OPUBLIKOWANO: 14 STYCZNIA 2016
Platforma Usług Elektronicznych dla ubezpieczonych i płatników
Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych funkcjonuje od 14 czerwca 2012 r. Dzięki niej zarówno ubezpieczeni (m.in. pracownicy), jak i pracodawcy, mogą załatwić wiele spraw drogą elektroniczną. Platforma dostępna jest na stronie internetowej www.pue.zus.pl.
Zakładanie profilu na Platformie e-usług ZUS
Uzyskanie dostępu do usług świadczonych przez ZUS drogą elektroniczną jest możliwe po założeniu indywidualnego konta użytkownika na portalu. Rejestracja na Platformie jest darmowa. Założenie konta składa się z dwóch etapów: rejestracji profilu oraz uzyskania profilu zaufanego, którego posiadanie jest konieczne, by móc korzystać ze wszystkich funkcji portalu.
Pierwszym etapem rejestracji jest zapoznanie się z treścią regulaminu, a następnie jego zaakceptowanie, tj. zaznaczenie pola: „Oświadczam, że akceptuję regulamin zakładania profilu”.
Kolejnym krokiem przy zakładaniu indywidualnego konta na portalu jest wybranie sposobu rejestracji profilu użytkownika. Możliwe są tutaj trzy warianty uzyskania loginu oraz hasła:
- za pomocą kwalifikowanego certyfikatu (dostępny wyłącznie dla osób posiadających bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego),
- za pomocą profilu zaufanego e-PUAP (dostępny dla osób zarejestrowanych na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej),
- rejestracja przy użyciu profilu niezaufanego – okienko „Rejestruj profil niezaufany”.
Większość nowych użytkowników – ubezpieczonych – nie posiada ani kwalifikowanego certyfikatu, ani profilu zaufanego e-PUAP, dlatego też opcją, którą należy w tym wypadku wybrać, jest rejestracja za pomocą profilu niezaufanego.
Po wybraniu profilu niezaufanego na ekranie pojawia się formularz rejestracji nowego portalu. W formularzu należy wprowadzić swoje dane (imię i nazwisko, PESEL, numer telefonu oraz adres e-mailowy). Po wprowadzeniu danych na profilu niezaufanym tworzy się własne hasło dostępu składające się z minimum ośmiu znaków (w tym litery małe i duże, cyfry, znaki szczególne, np. @, kropka, przecinek itp.). Następnie rejestruje się profil niezaufany PUE i użytkownik otrzymuje z ZUS-u dziesięciocyfrowy login.


