OPUBLIKOWANO: 1 LUTEGO 2016
Najczęściej popełniane błędy w sprawozdaniach z nadzoru pedagogicznego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270).
Z przepisów Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego wynika, że do 31 sierpnia każdego roku dyrektor ośrodka przedstawia radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Należy pamiętać, że na podstawie art. 40 ust. 7 Ustawy o systemie oświaty dyrektor placówki przedstawia radzie pedagogicznej (nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym) ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki. Rozporządzenie precyzuje również zakres sprawozdania, które obejmuje:
- ewaluację wewnętrzną polegającą na ocenianiu jakości pracy placówki oraz praktycznym wykorzystaniu oceny w celu jej doskonalenia,
- kontrolę przestrzegania regulacji prawnych wynikających z przepisów oświatowych oraz określonych w statucie placówki,
- wspomaganie pracowników pedagogicznych w realizacji powierzonych im zadań, m.in. poprzez zachęcanie do korzystania z form doskonalenia zawodowego oraz motywowanie do rozwoju zawodowego.
Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dyrektor może przedstawić wyniki i wnioski w dowolnej formie. Istotne jest, aby opracowanie zawierało czytelne informacje na temat realizacji wymienionych wcześniej trzech form nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora. Zwyczajowo dyrektor przedstawia wnioski z nadzoru w formie sprawozdania, które często wzbogacone jest o prezentacje, wykresy i diagramy. Sprawozdanie powinno cechować się:
- wiarygodnością (rzetelnością),
- zrozumiałością dla użytkowników,
- kompletnością,
- porównywalnością,
- sprawdzalnością.


