OPUBLIKOWANO: 18 STYCZNIA 2016
Komisja socjalna w ośrodku
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 111 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.),
- Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1881),
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2135 ze zm.).
Komisja socjalna stanowi organ, który może wspomóc dyrektora ośrodka w zarządzaniu środkami zgromadzonymi na koncie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Ustawa o o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz inne istniejące przepisy prawa nie zobowiązują jednak dyrektora do wcielenia w życie tego organu. Jeżeli zdecyduje się on na powołanie komisji socjalnej, powinien informacje na ten temat zawrzeć w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Dyrektor ceduje część obowiązków związanych z administrowaniem funduszem socjalnym komisji socjalnej, jednocześnie ponosząc odpowiedzialność za wszystkie decyzje wydawane przez tę jednostkę.
Powołanie komisji socjalnej
Dyrektor powinien zastanowić się, jaką funkcję powinna pełnić komisja socjalna. Może być ona organem opiniodawczym bądź podejmującym decyzje dotyczące funkcjonowania funduszu socjalnego. Możliwość powołania komisji socjalnej wynika pośrednio z art. 8 ust. 2 ww. Ustawy. Zgodnie z nim zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z funduszu oraz zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo art. 30 ust. 5 Ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.
Rola opiniodawcza komisji socjalnej sprowadza się do:
- zbierania wniosków o przyznanie świadczenia oraz innych wymaganych dokumentów,
- wstępnej kwalifikacji wniosków,
- przedstawiania związkom zawodowym i pracodawcy rekomendacji w zakresie przyznania bądź nieprzyznania świadczenia.
Komisja socjalna pełni wówczas jedynie funkcje:
- doradczą,
- wspomagającą,
- opiniującą lub/oraz
- administracyjną.
Nadanie komisji uprawnień o charakterze decyzyjnym, należy szczegółowo określić w regulaminie funduszu. W jej skład muszą wówczas wchodzić osoby uprawione do działania w zakresie przyznawania świadczeń zarówno reprezentujące pracodawcę, jak i działające w imieniu związku zawodowego
Ważne!


