OPUBLIKOWANO: 11 STYCZNIA 2016
Korespondencja zewnętrzna. Część II. Pisma tradycyjne
Forma korespondencji
Forma tradycyjnego pisma jest równie ważna, co jego treść, jeśli nie ważniejsza: to ona właśnie jest odpowiedzialna za pierwsze wrażenie odbiorcy. Poprawnie i starannie sporządzony list może wpływać na wizerunek placówki. Oto najważniejsze zasady związane z wyglądem oficjalnej korespondencji poradni:
- pisma piszemy na kartkach formatu A4, zwykle na papierze firmowym,
- po obu stronach zawsze zostawiamy margines – to sprawia, że pismo jest bardziej przejrzyste, a więc łatwiejsze w czytaniu; lewy margines może być nieco szerszy, co pozwoli wpiąć kartkę do segregatora bez przysłaniania części treści,
- napisanie całego pisma ręcznie jest niedopuszczalne, podobnie jak na maszynie – standardem dziś jest pisanie na komputerze,
- treść powinna być przejrzyście ułożona na stronie, na większej części kartki; tekst należy podzielić na akapity, stosować wyróżnienia najważniejszych fragmentów, należy jednak unikać zbyt wielu wyróżnień.
- należy unikać stosowania zbyt wielu czcionek, różnej ich wielkości, a także wykorzystywania kolorów – standardem jest czarny druk, a jedynym elementem kolorowym powinien być papier firmowy. Wbrew pozorom nadmiar wyróżnień, czcionek oraz kolorów utrudnia, a nie ułatwia zapoznanie się z treścią i zorientowanie się, co jest w piśmie najważniejsze.
Oficjalne pismo, także to pisane w poradni, składa się zwykle z następujących części:
- dane nadawcy,
- miejscowość i data,
- adresat,
- zwrot powitalny,
- treść zasadnicza,
- akapit końcowy,
- zwrot końcowy (wyrażający szacunek),
- podpis nadawcy,
- ewentualnie informacje o załącznikach, innych odbiorcach.
Dane nadawcy


