Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Arkusz obserwacji problemowej
(przykład 2)
1. Rozmowa przed obserwacją – dane o planowanych zajęciach
Data prowadzonej obserwacji:
Nauczyciel prowadzący zajęcia:
Temat zajęć:
Grupa wiekowa:
Realizowany obszar podstawy programowej:
Stosowane metody i formy pracy z dziećmi:
Cel obserwacji – ustalony problem, np. kształtowanie kompetencji kluczowych (zasad postępowania i zwyczajów społecznie akceptowanych w grupie przedszkolnej).
2. Obserwacja zajęć – dokonane spostrzeżenia
Główny problem badawczy: kształtowanie zasad postępowania i zwyczajów społecznie akceptowanych w grupie przedszkolnej
Zakres obserwacji Spostrzeżenia dyrektora w czasie obserwacji zajęć
Sposób, w jaki nauczyciel zwraca się do dzieci
Reagowanie dzieci na pozytywne
i negatywne uwagi nauczyciela
Działania nauczyciela, które przyczyniają
się do utrwalania pozytywnych relacji interpersonalnych wśród dzieci
Sposób reagowania dzieci na sukcesy
lub porażki kolegów w grupie
Sposób reagowania nauczyciela
na niepożądane zachowania dzieci
Czy dzieci pomagają sobie wzajemnie
i w jakich sytuacjach?
Sposoby motywowania dzieci przez nauczyciela, budowania w nich poczucia wartości
Przestrzeganie przez dzieci i nauczyciela zasad i reguł społecznie pożądanych i akceptowanych
Relacje interpersonalne pomiędzy dziećmi oraz relacje interpersonalne nauczyciela z dziećmi
Działania nauczyciela zachęcające dzieci do stosowania ustalonych zasad i reguł postępowania i ponoszenia odpowiedzialności za słowa i czyny
Inne uwagi obserwującego
3. Rozmowa po obserwacji
Data rozmowy po obserwacji:
Opis osiągniętych przez nauczyciela zamierzeń i celów:
Wnioski nauczyciela po przeprowadzonych:
Planowane działania nauczyciela do dalszej pracy z dziećmi:
Wnioski nauczyciela:
Wnioski dyrektora dotyczące prowadzonej obserwacji:
Zalecenia dyrektora:
(podpis nauczyciela) (podpis dyrektora)