Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Raport z przeprowadzonych ewaluacji Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U z 2017 r. poz. 1658 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz.1611 ze zm.). I. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej 1. Przedmiot ewaluacji: uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej. 2. Cele ewaluacji: • pozyskanie informacji na temat stopnia nabywania przez uczniów wiadomości określonych w podstawie programowej, • określenie, w jakim stopniu uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i jak wykorzystują je podczas wykonywania zadań, rozwiazywania problemów, • opracowanie wniosków do działań mających na celu opracowanie programu poprawy efektów kształcenia w szkole. 3. Pytania kluczowe: • W jaki sposób szkoła pozyskuje informacje o nabywaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej? • W jakim stopniu uczniowie opanowali podstawę programową? • W jaki sposób uczniowie wykorzystują umiejętności i wiedzę do rozwiazywania problemów? • Jak wielu uczniów nie posiadło w pełni umiejętności określonych w podstawie programowej? • Jakie działania nauczycieli wpływają na nabywanie umiejętności określonych w podstawie programowej? 4. Metody prowadzonych badań: • ankiety, • obserwacja, • analiza dokumentów. 5. Próba badawcza: • losowo wybrani uczniowie, • rodzice obecni podczas zebrań, na których przeprowadzono badanie, • nauczyciele, • pracownicy niepedagogiczni. 6. Odbiorcy ewaluacji: • dyrektor, • nauczyciele, • pracownicy niepedagogiczni, • uczniowie, • rodzice. 7. Czas przeprowadzenia ewaluacji: ……………………………………………………. 8. Sposób upowszechniania wyników raportu: • prezentacja i dyskusja podczas zebrania rady pedagogicznej, • zamieszczenie na stronie internetowej szkoły, • prezentacja podczas godzin wychowawczych (najważniejsze informacje), • prezentacja na zebraniach z rodzicami (najważniejsze informacje). 9. Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych: • określenie przedmiotu ewaluacji, kryteriów, pytań kluczowych, wskazania metod i próby badawczej – listopad, • przygotowanie narzędzi badawczych – listopad, • przebieg ewaluacji, zbieranie informacji – grudzień, • analiza wyników badań ewaluacyjnych – grudzień, • przygotowanie raportu ewaluacyjnego – styczeń, • przedstawienie wyników ewaluacji na posiedzeniu rady pedagogicznej z udziałem pracowników niepedagogicznych – … stycznia 20… r. 10. Wyniki ewaluacji. Wszyscy nauczyciele znają podstawę programową etapu edukacyjnego, w którym obecnie nauczają, a także poprzedniego etapu edukacyjnego kształcenia. Większość zna również podstawę etapu następnego. W procesie edukacyjnym nie wszyscy nauczyciele uwzględniają zalecane warunki i sposoby realizacji podstawy programowej oraz nabywanie umiejętności kluczowych. Podejmowane przez nauczycieli działania podczas realizacji procesów edukacyjnych są spójne z umiejętnościami i warunkami realizacji opisanymi w podstawie programowej. Monitorowanie i analizowanie osiągnieć uczniów prowadzi do wdrażania wniosków. Nie wszystkie działania przyczyniają się do poprawy efektywności nauczania. Jest grupa uczniów, którzy nie odnoszą indywidualnych sukcesów w szkole i sukcesów edukacyjnych. Monitorowanie realizacji podstawy programowej przeprowadza się w stosunku do uczniów zdolnych i z problemami edukacyjnymi, a pozostali uczniowie nie są objęci systematycznym monitorowaniem realizacji podstawy programowej. Tylko niektórzy uczniowie współpracują z nauczycielami w procesie uczenia się, dotyczy to głównie uczniów zdolnych. 