Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Arkusz obserwacji problemowej (przykład 1) 1. Rozmowa przed obserwacją – dane o planowanych zajęciach Data prowadzonej obserwacji: Nauczyciel prowadzący zajęcia: Temat zajęć: Grupa wiekowa: Realizowany obszar podstawy programowej: Stosowane metody i formy pracy z dziećmi: Cel obserwacji – ustalony problem, np. monitorowanie realizacji treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego, relacje interpersonalne nauczyciela z dziećmi, kształtowanie kompetencji kluczowych (np. porozumiewanie się w języku ojczystym). 2. Obserwacja zajęć – dokonane spostrzeżenia Obszar badania, np. dzieci nabywają umiejętności i wiadomości określone podstawą programowej wychowania przedszkolnego Zakres obserwacji Spostrzeżenia dyrektora w czasie obserwacji zajęć Realizowane przez nauczyciela treści podstawy programowej podczas obserwowanych zajęć Realizacja sposobu i warunków podstawy programowej wychowania przedszkolnego Działania nauczyciela, które wspierają indywidualny rozwój wychowanków, np. w zakresie samoobsługi, rozwoju mowy, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną, dbałości o bezpieczeństwo własne Stosowane metody pracy z dziećmi, które służą realizacji zakładanych celów Działania nauczyciela wspierające aktywność dzieci Sposób porozumiewania się z dziećmi (poprawny pod względem językowym, jasny, zrozumiały dla dzieci, prosty, czytelny, z wykorzystaniem obrazu, plansz) Przestrzeganie przez dzieci i nauczyciela zasad i reguł społecznie pożądanych i akceptowanych Relacje interpersonalne pomiędzy dziećmi oraz relacje interpersonalne nauczyciela z dziećmi Sposób prezentacji zadań do wykonania przez dzieci (czy stosowane przez nauczyciela zwroty, polecenia skierowane do dzieci są zrozumiałe, dostosowane do intelektualnego poziomu rozwoju dziecka) Działania nauczyciela zachęcające dzieci do ponoszenia odpowiedzialności za wykonane zadania Sposób komentowania zadań wykonywanych przez dzieci, działań podejmowanych przez dzieci (motywujący/demotywujący) Inne uwagi obserwującego 3. Rozmowa po obserwacji Data rozmowy po obserwacji: Opis osiągniętych przez nauczyciela zamierzeń i celów: Wnioski nauczyciela po przeprowadzonych zajęciach: Planowane działania nauczyciela do dalszej pracy z dziećmi: Wnioski dyrektora dotyczące prowadzonej obserwacji: Zalecenia dyrektora: (podpis nauczyciela) (podpis dyrektora)