OPUBLIKOWANO: 14 STYCZNIA 2016
Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy
Rozwój mowy u dziecka przebiega w wyraźnie zaznaczonych etapach. Są one niezmienne, następują kolejno po sobie i odstępstwa od prawidłowego rytmu rozwoju dość łatwo uchwycić. Dziecko sześciomiesięczne powinno gaworzyć, tj. artykułować poszczególne głoski, które nie tworzą jeszcze sensownej wypowiedzi. W wieku 12 miesięcy dziecko zazwyczaj wypowiada trzy znaczące słowa, zaś dwulatek powinien umieć wyartykułować proste dwuczłonowe zdanie. Trzylatek wypowiada zdanie złożone z pięciu słów, czterolatek opowiada bajkę. Rzeczywisty przebieg rozwoju mowy u dziecka nie zawsze przebiega jednak według tego schematu.
Istnieje wiele przyczyn opóźnień w rozwoju mowy u dzieci. Odstępstwo od schematu wynoszące ponad pół roku powinno skłaniać do zastanowienia, czy rozwój ten przebiega prawidłowo. Warto wówczas poszukać przyczyny zakłóceń i sposobów pomocy dziecku.
Niewystarczająca stymulacja ze strony otoczenia
Jedną z zewnętrznych przyczyn opóźnień w rozwoju mowy może być niewystarczająca stymulacja ze strony otoczenia. Małe zainteresowanie dzieckiem, pozbawienie opieki rodziców i opieka instytucjonalna to najbardziej skrajne przypadki. Istotną przyczyną opóźnienia rozwoju mowy według wyników badań może też być wielojęzyczne otoczenie, dostarczające zbyt wielu wzorców, które nie mogą być zintegrowane przez młody organizm i nie są odpowiednim bodźcem rozwojowym.
Zaburzenia słuchu
Kolejną, zewnętrzną przyczynę opóźnień, jedną z głównych, stanowią zaburzenia słuchu, które izolują dziecko od mówiącego otoczenia, będącego wzorcem rozwoju mowy. Graniczną wartością, poza którą mowa artykułowana się nie rozwinie bez aparatów słuchowych i rehabilitacji jest 60 dB utraty słuchu w częstotliwościach ważnych dla rozwoju mowy, czyli 500, 1000, 2000 i 4000 Hz.
Upośledzenie umysłowe


