Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 18 STYCZNIA 2016

 

Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – najważniejsze informacje

 

Opracowała: Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, socjoterapeuta, wieloletni kurator społecznego sądu rodzinnego i dla nieletnich

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113).

 

Zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach w oświacie, mają jeden podstawowy cel – dostrzeżenie indywidualnych potrzeb rozwojowych każdego dziecka. Szczególną opieką zostały objęte dzieci z niepełnosprawnością oraz niedostosowane społecznie. Grupa uczniów, dla których muszą być stworzone odrębne warunki kształcenia i wychowania, jest poddawana szczegółowym badaniom. Mają one na celu dookreślenie przyczyn niepowodzeń oraz dysfunkcji, które je powodują. Na ich podstawie oraz biorąc pod uwagę wskazania zdrowotne, zespół orzekający, działający przy rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej, wydaje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Zespół ten podlega Ministerstwu Edukacji Narodowej.

 

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego a orzeczenie o niepełnosprawności

 

Orzeczenie to jest wystawiane uczniowi:

 

  • z niepełnosprawnością umysłową,
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
  • niewidzącemu i słabowidzącemu,
  • niesłyszącemu i słabosłyszącemu,
  • zagrożonemu niedostosowaniem społecznym,
  • niedostosowanemu społecznie.

 

Na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego placówki, do których dzieci te uczęszczają, muszą stworzyć im warunki edukacji oraz wychowania odpowiadające ich indywidualnym potrzebom. Działania te powinny być prowadzone w sposób systematyczny i ustrukturalizowany. Służyć ma temu rozpisanie planu podejmowanych czynności w formie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Warto pamiętać, że IPET-u nie opracowuje się dla ucznia z orzeczeniem o niepełnosprawności. Ten ostatni dokument wydaje zespół do spraw orzecznictwa o stopniu niepełnosprawności, który podlega jurysdykcji Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.