OPUBLIKOWANO: 1 GRUDNIA 2015
Zmiany w prawie oświatowym od 1 stycznia 2016 r.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie sposobu przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów uwzględnianych w postępowaniu rekrutacyjnym, składu i szczegółowych zadań komisji rekrutacyjnej, szczegółowego trybu i terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego.
Większość zmian w przepisach szeroko rozumianego prawa oświatowego wprowadzanych jest 1 września, z uwagi na determinowany przez lata szkolne cykl pracy szkół i placówek oświatowych. Istotną datą jest jednak także początek nowego roku kalendarzowego, bowiem wraz z tym dniem oświatę czeka na ogół wiele nowości prawnych.
Zatrudnianie pomocniczej kadry w kształceniu specjalnym
Jedną z ważniejszych spraw, którą wprowadzają nowe regulacje od stycznia 2016 roku, są zasady zatrudniania pomocniczej kadry pedagogicznej wspierającej proces kształcenia specjalnego. Zgodnie z przepisem § 7 ust. 2 Rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, które wchodzi w życie właśnie 1 stycznia 2016 r., w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone), zatrudnia się dodatkowo kadrę pomocniczą, którą mogą stanowić:
- nauczyciele posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, zatrudniani w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, lub specjaliści,
- asystenci, o których mowa w art. 7 ust. 1e Ustawy o systemie oświaty, z tym jednak zastrzeżeniem, że możliwość taka dotyczy klas I–III szkoły podstawowej,
- osoby zatrudnione na stanowisku pomocy nauczyciela.
Dobór dodatkowej kadry powinien następować przy uwzględnieniu realizacji przez szkołę lub placówkę zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Warto w tym miejscu zauważyć, że w zależności od podjętej decyzji co do wyboru personelu z podanych wyżej stanowisk, zatrudnienie odbywać się będzie albo na podstawie Karty nauczyciela (jak w przypadku nauczycieli), albo Ustawy o systemie oświaty, lub też na podstawie Ustawy o pracownikach samorządowych


