Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 1 LUTEGO 2016

 

Zatrudnienie przez polskiego pracodawcę osoby zagranicznej – obowiązki płatnika

 

Opracowała: Aleksandra Trocińska, konsultant podatkowy

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz 361 ze zm.).

 

Zatrudnienie przez polskiego pracodawcę – w tym dyrektora ośrodka – obywatela innego kraju powoduje, że taki pracodawca, jako płatnik podatku dochodowego, ma określone obowiązki podatkowe z tego tytułu, tzn. jest zobowiązany do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych lub też nie. Obowiązek ten zależy od tego, czy zatrudniona przez niego osoba jest polskim rezydentem podatkowym lub nierezydentem, jak również od tego, czy pracodawca posiada tzw. certyfikat rezydencji osoby zagranicznej.

 

Ograniczony i nieograniczony obowiązek podatkowy

 

Definicję rezydenta podatkowego (nieograniczony obowiązek podatkowy) oraz nierezydenta (ograniczony obowiązek podatkowy) określa art. 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ust. 1, jeżeli osoba fizyczna zamieszkuje terytorium Polski, podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Osoba ta to polski rezydent podatkowy. Natomiast jeżeli osoba fizyczna zamieszkuje poza terytorium Polski, podlega obowiązkowi podatkowemu wyłącznie od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Polski i ma status nierezydenta podatkowego (art. 3 ust. 2a Ustawy). Zgodnie z tymi definicjami rezydencję podatkową ustala się na podstawie określenia miejsca zamieszkania osoby fizycznej.

 

Miejsce zamieszkania (art. 3 ust. 1a Ustawy) dla potrzeb ustalenia rezydencji pracownika ustala się według określonych kryteriów. Osoba fizyczna zamieszkuje w Polsce, jeżeli:

 

  • posiada na terytorium Polski ośrodek interesów życiowych,
  • przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

 

Jeżeli co najmniej jeden z dwóch ww. warunków jest spełniony, to dany pracownik placówki oświatowej jest polskim rezydentem podatkowym. Gdy dana osoba nie przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, należy ustalić, czy posiada ona w Polsce ośrodek interesów życiowych, tj.:

 

  • ma w Polsce centrum interesów osobistych (rodzina, stałe miejsce zamieszkania, przynależność do organizacji, takich jak fundacje, stowarzyszenia, kluby, związki zawodowe itp.., uczęszczanie do polskich szkół i inne) i/lub
  • ma w Polsce centrum interesów gospodarczych (zatrudnienie w Polsce, prowadzenie działalności gospodarczej – dochód uzyskany w Polsce wynosi więcej niż 50 proc. środków utrzymania, konto bankowe, umowy kredytu/pożyczki, inne umowy, np. telefonii komórkowej, rejestracja pojazdu w Polsce itp.).

 

Oświadczenie o posiadaniu w Polsce miejsca zamieszkania