Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Raport z przeprowadzonych ewaluacji
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U z 2017 r. poz. 1658 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz.1611 ze zm.).
I. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
1. Przedmiot ewaluacji: uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
2. Cele ewaluacji:
• pozyskanie informacji na temat stopnia nabywania przez uczniów wiadomości określonych w podstawie programowej,
• określenie, w jakim stopniu uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i jak wykorzystują je podczas wykonywania zadań, rozwiazywania problemów,
• opracowanie wniosków do działań mających na celu opracowanie programu poprawy efektów kształcenia w szkole.
3. Pytania kluczowe:
• W jaki sposób szkoła pozyskuje informacje o nabywaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej?
• W jakim stopniu uczniowie opanowali podstawę programową?
• W jaki sposób uczniowie wykorzystują umiejętności i wiedzę do rozwiazywania problemów?
• Jak wielu uczniów nie posiadło w pełni umiejętności określonych w podstawie programowej?
• Jakie działania nauczycieli wpływają na nabywanie umiejętności określonych w podstawie programowej?
4. Metody prowadzonych badań:
• ankiety,
• obserwacja,
• analiza dokumentów.
5. Próba badawcza:
• losowo wybrani uczniowie,
• rodzice obecni podczas zebrań, na których przeprowadzono badanie,
• nauczyciele,
• pracownicy niepedagogiczni.
6. Odbiorcy ewaluacji:
• dyrektor,
• nauczyciele,
• pracownicy niepedagogiczni,
• uczniowie,
• rodzice.
7. Czas przeprowadzenia ewaluacji: …………………………………………………….
8. Sposób upowszechniania wyników raportu:
• prezentacja i dyskusja podczas zebrania rady pedagogicznej,
• zamieszczenie na stronie internetowej szkoły,
• prezentacja podczas godzin wychowawczych (najważniejsze informacje),
• prezentacja na zebraniach z rodzicami (najważniejsze informacje).
9. Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych:
• określenie przedmiotu ewaluacji, kryteriów, pytań kluczowych, wskazania metod i próby badawczej – listopad,
• przygotowanie narzędzi badawczych – listopad,
• przebieg ewaluacji, zbieranie informacji – grudzień,
• analiza wyników badań ewaluacyjnych – grudzień,
• przygotowanie raportu ewaluacyjnego – styczeń,
• przedstawienie wyników ewaluacji na posiedzeniu rady pedagogicznej z udziałem pracowników niepedagogicznych – … stycznia 20… r.
10. Wyniki ewaluacji.
Wszyscy nauczyciele znają podstawę programową etapu edukacyjnego, w którym obecnie nauczają, a także poprzedniego etapu edukacyjnego kształcenia. Większość zna również podstawę etapu następnego. W procesie edukacyjnym nie wszyscy nauczyciele uwzględniają zalecane warunki i sposoby realizacji podstawy programowej oraz nabywanie umiejętności kluczowych. Podejmowane przez nauczycieli działania podczas realizacji procesów edukacyjnych są spójne z umiejętnościami i warunkami realizacji opisanymi w podstawie programowej. Monitorowanie i analizowanie osiągnieć uczniów prowadzi do wdrażania wniosków. Nie wszystkie działania przyczyniają się do poprawy efektywności nauczania. Jest grupa uczniów, którzy nie odnoszą indywidualnych sukcesów w szkole i sukcesów edukacyjnych. Monitorowanie realizacji podstawy programowej przeprowadza się w stosunku do uczniów zdolnych i z problemami edukacyjnymi, a pozostali uczniowie nie są objęci systematycznym monitorowaniem realizacji podstawy programowej. Tylko niektórzy uczniowie współpracują z nauczycielami w procesie uczenia się, dotyczy to głównie uczniów zdolnych.
11. Wnioski:
• Wszyscy nauczyciele powinni uwzględniać zalecane warunki i sposób realizacji podstawy programowej.
• Należy umożliwić każdemu uczniowi odnoszenie sukcesu na miarę jego możliwości.
