniecznej pomocy, dokonywanie diagnozy w celu określenia ich indywidualnych potrzeb, realizowanie zadań profilaktycznych oraz organizowanie wspomagania w tym zakresie innych jednostek oświatowych. Zadania te nie mogłyby być prawidłowo realizowane bez odpowiednich specjalistów, wśród których obowiązkowo musi znaleźć się logopeda. Poniżej zawarte zostały najważniejsze informacje na temat stanowiska logopedy w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Stanowisko logopedy jest stanowiskiem pedagogicznym. Oznacza to, że zatrudnienie nauczyciela logopedy w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej powinno nastąpić w oparciu o regulacje zawarte w Karcie Nauczyciela w pełnym zakresie, a w ograniczonym zakresie, wskazanym w art. 91b ust. 2 pkt 3 KN, w niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Zarówno więc w przypadku publicznych, jak i niepublicznych poradni nauczyciele logopedzi powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne stawiane w art. 9 KN, do których należą:
- wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym,
- konieczność przestrzegania podstawowych zasad moralnych,
- spełnianie warunków zdrowotnych niezbędnych do wykonywania zawodu.
W przypadku niepublicznych poradni wymagania kwalifikacyjne stawiane pracownikom zatrudnionym w publicznych poradniach muszą być spełnione także przez nauczycieli zatrudnionych w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, w przeciwnym wypadku nie będą bowiem mogli w pełnym zakresie wykonywać swoich zadań, o czym świadczą poszczególne zapisy Ustawy Prawo oświatowe. Przykładowo, zgodnie z art. 36 ust. 2 pkt 2 Ustawy Prawo oświatowe. decyzja o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły jest podejmowana przez dyrektora szkoły na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej bądź niepublicznej poradni, założonej zgodnie z art. 168 Ustawy Prawo oświatowe oraz zatrudniającej pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Szczegółowe wymagania kwalifikacyjne stawiane poszczególnym stanowiskom nauczycielskim zostały określone w Rozporządzeniu w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Zgodnie z § 3 ust. 1 tego Rozporządzenia kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w poradniach psychologiczno-pedagogicznych posiada osoba, która ukończyła:
- studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku (specjalności) zgodnym z prowadzonymi zajęciami, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub


