Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 27 LISTOPADA 2015

 

Zmiany w prawie w 2016 r.

 

Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów uwzględnianych w postępowaniu rekrutacyjnym, składu i szczegółowych zadań komisji rekrutacyjnej, szczegółowego trybu i terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego (brak adresu publikacyjnego),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 2014 r. w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym jest prowadzone przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkole podstawowej (Dz.U. z 2015 r. poz. 20),
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 września 2015 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2016 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1385),
  • Ustawa z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1296).

 

Zbliżający się koniec 2015 r. to dobry moment na sprawdzenie, jakie zmiany w przepisach prawa czekają nas w nadchodzącym roku. Należy zauważyć, że zmiany dotykające zasad funkcjonowania przedszkoli niepublicznych będą w większości wchodzić w życie na samym początku 2016 r. bądź w jego pierwszym kwartale. Dotyczą one różnych aspektów funkcjonowania przedszkoli – od zasad przeprowadzania rekrutacji, przez zapewnienie dzieciom niepełnosprawnym opieki ze strony wykwalifikowanego personelu, aż po zmiany w zakresie prawa pracy.

 

Nowe przepisy wykonawcze w sprawie rekrutacji do przedszkoli

 

Z początkiem 2016 r. wejdzie w życie art. 20l uso., zawierający upoważnienie ustawowe do wydania przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania rozporządzenia, określającego m.in. skład i szczegółowe zadania komisji rekrutacyjnej, szczegółowy tryb i terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego, a także terminy składania dokumentów. Jest to potrzebny akt prawny, ponieważ dotychczas, pomimo wprowadzenia wspólnych dla całego kraju ogólnych zasad przeprowadzania rekrutacji do publicznych szkół i przedszkoli, brakowało uregulowań szczegółowych, określających choćby terminy przeprowadzania rekrutacji czy skład komisji rekrutacyjnych. W efekcie na początku listopada 2015 r. podpisane zostało Rozporządzenie w sprawie sposobu przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów uwzględnianych w postępowaniu rekrutacyjnym, składu i szczegółowych zadań komisji rekrutacyjnej, szczegółowego trybu i terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego, które wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r. Jest ono ważne również dla przedszkoli niepublicznych, ponieważ zgodnie z art. 90 ust. 1b uso. placówki tego typu mogą otrzymywać dotację z budżetu gminy w pełnym wymiarze, jeżeli stosują m.in. zasady przyjmowania do publicznych przedszkoli, określone w rozdziale 2a Ustawy. Oznacza to, że przedszkola niepubliczne, jeżeli będą chciały w dalszym ciągu otrzymywać dotację z budżetu gminy w pełnym, a nie jedynie ograniczonym wymiarze, będą musiały stosować się do zapisów nowego Rozporządzenia.[m1] 

 

Zgodnie z nowym Rozporządzeniem w skład komisji rekrutacyjnej przeprowadzającej postępowanie rekrutacyjne do przedszkola będzie wchodziło co najmniej trzech nauczycieli tej placówki, z tym że w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego – co najmniej trzech nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu lub szkole podstawowej prowadzonych przez ten sam organ prowadzący. Jeżeli w przedszkolu, do którego jest przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne, jest zatrudnionych mniej niż trzech nauczycieli, skład komisji rekrutacyjnej będzie uzupełniany o przedstawicieli lub przedstawiciela organu prowadzącego (w przypadku przedszkola prowadzonego przez JST przedstawiciel ten będzie wybierany, odpowiednio, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta). W sytuacji, gdy osoba prawna niebędąca JST lub osoba fizyczna prowadząca inną formę wychowania przedszkolnego, do której jest przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne, nie prowadzi przedszkola lub szkoły podstawowej, w skład komisji rekrutacyjnej powinien wejść nauczyciel prowadzący zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego oraz co najmniej dwóch przedstawicieli organu prowadzącego.

 

Nowe Rozporządzenie wskazuje również, kto nie będzie mógł wchodzić w skład komisji. Z oczywistych względów, podyktowanych jego dalszym udziałem w postępowaniu rekrutacyjnym jako organu odwoławczego od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, nie może to być dyrektor przedszkola, w której działa komisja. W skład komisji nie będzie mogła także wejść osoba, której dziecko uczestniczy w postępowaniu rekrutacyjnym przeprowadzanym do danego przedszkola. Zmian w składzie komisji będzie mógł dokonywać dyrektor przedszkola, przy czym będzie mógł również zmienić osobę wyznaczoną na jej przewodniczącego.

 

Nowy akt prawny wskazuje, że do zadań komisji rekrutacyjnej należy weryfikacja spełniania przez kandydatów warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym. Do zadań przewodniczącego będzie należało umożliwienie członkom komisji zapoznanie się z wnioskami o przyjęcie do przedszkola i załączonymi do nich dokumentami, a także ustalenie dni i godzin posiedzeń komisji. Przewodniczący zwołuje i prowadzi posiedzenia komisji, może także zwoływać posiedzenia poza ustalonymi wcześniej dniami i godzinami. Zgodnie z nowym Rozporządzeniem prace komisji będą mogły być prowadzone, jeżeli w posiedzeniu będzie brało udział co najmniej 2/3 osób wchodzących w jej skład. Warto również pamiętać, że zgodnie z nowymi zasadami osoby wchodzące w skład komisji będą obowiązane do nieujawniania informacji o przebiegu posiedzeń komisji oraz o podjętych w ich trakcie rozstrzygnięciach, które mogłyby naruszać dobra osobiste kandydata lub jego rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

 

Zgodnie z nowym Rozporządzeniem protokoły postępowania rekrutacyjnego powinny zawierać w szczególności:

 

  1. datę posiedzenia komisji,
  2. imiona i nazwiska przewodniczącego i członków komisji obecnych na posiedzeniu,
  3. informację o podjętych czynnościach lub rozstrzygnięciach.

 

Protokół powinien zostać podpisany przez przewodniczącego i członków komisji rekrutacyjnej.