11. Wnioski: • Wszyscy nauczyciele powinni uwzględniać zalecane warunki i sposób realizacji podstawy programowej. • Należy umożliwić każdemu uczniowi odnoszenie sukcesu na miarę jego możliwości. • Konieczne jest systematyczne dokonywanie oceny podejmowanych działań pod względem skuteczności i efektywności. • Należy monitorować realizowanie podstawy programowej w stosunku do wszystkich uczniów. II. Szkoła wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji 1. Przedmiot ewaluacji: szkoła wspomaga rozwój uczniów, uwzględniając ich indywidualną sytuację. 2. Cele ewaluacji: • pozyskanie informacji na temat rozpoznawania możliwości edukacyjnych każdego ucznia, • określenie, w jakim stopniu oferta zajęć dodatkowych jest adekwatna do potrzeb uczniów, • określenie stopnia uwzględniania na zajęciach preferowanych sposobów uczenia się. 3. Pytania kluczowe: • W jaki sposób szkoła i nauczyciele rozpoznają możliwości, potrzeby i osiągniecia edukacyjne uczniów? • Czy oferta zajęć pozalekcyjnych, dodatkowych, wyrównawczych oraz rozwijających zainteresowania jest adekwatna do potrzeb uczniów? • Czy uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach dodatkowych? • W jakim stopniu nauczyciele różnicują metody i formy pracy na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, uwzględniając preferowane sposoby uczenia się i możliwości każdego ucznia? 4. Metody prowadzonych badań: • ankiety, • obserwacja, • analiza dokumentów. 5. Próba badawcza: • losowo wybrani uczniowie, • rodzice obecni podczas zebrań, na których przeprowadzono badanie, • nauczyciele • pracownicy niepedagogiczni. 6. Odbiorcy ewaluacji: • dyrektor, • nauczyciele, • pracownicy niepedagogiczni, • uczniowie, • rodzice. 7. Czas przeprowadzenia ewaluacji: listopad 20…– styczeń 20… 8. Sposób upowszechniania wyników raportu: • prezentacja i dyskusja podczas zebrania rady pedagogicznej, • zamieszczenie na stronie internetowej szkoły, • prezentacja podczas godzin wychowawczych (najważniejsze informacje), • prezentacja na zebraniach z rodzicami (najważniejsze informacje). 9. Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych: • określenie przedmiotu ewaluacji, kryteriów, pytań kluczowych, wskazania metod i próby badawczej – listopad, • przygotowanie narzędzi badawczych – listopad, • przebieg ewaluacji, zbieranie informacji – grudzień, • analiza wyników badań ewaluacyjnych – grudzień, • przygotowanie raportu ewaluacyjnego – styczeń, • przedstawienie wyników ewaluacji na posiedzeniu rady pedagogicznej – … stycznia 20… r. 10. Wyniki ewaluacji: Potrzeby rozwojowe i możliwości psychofizyczne uczniów stwierdza się w następujący sposób: • obserwacje, • rozmowy z uczniami i rodzicami, • ankiety, • rozmowy z nauczycielami, • współpraca z asystentem rodzin. Dla wszystkich uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia opracowano indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. Uczniowie ci uczestniczą w zajęciach rewalidacyjnych oraz zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych. Pozostali uczniowie uczestniczą w zajęciach wyrównawczych i specjalistycznych zgodnie z programami opracowanymi przez nauczyciela prowadzącego zajęcia po diagnozie wstępnej. Uczniowie ze zdolnościami matematycznymi uczestniczą w kole matematycznym. Zdecydowana większość ankietowanych rodziców zadeklarowała, że mogą rozmawiać z nauczycielami przynajmniej kilka razy w roku o możliwościach i potrzebach swoich dzieci. W szkole nie funkcjonuje procedura wspierania uczniów z potrzebami edukacyjnymi. Zajęcia dodatkowe, w opinii uczniów, nie są interesujące i dostosowane do ich potrzeb, co sprawia, że niechętnie w nich uczestniczą. 