Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 18 GRUDNIA 2015

 

Prowadzenie przedszkola niepublicznego działalnością gospodarczą? Praktyczne wskazówki interpretacyjne

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. z 2007 r. Nr 251 poz. 1885 ze zm.).

 

Wydaje się, że Ustawa o systemie oświaty odpowiada na pytanie, czy prowadzenie przedszkola przez podmiot niesamorządowy może być wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Odpowiedź ta jest wszelako niejasna, nie do końca jednoznaczne są bowiem regulacje dotyczące tej kwestii.

 

Źródło problemów interpretacyjnych

 

Pierwszą przyczyną kłopotów interpretacyjnych związanych ze sposobem prowadzenia niesamorządowego przedszkola jest treść art. 82 ust. 1 Ustawy o systemie oświaty, stosownie do którego osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Co istotne, przez ewidencję, o której mowa w tym przepisie, należy rozumieć ewidencję przedszkoli (lub szkół) niepublicznych – przepis ten w żadnym stopniu nie dotyczy natomiast Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), o której mowa w Ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Ta z kolei Ustawa stanowi w art. 26 ust. 1, że osoba fizyczna składa wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej CEIDG, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego ds. gospodarki oraz za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej. System teleinformatyczny CEIDG przesyła wnioskodawcy na wskazany adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku. Zgodnie jednak z ust. 2 tej regulacji wniosek o wpis do CEIDG może być również złożony na formularzu w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy osobiście albo wysłany listem poleconym.

 

Jednocześnie to organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy składającego wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej i potwierdza za pokwitowaniem przyjęcie wniosku. Organ gminy przekształca również wniosek w dokument elektroniczny, opatruje go podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym, albo podpisuje podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP bądź podpisuje w inny sposób akceptowany przez system CEIDG, umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby przesyłającej wniosek oraz czasu jego przesłania, i przesyła go do CEIDG nie później niż następnego dnia roboczego od daty jego otrzymania.

 

Zarówno w przypadku ewidencji działalności gospodarczej, jak i ewidencji przedszkoli niepublicznych mamy zatem do czynienia z działaniem tego samego podmiotu, ponieważ odpowiednie dokumenty składa się w urzędzie właściwej gminy. Już na tym etapie może więc dojść do błędnej interpretacji – podkreślić jednak należy, że ewidencja przedszkoli nie ma nic wspólnego z prowadzeniem działalności gospodarczej.

 

Niestety dalsze przepisy Ustawy o systemie oświaty nie pomagają w wyjaśnianiu wątpliwości interpretacyjnych, gdyż art. 83a tego aktu dokonuje wyjątkowej sztuki – przekonuje, że prowadzenie przedszkola nie jest wprawdzie działalnością gospodarczą, ale jednocześnie jest – w pewnym zakresie, który oczywiście nie zostaje w żaden sposób w samej Ustawie wskazany.

 

Zgodnie z art. 83a ust. 1 uso. prowadzenie szkoły (w tym również przedszkola) lub placówki, zespołu oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą. Treść tego przepisu jest jasna językowo. Niestety jasna być przestaje, kiedy odniesiemy się do treści ust. 2 tej samej regulacji, stosownie do której działalność oświatowa nieobejmująca prowadzenia szkoły (przedszkola), placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1 uso., lub innej formy wychowania przedszkolnego może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej