Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 27 STYCZNIA 2016

ZAKTUALIZOWANO: 11 PAŹDZIERNIKA 2017

 

Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743).

 

Podstawowe uprawnienia poradni psychologiczno-pedagogicznych do 31 sierpnia 2017 r. regulował art. 71b ust. 3 Ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z tym przepisem opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania, a także o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych. Na podstawie ust. 6 tej regulacji zostało natomiast wydane Rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, które określa m.in.:

 

  • skład zespołów orzekających działających w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
  • tryb powołania zespołów orzekających oraz szczegółowe zasady działania tych zespołów,
  • wzory orzeczeń wydawanych przez zespoły orzekające,
  • zasady kierowania dzieci i młodzieży do kształcenia specjalnego, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania.

 

Od 1 września 2017 r. regulacja art. 71b Ustawy o systemie oświaty, w tym upoważnienie do wydania przywołanego Rozporządzenia, została uchylona i zastąpiona przez art. 127 ust. 10 Ustawy Prawo oświatowe. Rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych nadal jednak obowiązywało do czasu wejścia w życie nowego aktu, już na podstawie Prawa oświatowego. Nowe Rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych weszło w życie 15 września 2017 r.

     

Zespoły orzekające

 

Zespoły orzekające powołuje dyrektor poradni na podstawie § 4 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Zgodnie z ust. 2 tej regulacji w skład zespołu wchodzą:

 

  • dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu,
  • psycholog,
  • pedagog,
  • lekarz.

 

W skład zespołu mogą wchodzić również inni specjaliści, jeżeli ich udział w jego pracach jest niezbędny. Zgodnie z § 4 ust. 5 Rozporządzenia