Organizacja uroczystości przedszkolnych – rola dzieci
Dziecko w uroczystości przedszkolnej odgrywa dwojaką rolę: z jednej strony jest aktywnym wykonawcą części artystycznej, a z drugiej uczestnikiem, którym trzeba się zaopiekować i któremu należy zapewnić np. bezpieczny dojazd na miejsce imprezy i powrót z niej. W organizacji większości uroczystości przedszkolnych maluchy nie uczestniczą – ich plan jest konstruowany przez osoby dorosłe i zapisywany w stosownym dokumencie, na ogół harmonogramie imprez i uroczystości przedszkolnych uchwalanym na radzie pedagogicznej poprzedzającej rok szkolny. Scenariusz spotkania najczęściej też jest tworzony lub wybierany przez dorosłych. Przedszkolakom zostają wyznaczone odpowiednie role, stroje oraz czas na nauczenie się wybranych tekstów, piosenek i układów tanecznych.
Zazwyczaj dziecko zaczyna uczestniczyć w organizacji uroczystości przedszkolnych już w fazie konkretnych przygotowań. Nauczyciele wykorzystują czas zajęć dydaktycznych, by wraz z podopiecznymi przygotować scenografię do przedstawienia, zaproszenia dla gości lub elementy strojów. Momentem, kiedy dziecko jest najbardziej aktywne, jest jednak sama uroczystość – wówczas maluch jest na pierwszym planie. To on recytuje, śpiewa, tańczy, opowiada. To on jest aktorem, a osoby dorosłe, które dotychczas aktywnie przygotowywały np. przedstawienie, stają się widzami (od czasu do czasu podpowiadającymi zapomniane wersy tekstu czy słowa piosenki w przypadku młodszych dzieci).
W zakresie organizacji uroczystości przedszkolnej dziecko uczestniczy więc w:


