Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 30 STYCZNIA 2024

Poradnie psychologiczno-pedagogiczne prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego działają zatem w formie organizacyjnej jednostki budżetowej, a co za tym idzie należą również do sektora finansów publicznych. W konsekwencji również w publicznych poradniach istnieje obowiązek prowadzenia kontroli zarządczej, za której wprowadzenie i organizację odpowiada dyrektor poradni.

Warto przypomnieć, że na podstawie art. 123 Ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych wprowadzony został w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. rozdział 6 nowej Ustawy o finansach publicznych, a wraz z jego wejściem w życie pojawił się obowiązek prowadzenia kontroli zarządczej w jednostkach organizacyjnych sektora finansów publicznych. Do jednostek tych zaliczamy również wszelkiego typu jednostki oświatowe, dla których organem prowadzącym są jednostki samorządu terytorialnego, o czym przesądza treść art. 4 ust. 1 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, stosownie do którego przedszkola, szkoły i placówki zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Jednostki budżetowe zaliczają się natomiast do sektora finansów publicznych, o czym przesądza treść art. 9 pkt 3 Ustawy o finansach publicznych.

Kontrolę zarządczą prowadzi się wyłącznie w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, dla których organem prowadzącym jest jednostka samorządu terytorialnego, bowiem tylko te poradnie są jednostkami budżetowymi.

Cele kontroli zarządczej

Definicję kontroli zarządczej zawiera art. 68 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z tym przepisem stanowi ona ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Cele kontroli zarządczej wymienia z kolei ust. 2 tego przepisu, zgodnie z którym celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:

  • zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
  • skuteczności i efektywności działania,
  • wiarygodności sprawozdań,
  • ochrony zasobów,
  • przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
  • efektywności i skuteczności przepływu informacji,
  • zarządzania ryzykiem.

Z uwagi na użyte przez ustawodawcę sformułowanie „w szczególności” uznać należy, że wyliczenie zawarte w art. 68 ust. 2 ma charakter jedynie przykładowy, a przytoczony katalog celów ma charakter otwarty – można go więc swobodnie uzupełniać o inne, niewymienione w nim cele.

Ustawa o finansach publicznych, poza wymienieniem celów kontroli i jej definicją, nie zawiera żadnych szczegółowych wymagań odnoszących się do kształtu systemu kontroli zarządczej, nie wskazuje w szczególności, jakie procedury tworzą kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych. Więcej szczegółów na ten temat znajdziemy natomiast w standardach kontroli zarządczej, opublikowanych na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 69 ust. 3 Ustawy o finansach publicznych