OPUBLIKOWANO: 8 GRUDNIA 2015
Obowiązki dyrektora przedszkola z końcem roku kalendarzowego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1446),
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
- Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1202 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 241 poz. 1616 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 r. w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej (Dz.U. z 2015 r. poz. 1743),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków (Dz.U. z 2002 r. Nr 46 poz. 430),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz.U. z 2012 r. poz. 1538).
Koniec roku kalendarzowego to czas wzmożonej pracy dyrektora przedszkola, związanej zarówno z planowaniem nowego roku, jak i podsumowaniem tego mijającego.
Plan finansowy przedszkola
Zgodnie z art. 248 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych jednostka samorządu terytorialnego w terminie siedmiu dni, od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej radzie gminy do uchwalenia, przekazuje podległym jednostkom – w tym publicznym przedszkolom – informacje, na podstawie których jednostki te opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania ww. informacji, nie później niż do 22 grudnia.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy sporządza i przedkłada projekt uchwały budżetowej organowi stanowiącemu (np. radzie miasta) jednostki samorządu terytorialnego. Dyrektor przedszkola powinien uzyskać informacje niezbędne do opracowania projektu planu finansowego najpóźniej do 22 listopada. Powinny one zawierać dane o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej, dane dotyczące dotacji na rzecz jednostek podległych oraz prognozowanej wysokości ich wpłat do budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Należy podkreślić, że dane te nie są jeszcze ostateczne, zawarte są bowiem w projekcie uchwały budżetowej, a nie w przyjętym budżecie. Dlatego dyrektor do 22 grudnia opracowuje nie plan finansowy, ale jego projekt – stanie się on planem finansowym przedszkola dopiero po uchwaleniu przez radę gminy budżetu na następny rok.
Dyrektor przekazuje opracowany projekt planu finansowego organowi prowadzącemu. Należy jednak pamiętać, że projekt planu podlega zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną, jak również przez radę przedszkola, stosownie do art. 39 ust. 1 pkt 5 oraz 41 ust. 2 pkt 2 Ustawy o systemie oświaty. Obowiązkiem dyrektora jest więc przedstawienie projektu planu finansowego do zaopiniowania radzie przedszkola i radzie pedagogicznej – dopiero zaopiniowane projekty podlegają przekazaniu organowi prowadzącemu.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych przedszkoli pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej, a w przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu dyrektorów przedszkoli, w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu planu finansowego, nie później jednak niż do 27 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
Zgodnie z § 6 Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych projekt planu finansowego stanowi podstawę gospodarki finansowej przedszkola w okresie od 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o kwotach dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej, w przypadku gdy:


