OPUBLIKOWANO: 1 LUTEGO 2016
Narzędzia przydatne w pracy z uczniem niesłyszącym i słabosłyszącym
1. Ćwiczenia ogólnorozwojowe, poprawiające koordynację psychoruchową i sprawność fizyczną
Koordynacja psychoruchowa to zdolność człowieka do wykonywania złożonych pod względem stosunków skoordynowanych czynności ruchowych. To również szybkość przestawiania się z jednych ściśle określonych ruchów na inne, zgodne z potrzebami wynikającymi z powstających zadań. Może być ona zaburzona u osób z uszkodzonym zmysłem. Jej rozwijanie pozwala uczniom niedosłyszącym na bardziej skuteczną naukę języka migowego oraz kształtowanie umiejętności odczytywania wypowiadanych słów z ruchu warg. Aby ćwiczenia te były bardziej atrakcyjne (a nie monotonne), powinny zawierać elementy krótkotrwałego współzawodnictwa.
Do zabaw takich należą:
- rzucanie i chwytanie piłki, rzucanie piłki do celu,
- jazda na rowerze, łyżworolkach,
- chodzenie po równoważni, „linie”, murku, krawężniku,
- wspinanie się,
- jazda konna.
- gry i zabawy zespołowe: w dwa ognie i zbijaka, siatkówkę, koszykówkę, piłkę nożną i ręczną,
- aerobik.
Ponadto wskazane są również wszelkie czynności samoobsługowe, takie jak:
- wiązanie butów,
- zapinanie guzików oraz innych rodzajów zapięć,
- pakowanie plecaka,
- dbałość o porządek na ławce, biurku.
Dobrym ćwiczeniem może być także:
- tworzenie kompozycji:
- projektowanie gazetek
- ściennych, elementów ubioru na manekinie,
- ubieranie choinki,
- dopasowywanie elementów do tych samych kształtów, nakładanie ich na wzór;
- prace plastyczne oraz dekoratorskie:
- cięcie nożyczkami po wyznaczonej linii,
- nawlekanie korali i wykonywanie elementów biżuterii,
- szkicowanie rysunków poprzez łączenie punktów,
- rysowanie linii po wyznaczonym torze.
- zabawy konstrukcyjne:
- budowanie z klocków,
- układanie mozaik z koralików,
- układanie puzzli.
2. Myślenie przyczynowo-skutkowe
Myślenie przyczynowo-skutkowe to umiejętność wskazywania następstw określonych sytuacji oraz wyszukiwania przyczyn pewnych stanów rzeczy. To również porządkowanie zdarzeń i zdolność do ich klasyfikowania w odpowiedniej kolejności, chronologii pojawiania się ich w czasie, jak również wyciąganie z nich logicznych wniosków. Dziecko niedosłyszące może mieć problemy


