OPUBLIKOWANO: 1 LUTEGO 2016
Nowelizacja Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.).
Zgodnie z zapowiedziami jeszcze z kampanii wyborczej do parlamentu rządząca większość uchwaliła 29 grudnia 2015 r. Ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Nowela ta prezentowana jest jako ustawa odwracająca skutki niedawnej reformy wieku szkolnego, ale w rzeczywistości zawiera w sobie znacznie więcej istotnych dla funkcjonowania oświaty zmian.
Sześciolatki zostają w przedszkolach
W wyniku uchwalonej zmiany treści art. 14 ust. 1 Ustawy wychowanie przedszkolne obejmować będzie dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy trzy lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy siedem lat. Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach oraz w innych formach wychowania przedszkolnego. Z nowego brzmienia kolejnych ustępów tego artykułu wynika, że powrócimy do formuły, że dzieci w wieku od trzech do pięciu lat mają prawo do odbywania wychowania przedszkolnego, natomiast dziecko w wieku sześciu lat jest zobowiązane do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu lub w innej formie wychowania przedszkolnego.
Jeśli chodzi o dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, to nowela zachowuje możliwość dwukrotnego odroczenia spełniania obowiązku szkolnego. Rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego w przypadku tych dzieci będzie mogło być odroczone nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy dziewięć lat. W tym przypadku dziecko będzie kontynuowało przygotowanie przedszkolne.
Nowością, jaką niesie omawiana nowelizacja, jest natomiast określenie w formie odrębnego nowego przepisu (art. 16a) zasad odraczania obowiązku szkolnego dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia. Zgodnie z tym przepisem na wniosek rodziców dyrektor szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, odracza rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym. Wniosek można złożyć ponownie w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy osiem lat. Do wniosku dołącza się orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba takiego odroczenia. Utrzymana została zasada, że opinie będą mogły być wydawane przez poradnie publiczne oraz niepubliczne, założone zgodnie z art. 82 oraz zatrudniające pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Siedmiolatki do szkół
W konsekwencji zmian w realizacji wychowania przedszkolnego obowiązek szkolny dziecka rozpoczynać się będzie z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy siedem lat. Na zasadzie wyjątku od tej zasady naukę w szkole będą mogły rozpoczynać dzieci młodsze – sześcioletnie (które w danym roku kalendarzowym kończą sześć lat). Dyrektor szkoły podstawowej przyjmuje dziecko, jeżeli korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej, albo posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, założoną zgodnie z art. 82 oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Nowe brzmienie art. 16 ust. 2 Ustawy artykułuje wprost zwolnienie z obowiązku odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego przez dziecko, które zostało przyjęte wcześniej do szkoły.
Cofnięcie reformy wieku szkolnego oznaczało konieczność uregulowania sytuacji dzieci, które pod rządami zmienianej Ustawy


