OPUBLIKOWANO: 7 GRUDNIA 2015
ZAKTUALIZOWANO: 19 LUTEGO 2018
Zadania rady pedagogicznej w poradni psychologiczno-pedagogicznej
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz.U. z 2002 r. Nr 223 poz. 1869 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1647),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2009 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli (Dz.U. z 2009 r. Nr 131 poz. 1078),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1603),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1189 ze zm.).
Zgodnie z art. 69 ust 1 Ustawy Prawo oświatowe w placówce zatrudniającej co najmniej trzech nauczycieli działa rada pedagogiczna, która jest jej kolegialnym organem, działającym w ramach jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. Zebrania rady pedagogicznej poradni są formą zespołowej pracy odnoszącej się głównie do zapisów w statucie placówki, który w sposób szczegółowy określa cele i zadania poradni oraz sposób wykonywania tych zadań, a także organizację i zakres współdziałania z innymi podmiotami, w tym z przedszkolami, szkołami i placówkami.
Spotkania rady mają charakter kolegialny. W jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele niezależnie od sposobu i zakresu zawartego z nimi stosunku pracy. Dzięki właściwie przygotowanej i przeprowadzonej radzie jej członkowie mają możliwość wypowiadania różnych poglądów i dzielenia się swoimi refleksjami, czego efektem jest doskonalenie pracy psychologiczno-pedagogicznej i organizacyjnej, dokonywanie optymalnych wyborów i rozwiązań, opiniowanie spraw przewidzianych regulaminem.
Podstawowe zasady funkcjonowania rady pedagogicznej
Podstawowe zasady dotyczące funkcjonowania rady pedagogicznej określone zostały w art. 69 Ustawy Prawo oświatowe:
- przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor poradni (art. 69 ust. 4 Ustawy),
- zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora poradni, organu prowadzącego poradnię albo co najmniej 1/3 członków rady; wymagane jest upoważnienie co najmniej 1/3 członków rady do wnioskowania o zwołanie zebrania (art. 69 ust. 5 Ustawy),
- dyrektor poradni zobowiązany jest do dwukrotnego w ciągu roku szkolnego przedstawienia radzie pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności poradni (art. 69 ust. 7 Ustawy).
Zgodnie z art. 73 ust. 2 Ustawy Prawo oświatowe obowiązkowe jest protokołowania zebrań. Rada pedagogiczna opracowuje również regulamin swojej działalności.
Dyrektor poradni – przewodniczący rady pedagogicznej
Zgodnie z art. 69 ust. 6 Ustawy Prawo oświatowe przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku obrad. Dyrektor dokonuje tych czynności zgodnie z regulaminem rady. Dobrej organizacji sprzyjają również:
- roczny harmonogram posiedzeń i problematyki obrad,
- skuteczne informowanie o zebraniach,
- planowanie terminów i zgodne z planem organizowanie zebrań,


