Zajęcia ruchowe w żłobku niepublicznym
Aktywność fizyczna jest istotna dla rozwoju motorycznego dzieci, dlatego też konieczne jest zapewnienie im możliwości ruchu, by zaspokoić jego olbrzymią w tym wieku potrzebę. Aktywność ruchowa przyczynia się do lepszej kondycji zdrowotnej, prawidłowego rozwoju układu kostnego, podnoszenia wydolności wszystkich układów i narządów, zapobiega wystąpieniu nadwagi czy otyłości, ma również wpływ na rozwój zdolności koordynacyjnych, np. orientacji, szybkości reakcji, poczucia rytmu czy równowagi. Zastosowanie w zabawach różnych pomocy i rekwizytów, takich jak piłeczki czy kolorowe chusty, rozwija zręczność rąk i umiejętności manipulacyjne.
Ruch a rozwój dziecka
Ruch wpływa na sferę psychiczną oraz społeczną dziecka i już od najmłodszych lat umożliwia wykształcenie cech charakteru, które są niezbędne w dorosłym życiu, jak odporność na stres czy równowaga emocjonalna. Zabawom towarzyszy wielkie zaangażowanie uczuciowe. Ponadto ten rodzaj aktywności kształtuje wytrwałość w pokonywaniu trudności i osiąganie zamierzonych celów, zdyscyplinowanie, koncentrację uwagi i pamięć. Prócz tego dziecko, bawiąc się z innymi – nie tylko równolatkami, ale również z opiekunami – uczy się podporządkowania ogółowi, opanowania i przestrzegania zasad, współzawodnictwa i współuczestnictwa w zabawach.
Wszechstronny rozwój dziecka polega nie tylko na poszerzaniu zakresu jego wiedzy, wyrabianiu postaw w stosunku do otoczenia społecznego, kształtowaniu uzdolnień, ale także na kształceniu sprawności ruchowej. Dlatego też w codziennym rytmie dnia żłobka nie może zabraknąć zabaw ruchowych, które wywierają pozytywny wpływ na kondycję fizyczną oraz samopoczucie i dają odprężenie. Poprzez wielokrotne powtarzanie układów ruchy maluchów stają się bardziej precyzyjne i celowe.
Okres do trzeciego roku życia jest czasem intensywnych przemian w budowie ciała i funkcji organizmu. Wszystkie procesy przebiegają wówczas najszybciej. Od warunków środowiskowych, jakie w tym okresie stworzą dziecku dorośli, zależy cały jego późniejszy rozwój. Czas do trzeciego roku to również etap intensywnych zmian w wielkości ciała malucha i jego proporcji. Dziecko trzyletnie charakteryzuje się powolnością, dużą nieporadnością i niezręcznością w wykonywaniu zadań, nie panuje nad swymi ruchami – wykonuje szereg innych czynności, zanim przejdzie do tej zasadniczej, ponadto na tym etapie nie potrafi wykonywać kilku czynności jednocześnie (naturalna cecha rozwojowa). Dlatego też w żłobku nie prowadzi się z dziećmi gimnastyki, a jedynie ćwiczenia mające charakter zabawy.
Dobór zabaw