Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 1 LUTEGO 2016

 

Narzędzia przydatne w pracy z uczniem niesłyszącym i słabosłyszącym

 

Opracowała: Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, socjoterapeuta, wieloletni kurator społecznego sądu rodzinnego i dla nieletnich

 

1. Ćwiczenia ogólnorozwojowe, poprawiające koordynację psychoruchową i sprawność fizyczną

 

Koordynacja psychoruchowa to zdolność człowieka do wykonywania złożonych pod względem stosunków skoordynowanych czynności ruchowych. To również szybkość przestawiania się z jednych ściśle określonych ruchów na inne, zgodne z potrzebami wynikającymi z powstających zadań. Może być ona zaburzona u osób z uszkodzonym zmysłem. Jej rozwijanie pozwala uczniom niedosłyszącym na bardziej skuteczną naukę języka migowego oraz kształtowanie umiejętności odczytywania wypowiadanych słów z ruchu warg. Aby ćwiczenia te były bardziej atrakcyjne (a nie monotonne), powinny zawierać elementy krótkotrwałego współzawodnictwa.

 

Do zabaw takich należą:

 

  • rzucanie i chwytanie piłki, rzucanie piłki do celu,
  • jazda na rowerze, łyżworolkach,
  • chodzenie po równoważni, „linie”, murku, krawężniku,
  • wspinanie się,
  • jazda konna.
  • gry i zabawy zespołowe: w dwa ognie i zbijaka, siatkówkę, koszykówkę, piłkę nożną i ręczną,
  • aerobik.

 

Ponadto wskazane są również wszelkie czynności samoobsługowe, takie jak:

 

  • wiązanie butów,
  • zapinanie guzików oraz  innych rodzajów zapięć,
  • pakowanie plecaka,
  • dbałość o porządek na ławce, biurku.

 

Dobrym ćwiczeniem może być także:

 

  • tworzenie kompozycji:

 

  • projektowanie gazetek
  •  ściennych, elementów ubioru na manekinie,
  • ubieranie choinki,
  • dopasowywanie elementów do tych samych kształtów, nakładanie ich na wzór;

 

  • prace plastyczne oraz dekoratorskie:

 

  • cięcie nożyczkami po wyznaczonej linii,
  • nawlekanie korali i wykonywanie elementów biżuterii,
  • szkicowanie rysunków poprzez łączenie punktów,
  • rysowanie linii po wyznaczonym torze.

 

  • zabawy konstrukcyjne:

 

  • budowanie z klocków,
  • układanie mozaik z koralików,
  • układanie puzzli.

 

2. Myślenie przyczynowo-skutkowe

 

Myślenie przyczynowo-skutkowe to umiejętność wskazywania następstw określonych sytuacji oraz wyszukiwania przyczyn pewnych stanów rzeczy. To również porządkowanie zdarzeń i zdolność do ich klasyfikowania w odpowiedniej kolejności, chronologii pojawiania się ich w czasie, jak również wyciąganie z nich logicznych wniosków. Dziecko niedosłyszące może mieć problemy