Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: KWIECIEŃ 2013
ZAKTUALIZOWANO: 15 CZERWCA 2016

 

Awans zawodowy dyrektora placówki oświatowej – sytuacje problemowe

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.)
  • Ustawa zmieniająca ustawę o systemie oświaty z dnia 20 lutego 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 357),
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 23).

 

Regulacje Karty nauczyciela dotyczące awansu zawodowego nie zostały przez ustawodawcę dostosowane do sytuacji wszystkich nauczycieli pełniących funkcje dyrektora w szkołach, przedszkolach i placówkach oświatowych, bowiem ich zastosowanie napotyka nieraz na trudne do przezwyciężenia w praktyce trudności.

 

Nie ulega wątpliwości, iż awans zawodowy jest jednym z podstawowych uprawnień nauczyciela, w tym pełniącego funkcję dyrektora, czego konsekwencją jest konstrukcja przepisów nauczycielskiej pragmatyki służbowej. Przepisy art. 91b ust. 2 pkt 3 i 4 KN w powiązaniu z art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 1 ust. 2 pkt 2 tego aktu przesądzają o tym, iż regulacje art. 9 do 9i, dotyczące awansu zawodowego, mają zastosowanie nie tylko do dyrektorów szkół i przedszkoli samorządowych, lecz również do pełniących funkcję dyrektora nauczycieli przedszkoli niepublicznych, szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkoły publicznej, placówek doskonalenia nauczycieli, jak również nauczycieli pełniących funkcję dyrektora publicznych przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.

 

Karta nauczyciela nie przewiduje stosowania regulacji dotyczących awansu zawodowego wyłącznie wobec nauczycieli, w tym pełniących funkcję dyrektora, szkół niepublicznych i nieposiadających uprawnień szkoły publicznej. Pamiętać również należy, iż akt ten wprowadza ograniczenie wymiaru etatu – przepisy dotyczące awansu zawodowego stosujemy do tych dyrektorów, którzy w przywołanych jednostkach oświatowych są zatrudnieni w wymiarze co najmniej 1/2 etatu.

 

Nauczycielska pragmatyka zdaje się więc w żaden sposób nie ograniczać dostępności kolejnych stopni awansu dla nauczycieli zatrudnionych w jednostkach systemu oświaty prowadzonych przez różne podmioty, a co za tym idzie, nie powinna pod tym względem w odmienny sposób traktować nauczycieli pełniących funkcję dyrektora tych szkół.

 

Tymczasem szereg przepisów tego aktu w praktyce zdaje się wykluczać możliwość skorzystania z prawa do awansu przez dyrektorów szkół czy przedszkoli niepublicznych.

 

Konflikty interesów