• Konieczne jest systematyczne dokonywanie oceny podejmowanych działań pod względem skuteczności i efektywności.
• Należy monitorować realizowanie podstawy programowej w stosunku do wszystkich uczniów.
II. Szkoła wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
1. Przedmiot ewaluacji: szkoła wspomaga rozwój uczniów, uwzględniając ich indywidualną sytuację.
2. Cele ewaluacji:
• pozyskanie informacji na temat rozpoznawania możliwości edukacyjnych każdego ucznia,
• określenie, w jakim stopniu oferta zajęć dodatkowych jest adekwatna do potrzeb uczniów,
• określenie stopnia uwzględniania na zajęciach preferowanych sposobów uczenia się.
3. Pytania kluczowe:
• W jaki sposób szkoła i nauczyciele rozpoznają możliwości, potrzeby i osiągniecia edukacyjne uczniów?
• Czy oferta zajęć pozalekcyjnych, dodatkowych, wyrównawczych oraz rozwijających zainteresowania jest adekwatna do potrzeb uczniów?
• Czy uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach dodatkowych?
• W jakim stopniu nauczyciele różnicują metody i formy pracy na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, uwzględniając preferowane sposoby uczenia się i możliwości każdego ucznia?
4. Metody prowadzonych badań:
• ankiety,
• obserwacja,
• analiza dokumentów.
5. Próba badawcza:
• losowo wybrani uczniowie,
• rodzice obecni podczas zebrań, na których przeprowadzono badanie,
• nauczyciele
• pracownicy niepedagogiczni.
6. Odbiorcy ewaluacji:
• dyrektor,
• nauczyciele,
• pracownicy niepedagogiczni,
• uczniowie,
• rodzice.
7. Czas przeprowadzenia ewaluacji: listopad 20…– styczeń 20…
8. Sposób upowszechniania wyników raportu:
• prezentacja i dyskusja podczas zebrania rady pedagogicznej,
• zamieszczenie na stronie internetowej szkoły,
• prezentacja podczas godzin wychowawczych (najważniejsze informacje),
• prezentacja na zebraniach z rodzicami (najważniejsze informacje).
9. Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych:
• określenie przedmiotu ewaluacji, kryteriów, pytań kluczowych, wskazania metod i próby badawczej – listopad,
• przygotowanie narzędzi badawczych – listopad,
• przebieg ewaluacji, zbieranie informacji – grudzień,
• analiza wyników badań ewaluacyjnych – grudzień,
• przygotowanie raportu ewaluacyjnego – styczeń,
• przedstawienie wyników ewaluacji na posiedzeniu rady pedagogicznej – … stycznia 20… r.
10. Wyniki ewaluacji:
Potrzeby rozwojowe i możliwości psychofizyczne uczniów stwierdza się w następujący sposób:
• obserwacje,
• rozmowy z uczniami i rodzicami,
• ankiety,
• rozmowy z nauczycielami,
• współpraca z asystentem rodzin.
Dla wszystkich uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia opracowano indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. Uczniowie ci uczestniczą w zajęciach rewalidacyjnych oraz zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych. Pozostali uczniowie uczestniczą w zajęciach wyrównawczych i specjalistycznych zgodnie z programami opracowanymi przez nauczyciela prowadzącego zajęcia po diagnozie wstępnej. Uczniowie ze zdolnościami matematycznymi uczestniczą w kole matematycznym. Zdecydowana większość ankietowanych rodziców zadeklarowała, że mogą rozmawiać z nauczycielami przynajmniej kilka razy w roku o możliwościach i potrzebach swoich dzieci. W szkole nie funkcjonuje procedura wspierania uczniów z potrzebami edukacyjnymi. Zajęcia dodatkowe, w opinii uczniów, nie są interesujące i dostosowane do ich potrzeb, co sprawia, że niechętnie w nich uczestniczą.
11. Wnioski:
• Należy opracować i wdrożyć procedurę wspierania uczniów z potrzebami edukacyjnymi.
