OPUBLIKOWANO: 17 LUTEGO 2018
Zasady tworzenia programów współpracy. Część V – instytucje systemu oświaty
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2016 r. poz. 1591).
W poszukiwaniu partnerów do współpracy mogącej wspomóc funkcjonowanie placówki dyrektorzy przedszkoli analizują możliwość współdziałania z instytucjami systemu oświaty. Wśród nich należy wymienić kuratoria oświaty, poradnie psychologiczno-pedagogiczne i ośrodki doskonalenia nauczycieli.
Kuratoria oświaty
Współpraca z dwoma instytucjami wymienionymi wyżej ma charakter obligatoryjny. Kuratoria to organy nadzoru pedagogicznego, mają więc uprawnienia kontrolne w stosunku do przedszkoli i współpraca polega głównie na sprawdzaniu przez nie prawidłowości funkcjonowania placówek przedszkolnych. W ramach nadzoru istnieje także funkcja wspomagania przedszkoli, toteż kuratoria takie wsparcie oferują w różnych formach i zakresach. Dyrektorzy przedszkoli mogą również korzystać z fachowej wiedzy pracowników kuratorium podczas podejmowania trudnych decyzji w nietypowych sytuacjach, mają prawo oczekiwać interwencji i sprawiedliwej oceny sytuacji, jeśli zdarzą się skargi na pracę przedszkola czy dyrektora. Współpraca z kuratoriami może także przyjąć formę wspólnej organizacji przeglądów, konkursów, zawodów, innych form współzawodnictwa oraz prezentacji talentów przedszkolaków na obszarze danego województwa czy regionu. Współpraca ta polega też, a może nawet przede wszystkim, na udziale przedstawicieli przedszkoli w szkoleniach, warsztatach i konferencjach organizowanych przez kuratoria. Zdarza się również, że kuratoria udostępniają przedszkolom swoje obiekty do prezentacji i wystaw stanowiących promocję placówek. Istnieje ponadto możliwość objęcia przez kuratorium patronatem działania czy projektu realizowanego przez przedszkole.
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne


