OPUBLIKOWANO: 18 STYCZNIA 2016
Nowe Rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. z 2015 r. poz. 1872),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. z 2011 r. Nr 109 poz. 631),
- Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 163 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 382 ze zm.).
Na początku września 2016 r. wejdzie w życie nowe rozporządzenie regulujące zasady funkcjonowania placówek oświatowych. Celem zmiany przepisów jest chęć usunięcia nieprawidłowości mających obecnie miejsce w praktyce funkcjonowania placówek, dotyczących m.in. dysproporcji i różnic w ich infrastrukturze czy sposobie organizacji pracy. Nowością będzie również objęcie nowymi przepisami, we wskazanym zakresie, placówek niepublicznych.
Nowe Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach zostało wydane na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 1 Ustawy o systemie oświaty. Przepis ten zawiera upoważnienie dla ministra właściwego ds. oświaty i wychowania do wydania aktu wykonawczego regulującego rodzaje i szczegółowe zasady działania placówek publicznych. W odróżnieniu od dotychczasowych regulacji prawnych, w związku z wejściem w życie art. 84b uso., nowe Rozporządzenie będzie dotyczyło również niepublicznych placówek oświaty. Zgodnie z tym przepisem do niepublicznych placówek oświatowych, wymienionych w art. 2 pkt 5 i 7 uso., należy stosować przepisy wydane na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 1 uso. (a więc nowe Rozporządzenie w sprawie placówek oświatowych), z wyjątkiem przepisów określających wysokość i zasady odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach.
Wejście w życie nowego Rozporządzenia oznacza również koniec funkcjonowania dotychczas obowiązującego Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach. Okres jego obowiązywania zakończy się 31 sierpnia 2016 r.
Rozporządzenie w sposób bardziej precyzyjny wskazuje katalog placówek, wobec których znajdują zastosowanie jego regulacje. Zgodnie z § 1 Rozporządzenia będzie ono dotyczyć:
- placówek oświatowo-wychowawczych,
- młodzieżowych ośrodków wychowawczych,
- młodzieżowych ośrodków socjoterapii,
- specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych,
- specjalnych ośrodków wychowawczych,
- ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
- placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
W przeciwieństwie do obecnie obowiązującego Rozporządzenia w nowym w sposób odrębny zostały wymienione młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze oraz ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze. Co ważniejsze, nowy akt prawny przewiduje odrębne rozdziały, zawierające szczegółowe regulacje prawne, dotyczące sposobu funkcjonowania:
- młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii (rozdział 3),
- specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodków wychowawczych (rozdział 4),
- ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych (rozdział 5).
Nowością jest także stworzenie w § 2 Rozporządzenia katalogu podstawowych zasad pracy wychowawczej, edukacyjnej i opiekuńczej z wychowankami wszystkich objętych nowym aktem prawnym placówek oświatowych. Reguły te powinny stanowić, zdaniem twórców przepisów, swoisty drogowskaz przy określaniu metod pracy z wychowankami poszczególnych placówek. W efekcie placówki w prowadzonych przez siebie działaniach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych powinny respektować prawa wychowanków (można zakładać, że chodzi tu zwłaszcza o prawa wynikające z Konwencji o prawach dziecka), a także powinny kierować się zasadami:
- poszanowania godności wychowanka,
- poszanowania prywatności wychowanka,
- przyjaznej komunikacji z wychowankiem,
- wspierania kreatywnej aktywności wychowanka,
- odpowiedzialności wychowanka za swoje postępowanie,
- współodpowiedzialności nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w placówce za rozwijanie możliwości psychofizycznych wychowanka,
- kreatywności podejmowanych działań,
- otwartości na środowisko lokalne.
Określenie standardów pracy i wyposażenia
Nowe Rozporządzenie określa standardy opieki i wychowania, które muszą być realizowane przez:
- młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
- młodzieżowe ośrodki socjoterapii,
- specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze,
- specjalne ośrodki wychowawcze,
- ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze.
Wszystkie powyższe rodzaje placówek mają za zadanie rozpoznawać indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, możliwości psychofizyczne oraz zainteresowania wychowanków. Placówki te zostały także zobowiązane do organizowania zajęć umożliwiających wszechstronny rozwój wychowanków, w tym zajęć sportowych. Nowy akt prawny utrzymuje także w § 3 konieczność współpracy przez wszystkie placówki oświatowe nim objęte ze środowiskiem lokalnym oraz, w zależności od potrzeb, z organizacjami pozarządowymi, a także innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Nowe Rozporządzenie