11. Wnioski: • Należy opracować i wdrożyć procedurę wspierania uczniów z potrzebami edukacyjnymi. • Należy uwzględnić zainteresowania uczniów podczas organizacji zajęć dodatkowych. III. Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminu ósmoklasisty / egzaminu maturalnego / egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie / egzaminu zawodowego oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych. 1. Przedmiot ewaluacji: wykorzystywanie wyników egzaminu oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych. 2. Cele ewaluacji: • W szkole dokonuje się analiz wyników egzaminowania zewnętrznego oraz wdraża wnioski z tych analiz. • Nauczyciele wdrażają działania, które znajdują się w opracowywanym co roku planie poprawy efektywności kształcenia. 3. Pytania kluczowe: • W jaki sposób nauczyciele wdrażają wnioski z analiz zewnętrznych egzaminów? • Czy wszyscy nauczyciele wdrażają wnioski z analiz? • Czy podejmowane działania są skuteczne? 4. Metody prowadzonych badań: • ankiety, • obserwacja, • analiza dokumentów. 5. Próba badawcza: • rodzice obecni podczas zebrań, na których przeprowadzono badanie, • nauczyciele niepedagogiczni. 6. Odbiorcy ewaluacji: • dyrektor, • nauczyciele, • uczniowie, • rodzice. 7. Czas przeprowadzenia ewaluacji: październik 20…– styczeń 20… . 8. Sposób upowszechniania wyników raportu: • prezentacja i dyskusja podczas zebrania rady pedagogicznej, • zamieszczenie na stronie internetowej szkoły, • prezentacja podczas godzin wychowawczych (najważniejsze informacje), • prezentacja na zebraniach z rodzicami (najważniejsze informacje). 9. Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych: • określenie przedmiotu ewaluacji, kryteriów, pytań kluczowych, wskazanie metod i próby badawczej – październik, • przygotowanie narzędzi badawczych – październik, • przebieg ewaluacji, zbieranie informacji – listopad, • analiza wyników badań ewaluacyjnych – listopad, • przygotowanie raportu ewaluacyjnego – grudzień, • przedstawienie wyników ewaluacji na posiedzeniu rady pedagogicznej z udziałem pracowników niepedagogicznych – … stycznia 20… r. 10. Wyniki: W szkole dokonuje się analiz wyników egzaminowania zewnętrznego. Wnioski w formie rekomendacji wskazują konieczność zwracania uwagi nauczycieli na poziom umiejętności uczniów. Analizy zakończone wskazaniem mocnych i słabych stron umiejętności uczniów zawierają wnioski wskazujące na konieczność wykorzystania wyników egzaminów próbnych i diagnoz edukacyjnych do doskonalenia procesu edukacyjnego. Szkoła gromadzi różnorodne dane o uczniach i ich osiągnieciach zarówno na poziomie klas, jak i szkoły, wykorzystując do tego bazy danych. Analizy wyników egzaminacyjnych są prowadzone z wykorzystaniem kalkulatora EWD. Na podstawie analizy dokumentów oraz ankiet i wywiadów stwierdzono, że: • analiza przeprowadzana jest przez zespoły nauczycieli, • wnioski z analizy wyników sprawdzianu/egzaminów zewnętrznych z poprzedniego roku szkolnego są znane wszystkim nauczycielom, • nauczyciele uwzględniają wyniki analizy w swojej pracy, • w niewielkim stopniu wnioski z analiz dotyczą: o zmiany realizowanych programów, o modyfikacji planów dydaktycznych, o dostosowania realizowanych programów do możliwości uczniów, o zmiany metod prowadzenia zajęć oraz sposobów realizacji umiejętności słabo opanowanych przez uczniów, o zmiany prowadzenia zajęć dodatkowych dla uczniów z problemami edukacyjnymi. 11. Wnioski: • Należy dostosować programy do możliwości uczniów. • Należy zmodyfikować plany dydaktyczne w zakresie kształcenia umiejętności wymagających poprawy.