Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 1 LUTEGO 2016

 

Publiczne ośrodki wychowawcze jako podatnik

 

Opracowała: Aleksandra Trocińska, konsultant podatkowy

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatku i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164).

 

Młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, szkolnego lub przedszkolnego i obowiązku nauki tworzą wraz z innymi placówkami system oświaty (art. 2 pkt 5 Ustawy o systemie oświaty). W związku z tym ww. placówki, mimo iż są podatnikami podatku dochodowego oraz podatku VAT, rozliczają się na zasadach szczególnych – przysługują im przywileje podatkowe, tj. zwolnienia. Zwolnienia te mogą być stosowane wyłącznie wówczas, gdy ośrodki spełniają określone warunki.

 

PODATEK DOCHODOWY

 

W przypadku jednostek publicznych – jednostek budżetowych (utworzonych przez gminę) zasadniczo trudno jest określić formę prawną ich prowadzenia, jednakże w praktyce, z punktu widzenia podatków dochodowych, nie ma to znaczenia, ponieważ jednostki takie jako budżetowe nastawione są wyłącznie na świadczenie usług w sposób niezarobkowy, tj. nie są nastawione na zysk z prowadzonej działalności. Brak w tym przypadku opodatkowania dochodów, bowiem jednostki te nie uzyskują ich w praktyce. Zwolnienie podmiotowe z podatku dla ośrodków wychowawczych o charakterze publicznym (jednostki budżetowe) wynika z art. 6 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji nie rozliczają one podatku dochodowego od osób prawnych i nie składają zeznań rocznych CIT-8.

 

Otrzymanie dotacji – zwolnienie

 

Kwestią odrębną jest zwolnienie z podatku dotacji otrzymywanych przez ośrodki. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są m.in. otrzymane na pokrycie kosztów lub zwrot wydatków dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia. Wprawdzie przepisy Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazują wprost, że przychodem są otrzymane dotacje, ale ze względu na szeroką definicję przychodów zawartą w tej Ustawie (m.in. wszelkie otrzymane wartości pieniężne) należy przyjąć, że także na gruncie tego aktu otrzymana dotacja stanowi przychód.

 

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje jednocześnie zwolnienie dla dotacji w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne (tj. na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych). Na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 17 ust. 1 pkt 47 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

 

Jeżeli więc ośrodek wychowawczy otrzyma z budżetu państwa albo z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (gminy lub powiatu) dotację zgodnie z Ustawą o systemie oświaty