• Należy uwzględnić zainteresowania uczniów podczas organizacji zajęć dodatkowych.
III. Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminu ósmoklasisty / egzaminu maturalnego / egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie / egzaminu zawodowego oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych.
1. Przedmiot ewaluacji: wykorzystywanie wyników egzaminu oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych.
2. Cele ewaluacji:
• W szkole dokonuje się analiz wyników egzaminowania zewnętrznego oraz wdraża wnioski z tych analiz.
• Nauczyciele wdrażają działania, które znajdują się w opracowywanym co roku planie poprawy efektywności kształcenia.
3. Pytania kluczowe:
• W jaki sposób nauczyciele wdrażają wnioski z analiz zewnętrznych egzaminów?
• Czy wszyscy nauczyciele wdrażają wnioski z analiz?
• Czy podejmowane działania są skuteczne?
4. Metody prowadzonych badań:
• ankiety,
• obserwacja,
• analiza dokumentów.
5. Próba badawcza:
• rodzice obecni podczas zebrań, na których przeprowadzono badanie,
• nauczyciele niepedagogiczni.
6. Odbiorcy ewaluacji:
• dyrektor,
• nauczyciele,
• uczniowie,
• rodzice.
7. Czas przeprowadzenia ewaluacji: październik 20…– styczeń 20… .
8. Sposób upowszechniania wyników raportu:
• prezentacja i dyskusja podczas zebrania rady pedagogicznej,
• zamieszczenie na stronie internetowej szkoły,
• prezentacja podczas godzin wychowawczych (najważniejsze informacje),
• prezentacja na zebraniach z rodzicami (najważniejsze informacje).
9. Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych:
• określenie przedmiotu ewaluacji, kryteriów, pytań kluczowych, wskazanie metod i próby badawczej – październik,
• przygotowanie narzędzi badawczych – październik,
• przebieg ewaluacji, zbieranie informacji – listopad,
• analiza wyników badań ewaluacyjnych – listopad,
• przygotowanie raportu ewaluacyjnego – grudzień,
• przedstawienie wyników ewaluacji na posiedzeniu rady pedagogicznej z udziałem pracowników niepedagogicznych – … stycznia 20… r.
10. Wyniki:
W szkole dokonuje się analiz wyników egzaminowania zewnętrznego. Wnioski w formie rekomendacji wskazują konieczność zwracania uwagi nauczycieli na poziom umiejętności uczniów. Analizy zakończone wskazaniem mocnych i słabych stron umiejętności uczniów zawierają wnioski wskazujące na konieczność wykorzystania wyników egzaminów próbnych i diagnoz edukacyjnych do doskonalenia procesu edukacyjnego. Szkoła gromadzi różnorodne dane o uczniach i ich osiągnieciach zarówno na poziomie klas, jak i szkoły, wykorzystując do tego bazy danych. Analizy wyników egzaminacyjnych są prowadzone z wykorzystaniem kalkulatora EWD.
Na podstawie analizy dokumentów oraz ankiet i wywiadów stwierdzono, że:
• analiza przeprowadzana jest przez zespoły nauczycieli,
• wnioski z analizy wyników sprawdzianu/egzaminów zewnętrznych z poprzedniego roku szkolnego są znane wszystkim nauczycielom,
• nauczyciele uwzględniają wyniki analizy w swojej pracy,
• w niewielkim stopniu wnioski z analiz dotyczą:
o zmiany realizowanych programów,
o modyfikacji planów dydaktycznych,
o dostosowania realizowanych programów do możliwości uczniów,
o zmiany metod prowadzenia zajęć oraz sposobów realizacji umiejętności słabo opanowanych przez uczniów,
o zmiany prowadzenia zajęć dodatkowych dla uczniów z problemami edukacyjnymi.
11. Wnioski:
• Należy dostosować programy do możliwości uczniów.
• Należy zmodyfikować plany dydaktyczne w zakresie kształcenia umiejętności wymagających poprawy.