OPRACOWANO: 18 STYCZNIA 2016
Kategorie ryzyk w ośrodku
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
- Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF z 2009 r. Nr 15 poz. 84),
- Komunikat Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla jednostek sektora finansów publicznych w zakresie planowania oraz zarządzania ryzykiem (Dz.Urz. MF z 2012 r. poz. 56).
Konieczność utworzenia rejestru ryzyk w jednostkach sektora finansów publicznych, czyli również w ośrodkach, wynika ze standardów kontroli zarządczej, zgodnie z którymi proces zarządzania ryzykiem powinien być dokumentowany. Oczywiście w standardach nie zostało wspomniane wprost o tego typu dokumentach, ponieważ stanowią one jedynie zbiór wytycznych. Nie mogą zatem wprowadzać rozwiązań wiążących dla dyrektora ośrodka, ale rejestr jest formą najpowszechniej stosowaną. Rejestr ten może mieć postać dowolną, w zależności od tego, którą formę dyrektor uzna za najbardziej przejrzystą i pomocną w procesie zarządzania ryzykiem placówki. Może mieć na przykład formę tabeli ujmującej w jedną całość cele zidentyfikowane, prawdopodobieństwa jego wystąpienia oraz opis reakcji na ryzyko – w tak skonstruowanym rejestrze można też wskazać osobę lub osoby odpowiedzialne za realizację danego zadania.
Dyrektor jest odpowiedzialny zarówno za funkcjonowanie systemu kontroli w zarządzanym przez siebie ośrodku, jak i ponosi odpowiedzialność z tytułu prawidłowego działania tego systemu. Ze względu na to, że żaden z obowiązujących przepisów prawa nie narzuca kształtu procedur kontrolnych, to dyrektor przyjmuje dowolnie wybrane przez siebie rozwiązania odnośnie sposobu skonstruowania rejestru ryzyk ośrodka. Jeżeli uzna, że ujęcie w ramach jednego rejestru zarówno wyznaczonych celów, jak i zidentyfikowanych ryzyk, metod przeciwdziałania itd. nie jest czytelne, może również przyjąć rejestr ryzyk w innym kształcie, np. maksymalnie go uprościć, ujmując w jego ramy wyłącznie zidentyfikowane ryzyka i metody przeciwdziałania.


