Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Arkusz obserwacji problemowej
(przykład 1)
1. Rozmowa przed obserwacją – dane o planowanych zajęciach
Data prowadzonej obserwacji:
Nauczyciel prowadzący zajęcia:
Temat zajęć:
Grupa wiekowa:
Realizowany obszar podstawy programowej:
Stosowane metody i formy pracy z dziećmi:
Cel obserwacji – ustalony problem, np. monitorowanie realizacji treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego, relacje interpersonalne nauczyciela z dziećmi, kształtowanie kompetencji kluczowych (np. porozumiewanie się w języku ojczystym).
2. Obserwacja zajęć – dokonane spostrzeżenia
Obszar badania, np. dzieci nabywają umiejętności i wiadomości określone podstawą programowej wychowania przedszkolnego
Zakres obserwacji Spostrzeżenia dyrektora w czasie obserwacji zajęć
Realizowane przez nauczyciela treści podstawy programowej podczas obserwowanych zajęć
Realizacja sposobu i warunków podstawy programowej wychowania przedszkolnego
Działania nauczyciela, które wspierają indywidualny rozwój wychowanków, np. w zakresie samoobsługi, rozwoju mowy, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną, dbałości o bezpieczeństwo własne
Stosowane metody pracy z dziećmi, które służą realizacji zakładanych celów
Działania nauczyciela wspierające aktywność dzieci
Sposób porozumiewania się z dziećmi (poprawny pod względem językowym, jasny, zrozumiały dla dzieci, prosty, czytelny, z wykorzystaniem obrazu, plansz)
Przestrzeganie przez dzieci i nauczyciela zasad i reguł społecznie pożądanych i akceptowanych
Relacje interpersonalne pomiędzy dziećmi oraz relacje interpersonalne nauczyciela z dziećmi
Sposób prezentacji zadań do wykonania przez dzieci (czy stosowane przez nauczyciela zwroty, polecenia skierowane do dzieci są zrozumiałe, dostosowane do intelektualnego poziomu rozwoju dziecka)
Działania nauczyciela zachęcające dzieci do ponoszenia odpowiedzialności za wykonane zadania
Sposób komentowania zadań wykonywanych przez dzieci, działań podejmowanych przez dzieci (motywujący/demotywujący)
Inne uwagi obserwującego
3. Rozmowa po obserwacji
Data rozmowy po obserwacji:
Opis osiągniętych przez nauczyciela zamierzeń i celów:
Wnioski nauczyciela po przeprowadzonych zajęciach:
Planowane działania nauczyciela do dalszej pracy z dziećmi:
Wnioski dyrektora dotyczące prowadzonej obserwacji:
Zalecenia dyrektora:
(podpis nauczyciela) (podpis dyrektora)