Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 1 LUTEGO 2016

 

Błędy w statucie. Jak ich uniknąć?

 

Opracowali: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty; dr Patryk Kuzior, doktor nauk prawnych, specjalista m.in. w zakresie prawa oświatowego, urzędnik zajmujący stanowisko kierownicze w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego, autor wielu opracowań naukowych z zakresu prawa, wykładowca akademicki

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. 2001 nr 61 poz. 624 ze zm.).

 

Statut jest dla każdej placówki najważniejszym aktem regulującym jej funkcjonowanie. Jednak stworzenie statutu odpowiadającego wymogom prawnym nie jest łatwym zadaniem i przy jego wykonaniu można popełnić wiele błędów.

 

Wskazywanie niewłaściwych podstaw prawnych

 

Analizując statuty można zauważyć tendencję do wskazywania w nich treści wszelkich aktów prawnych, na podstawie których funkcjonuje dana placówka oświatowa. Zwykle we wstępie można znaleźć sformułowanie: „Placówka działa na podstawie przepisów...”, po którym następuje wyliczenie rozmaitych aktów prawnych, które chociaż w części swych postanowień odnoszą się do funkcjonowania systemu oświaty. Takie działania nie mają żadnego uzasadnienia. Statut jako akt normatywny powinien zawierać przepisy, z których wynikają reguły postępowania – rolą tego aktu nie jest informowanie jego adresatów o tym, jakie inne akty prawne obowiązują placówkę. Wystarczające jest przywołanie podstawy prawnej dla uchwalenia statutu.

 

Niewłaściwe wypełnienie materii statutowej